مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

شگفتانه رئیسی برای افزایش حقوق بازنشستگان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آنچه دیگران می خوانند:

حقوق بازنشستگان مبلغی است که ماهانه تا پایان عمر به افراد مستمری مستمری تعلق می گیرد و حقوق بازنشستگان با در نظر گرفتن میانگین درآمد دو سال اخیر محاسبه می شود که کسر از حقوق بازنشستگی است. حقوق بازنشستگی دارای فاکتورهایی از جمله سن و داشتن سابقه کاری مشخص می باشد که شرط استیفای این حقوق می باشد 1401 حقوق مستمری بگیر برای افراد مختلف مانند کمک هزینه بازنشستگی متفاوت است. حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی ۱۴۰۱ کمترین حقوق مستمری بگیران کشور است.

علیرضا حیدری گفت: کاهش ارزش پول و افزایش نرخ تورم به این معناست که کارگران و مستمری بگیران ارزش کار خود را به کسانی می دهند که تلاش نکرده اند.

علیرضا حیدری (نایب رئیس اتحادیه مبارزان جامعه کارگری) در نشست اتحادیه مبارزان جامعه کارگری با بیان اینکه افزایش نرخ تورم افزایش یافته است، گفت: چند سالی است که بودجه را می گیرند. کسری از جیب افراد ضعیف جامعه و حقوق از طریق افزایش نرخ تورم. در واقع تورم نوعی مالیات است، حال سوال اینجاست که چرا باید هزینه کشور را در حوزه های مختلف پرداخت کنیم؟

وی ادامه داد: این وضعیت نتیجه سیاست دولت است. در این شرایط افرادی که صاحب زمین، آپارتمان، بورس و… هستند سود می برند و بر خلاف کسانی که بیشترین درآمد را دارند ضرر می کنند. در واقع پول از جیب ما خارج می شود و به جیب کسانی که بدشان نمی آید می برند.

حیدری گفت: کاهش ارزش پول و افزایش تورم به این معناست که کارگران و بازنشستگان ارزش کار خود را به کسانی می دهند که تلاشی نکرده اند. دولت ها متوجه آسیب هایی که با این سیاست ها به فقرا و مزدبگیران وارد می کنند ندارند و در حال گسترش فقر هستند.

نایب رئیس کانون صنفی کارگری گفت: به نظر من این موضوعات مهمتر از موضوعات مربوط به افزایش دستمزد سالانه است چرا که افزایش نرخ تورم اثر افزایش دستمزد را نیز از بین می برد و قدرت خرید را کاهش می دهد.

حیدری با بیان اینکه چه کسانی باید پاسخگو باشند، گفت: حرف من مستقیما متوجه دولت، شخص رئیس جمهور و وزارت اقتصاد دولت است. ارز پارسال 24 تومان بود و الان 40 درصد افزایش یافته است. همه قیمت ها با این تنظیم می شوند. در این شرایط اگر حداقل تعهد را بگیرید و مستمری بگیرید چه اتفاقی می افتد؟ چه کسی جواب خواهد داد؟

بیشتر بخوانید  آخرین آمار تاج در ایران ، 5 آگوست 1400

وی ادامه داد: با توجه به نرخ تورم، ارزش 5 میلیون و 600 تومان در سال اول به کمتر از 3 میلیون تومان رسید. این فشار اقتصادی غیرقابل تحمل است. چه نوع تصویری داریم؟ وضعیت درمان چگونه است؟ دولت باید در این زمینه پاسخگو باشد. دولت باید راه حلی داشته باشد.

این فعال کارگری گفت: مسائلی مانند سهمیه بندی و افزایش دستمزدها تنها می تواند بخشی از مشکل ما و عقب ماندگی دستمزدها را جبران کند، موضوع اصلی سیاست دولت است. مقصر این وضعیت سیاست نهادهایی مانند مجلس و دولت است. وقتی ارز 4200 تومانی را بردارند، معلوم است که به این وضعیت می رسیم.

حیدری در ادامه به احیای حقوق کارگران کشوری و مستمری بگیران اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته تفاوت حداقل دستمزد کارگران و مستمری بگیران در کشور، لشکری ​​و اجتماعی زیر صد هزار تومان بوده است. اما با مصوبه اخیر دولت این تفاوت به یک میلیون تومان رسید. امروز بخش دولتی حداقل 6 میلیون و 600 و بخش خصوصی حداقل 5 میلیون و 600 دریافت می کند.

هنوز اراده ای برای پرداخت 90 هزار میلیارد تومان بیمه اجتماعی وجود ندارد و این در شرایطی است که با ورود به نهمین ماه سال 25 درصد از تناسب سال گذشته بازنشستگان شاغل باقی مانده است.

فعالان بازنشسته صنفی انتظار دارند این تعادل تا ژانویه نهایی شود. و سؤالات بی پاسخ باقی مانده است: چرا چنین سطحی از بی اثری و مقاومت در برابر تخصیص بودجه وام های پیش بینی شده توسط قانون وجود دارد. چرا دولت ابتدا به تعهدات قانونی خود عمل نمی کند و سپس حقوق برخی از املاک را افزایش نمی دهد؟

موضوع بعدی لزوم بازگرداندن حقوق مشمولان قانون کار در نیمه دوم سال است. بازگرداندن حقوق به عنوان حداقل سبد معیشتی نیز یک خواسته اساسی است که مدام نادیده گرفته می شود. حسین حبیبی (عضو هیأت مدیره شورای عالی شوراهای اسلامی کار کشور) معتقد است «شورای عالی کار باید حقوق نیمه دوم سال را به کارگران بازگرداند. دولت فقط به فکر زیرگروه های خود است و می خواهد آنها را با اصلاحات مختلف راضی کند. آنها به بحران معیشتی کارگران توجهی ندارند. دستمزد کارگران بستگی به تصمیم شورای عالی کار دارد و باید تصمیم کلی گرفته شود. کارفرمایان تا زمانی که کارگران تحت فشار و اجبار قرار نگیرند با افزایش دستمزد موافقت نمی کنند.

25 درصد بدهی تامین اجتماعی به مستمری بگیران

علی دهقانکیا; رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران با اشاره به آغاز پرداخت معوقات از این ماه گفت: رایزنی ها در خصوص تعدیل حقوق در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال جاری مشخص شود. البته هنوز مذاکره مستقیمی با مدیرعامل تامین اجتماعی در این خصوص نداشته ایم و به دنبال فرصتی برای دیدار با وی هستیم. این موضوع یکی از مطالبات اصلی بازنشستگان و زیرمجموعه برنامه ششم تامین اجتماعی است. در صورت تمدید تناسب به سال آینده، برنامه هفتم مطرح می شود. پس انتظار کانون بازنشستگان این است که مدیرعامل مستقیما وارد این موضوع شود و به وعده های پرداخت ۲۵ درصد بدهی به بازنشستگان و سایر رده ها عمل کند. البته لازم است مدیرکل تامین اجتماعی در این باره مصاحبه کند و جواب مردم را بدهد تا خیالشان راحت باشد. در خصوص معوقات نیز متذکر شدیم که قول مدیرعامل مبنی بر پرداخت آبان ماه محقق شده است.

بیشتر بخوانید  تأکید رئیس جمهور بر کنترل قیمت‌ها

بدهکاری که مطالبه دارد

وی درباره بدهی تامین اجتماعی به مراکز درمانی دولتی توضیح داد: سازمان تامین اجتماعی حدود 8 هزار میلیارد تومان به بیمارستان ها و داروخانه های دولتی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی بدهکار است. از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی به مراکز درمانی دولتی خدمات ارائه می کرد که به همین دلیل این سازمان 13 هزار میلیارد تومان به آنها بدهکار است. بدهکار امروز مدعی شد برای تسویه بدهی 8 هزار میلیارد تومانی به بیمه شدگان بیمه خدماتی ارائه نمی کند. اگر 13 هزار میلیارد بدهی داشته باشد خودش این بدهی را حل می کند. تامین اجتماعی می تواند 8 هزار میلیارد را نقدا پرداخت کند یا بقیه بدهی را که 5 هزار میلیارد است از 13 هزار میلیارد بدهند. این تامین اجتماعی است که از مراکز درمانی دولتی مطالبه می کند و امروز بدهکار از سازمان تامین اجتماعی مطالبه می کند.

رئیس کانون مستمری بگیران تامین اجتماعی تهران ادامه داد: به نظر می رسد نباید بدهی تامین اجتماعی پرداخت شود اما از آنجایی که مراکز درمانی طلبکار هستند باید این مبلغ برای ارائه خدمات به بیمه شدگانمان تسویه شود. متاسفانه این سوال دور از انصاف است. به دلیل این موضوع، دانشگاه علوم پزشکی دولتی نباید مستمری بگیران یا بیمه شدگان را در تسویه حساب آنها بگذارد و آنها را وسط دعوا با سازمان تامین اجتماعی قرار دهد. در این صورت باید به فکر حل مشکل باشند نه اینکه بیمه شده را قربانی کنند.

دهقان کیا; وی با ابراز بی اطلاعی از افزایش حقوق در جمهوری و سربازان گفت: بر اساس بودجه مصوب سال 1400 مجلس برای امسال میانگین افزایش حقوق حدود 10 درصدی برای کارمندان و مستمری بگیران در نظر گرفته شد. در این میان دستمزد حداقل کارگران به مرز 5 میلیون و 585 هزار تومان رسید و در همین مدت حداقل دستمزد و سایر سطوح کارمندان و مستمری بگیران کشور و ارتش 10 افزایش یافت. درصد تا سقف حقوق 10 میلیون تومان. و این در حالی است که بر اساس مصوبه شورای عالی کار همان 5 میلیون و 585 هزار تومان به مستمری بگیران تامین اجتماعی با 30 سال سابقه کار تعلق گرفت. سایر سطوح یعنی افرادی که بیش از حداقل دستمزد دریافت می کنند نیز 38 درصد به اضافه 515 هزار تومان افزایش حقوق داشته اند. همه این تغییرات بر اساس مصوبه شورای عالی کار بود که پس از آن حکم مدیرعامل به هیات مدیره سازمان داده شد و در نهایت آنها این وظیفه را از دولت درخواست کردند.

بیشتر بخوانید  زندانی کردن پسر کرونا مثبت در صندوق عقب ماشین!

وی در پایان گفت: موضوع مذکور حدود 5 ماه به طول انجامید و در نهایت پس از این مدت این مبالغ به کارکنان تامین اجتماعی پرداخت شد. اما پس از آن باز هم کارمندان کشوری و لشکری ​​و مستمری بگیران اعتراض کردند که چرا باید تامین اجتماعی به این مبلغ اضافه شود. به همین دلیل یک میلیون تومان به حداقل های آنها اضافه شد و اکنون دریافت کنندگان حداقل تامین اجتماعی یک میلیون تومان از حداقل های کشوری و لشکری ​​عقب هستند. در مجموع سایر سطوح به رقم افزایش حق بیمه تامین اجتماعی با تناسب و افزایش ده درصدی برای آنها رسیده است. اما به طور کلی حداقل های تامین اجتماعی یک میلیون تومان عقب است.

این فعال کارگری با تاکید بر بازگشت حقوق و دستمزد کارگران و مستمری بگیران تامین اجتماعی از آغاز واریز معوقات به مستمری بگیران سایر سطوح حقوقی خبر داد و گفت: معوقات از آبان ماه تا پنج ماه به حساب بازنشستگان واریز می شود. مارس.

رحمت الله پورموسی در گفت وگو با ایسنا، بر ضرورت احیای حقوق و دستمزد کارگران و مستمری بگیران تاکید کرد و اظهار کرد: جامعه کارگری خواهان مهار تورم و تثبیت قیمت ها است، هرچند دولت در تلاش برای کنترل تورم و تثبیت قیمت ها در بازار است. اما در این شرایط دولت باید موجودیت کارگران و مستمری بگیران و حتی کارمندان را حفظ کند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *