شکایت رئیس مجلس انتصابی عربستان سعودی علیه ایران


به گزارش سلام نوح به نقل از ایرنا، رئیس انتصابی مجلس مشورتی عربستان سعودی که کشورش بزرگترین ناقض اصول حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی کشورهاست.

عبدالله بن محمد آل شیخ روز چهارشنبه در شانزدهمین نشست دوره ای سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در مسقط پایتخت عمان افزود: عربستان از ایران می خواهد با کشورهای منطقه همکاری کند. کشورهای همسایه که با آنها روابط مذهبی و فرهنگی داریم نباید در امور داخلی آنها دخالت کنیم و به اصول و قوانین بین المللی پایبند باشیم.

اظهارات این مقام سعودی در حالی مطرح می شود که ریاض عملا بزرگترین قلدر بین المللی رهبری کارزار در یمن، حمایت از گروه های تروریستی در عراق و سوریه و همچنین ممانعت از ایجاد ثبات سیاسی در کشورهایی مانند لبنان و بحرین است. قوانین، روابط و اصول حسن همجواری.

ایران باید با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند

این مقام سعودی افزود: ما از ایران می خواهیم با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به تعهدات خود در این زمینه عمل کند.

اظهارات این مقام سعودی در حالی است که 35 درصد از کل بازرسی های انجام شده توسط نهادهای بین المللی مربوط به برنامه هسته ای ایران است در حالی که فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران تنها 2 درصد از فعالیت های جهان را تشکیل می دهد. آژانس بین المللی انرژی اتمی حداقل در 15 گزارش خود هیچ گونه انحرافی در این برنامه گزارش نکرده است.

تلاش های مخفیانه و مبهم عربستان سعودی برای دستیابی به سلاح های هسته ای و تولید اورانیوم ضعیف شده، که بعداً می تواند برای سوخت سلاح های هسته ای غنی شود، نگرانی های منطقه ای و جهانی را برانگیخته است. به ویژه، سعودی ها هنوز آماده پذیرش بازرسی های پادمان توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی نیستند.

بیشتر بخوانید  رقابت جذاب طوطی‌های بسکتبالیست / فیلم -

گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که عربستان سعودی مخفیانه روی ساخت یک مرکز تولید «کیک زرد» کار می‌کند. سعودی‌ها بعداً می‌توانند از کیک زرد برای غنی‌سازی اورانیوم و سپس تأمین سوخت برای نیروگاه‌های هسته‌ای استفاده کنند.

آل الشیخ در سخنرانی خود در نشست دوره ای سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همچنین گفت که عربستان خواهان موفقیت آتش بس در یمن تحت نظارت سازمان ملل است.

وی تصریح کرد: ما قبول نداریم که حوثی ها از اصرار جامعه جهانی برای موفقیت این آتش بس سوء استفاده کنند.

الشیخ افزود: آینده منطقه مستلزم نگاه و تفکری است که دستیابی به امنیت، ثبات و رفاه را در اولویت قرار داده و بر احترام متقابل میان کشورهای منطقه تاکید کند.

عربستان سعودی در قالب ائتلافی متشکل از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا حملات گسترده ای را به یمن – فقیرترین کشور عربی – به بهانه بازگرداندن عبد آغاز کرد. رابوح منصور هادی. رئیس جمهور مهجور و فراری این کشور از 24 فروردین 94 که با قدرت به اهداف و جاه طلبی های سیاسی خود می رسد اما در سایه مقاومت دلیرانه مردم و نیروهای مسلح یمن و عملیات ویژه موشکی و پهپادی آنها نتوانست این اهداف را محقق کند و مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

دیدگاهتان را بنویسید