شکایات در مورد قانون منع تغییر رشته در آزمون کارشناسی ارشد / موافقان و مخالفان چه می گوید؟


آژانس فارس – وزارت آموزش و پرورش: شورای سنجش و پذیرش کشور اخیراً قطعنامه ای را تصویب کرده است که صدای تعداد زیادی دانشجو را بلند می کند.

تاریخ به ما می گوید که طبق این مصوبه 1401 ، ارزیابی و پذیرش داوطلبان کارشناسی ارشد فقط در میان فارغ التحصیلان دوره کارشناسی در مناطق “مرتبط” امکان پذیر است.

بخشی از نامه به محمدرضا آخانچیان ، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی ، به دانشگاه ها گفته است: “منطقاً ، فارغ التحصیلان” همه رشته ها “و حتی” همه رشته ها از یک بخش “امکان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد. بنابراین ، درج “کلیه رشته های گروهی” برای هیچ رشته ای مجاز نیست ، اما درج “همه رشته های تخصصی” مانعی ندارد. “

وزارت علوم معتقد است این واقعیت که پذیرش دانشجو در آزمون کارشناسی ارشد در کلیه رشته ها توسط کلیه داوطلبان و صرف نظر از رشته تحصیلی در دوره کارشناسی ، صدمات زیادی به کیفیت آموزش عالی وارد کرده است.

* شکایت درباره تصمیم اخیر برای ارزیابی و پذیرش کشور

این قطعنامه با مخالفت بسیاری از مردم روبرو شد. یکی از معترضین به خبرگزاری فارس گفت: “این تصمیم وزارت علوم سرنوشت تعداد زیادی از دانشجویان کشور را تغییر داده و ممکن است باعث ناامیدی و ناامیدی بسیاری از دانشجویان علاقه مند به تحصیل در رشته دیگری در دوره کارشناسی ارشد شود. . مرحله. “

برخی نیز از سیستم انتخاب اشتباه سیستم انتقاد می کنند و رهبری علمی در کشور اعتقاد بر این است که برخی از دانشجویان پس از اتمام دوره کارشناسی علاقه واقعی خود را پیدا می کنند و تصمیم می گیرند که در کدام رشته تحصیلات خود را ادامه دهند.

مرد دیگری به خبرنگار فارس گفت: “فرض کنید دانشجو 18 ساله رشته ای را انتخاب کرده و حالا بعد از 4 سال یا بازار کار ندارد یا آن رشته را دوست ندارد و می خواهد در رشته دیگری سیستم آموزشی می گوید: “شما اشتباه کردید.” اما شما باید راهی را که آمدید بروید.

بیشتر بخوانید  پلمب شهربازی پارک بعثت تهران

وی با تأکید بر اینکه این تصمیم امیدهای جوانان را افزایش می دهد ، افزود: برخی افراد ، برای خودشان آزمون ورودی 1401 آنها در حال آماده سازی برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود بودند که مربوط به رشته کارشناسی آنها نبود.

این مرد توضیح داد: اگر کسی در سن 18 سالگی تصمیمی گرفت و بعداً فهمید که اشتباهی مرتکب شده است ، باید درخت آن تصمیم را تا آخر عمر بخورد.

* چرا داوطلبان می خواهند در یک رشته غیر مرتبط تحصیل کنند

فرد دیگری در این زمینه به فارس گفت: تعداد زیادی از دانشجویان به دلایل مختلف در رشته های غیر مرتبط در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کنند.

وی افزود: از جمله این دلایل می تواند علاقه به سایر زمینه ها ، تلاش برای تخصص در زمینه های دیگر ، فرصت آموزش و تحقیق باشد. در قالب بین رشته ای،
هزینه پایین تحصیل در برخی مناطق در مقطع کارشناسی بالاتر و
وی به نبود بازار کار و مزایای آموزش دوره کارشناسی ارشد در برخی مناطق اشاره کرد.

تعدادی از افراد همچنین خواستار بررسی ممنوعیت شرکت در آزمون کارشناسی ارشد در موضوعات غیر مرتبط شده اند. آنها همچنین معتقدند که با این مصوبه بسیاری از دانشجویان از ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه خود محروم می شوند.

معترضین معتقدند که 30٪ دانش آموزان از مدرک لیسانس خود راضی هستند ، اگرچه این موضوع و این اظهارنظر قابل تأمل است.

* ایجاد ناامیدی عمیق 2 در بین دانش آموزان

تعدادی از دانشجویان کشور نیز در اعتراض به قانون منع تغییر رشته شروع به رسوایی کرده و اعلام کردند: تصویب اخیر شورای ملی سنجش و پذیرش براساس پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی ، فقط در میان فارغ التحصیلان ، اندکی بعد انتشار باعث سردرگمی و سوالات زیادی شد.

بیشتر بخوانید  آخرین زمان بارگذاری فرم مالیات مقطوع اعلام شد

تسلط بر دروس ریاضی و تجربی در مدارس ایران و این اعتقاد راسخ که ریشه برتری آنها در سیستم آموزش کشور است که نمونه هایی از آن است که این را می توان در تعداد مدارس خصوصی مربوط به این مناطق یا تورم کتاب های درسی و م institسسات کنکور برای آنها مشاهده کرد که باعث هجوم دانش آموزان در رشته های فنی و پزشکی در سال های اخیر شده است. بسیاری از این دانشجویان در دوره تحصیلات تکمیلی به علاقه خود به سایر تخصص ها پی بردند و تنها فرصت آنها این بود که با تغییر رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی به رشته مورد نظر خود بروند.

از سوی دیگر ، این تصمیم اخیر و تمایل به تمایز شدید بین رشته ها با نیاز به تحقیقات میان رشته ای مغایرت دارد. نیازی که امروزه در سایر دانشگاههای جهان به آن نیاز دارد حالت خوبه قابل درک است. اما تصمیم اخیر شورای وزیران علوم و بهداشت ، نمایندگان روسای دانشگاه ها و اعضای کمیته آموزش مجلس ، که توسط دفتر برنامه ریزی آموزش عالی با “بررسی های تخصصی و پیگیری های مداوم” تصویب شده است ، به نظر می رسد اختلافات میان رشته ای را به هم پیوند می دهد. و تبادل دانشجو بین آنها مخالف است و به اهمیت تأثیر علم بر یکدیگر اعتقاد ندارد.

همانطور که مشخص است ، این مصوبه جدید شورای ملی سنجش و پذیرش آسیب جدی دیگری به سیستم تحصیلات تکمیلی و آموزش عالی وارد می کند و همچنین باعث ناامیدی عمیق دانشجویان می شود. علاوه بر این ، لازم به ذکر است که این مصوبه مشکل عمده ای را در اختیار افراد آزاد برای انتخاب رشته تحصیلی انتخابی خود ایجاد می کند و در عمل دسترسی افراد به مقاطع مختلف تحصیلی را سلب می کند.

بیشتر بخوانید  فروش چادرملو حدود 41500 میلیارد تومانی در 11 ماهه ثبت شد

ضروری به نظر می رسد که شورا و دفتر برنامه ریزی آموزش عالی ابتدا باید آنچه را که وضعیت قبلی آسیب جدی به کیفیت سیستم آموزش در کشور می خواند روشن کنند و قبل از آن تصمیماتی را که آسیب جدی به تحصیل دانش آموزان وارد می کنند ، روشن کنند. از نقض حق آموزش و بی عدالتی بیشتر در سیستم آموزشی کشور جلوگیری کنید. “

* تا زمان تصویب و تصویب این مصوبه توسط شورا قابل اجرا نخواهد بود

فاطمه زرینه آمیزی ، سخنگوی سازمان سنجش ، درباره تصمیم اخیر شورای سنجش و پذیرش کشور گفت: تصمیم این بود که معاون آموزشی وزارت علوم در سال های آینده زمینه های مربوط به امتحان را بررسی کند برای هر امتحان ، تعریف شده در گروههای آموزشی (نه رشته جهت گیری) و ارائه آن برای بررسی و برنامه ریزی جلسات هیئت مدیره آینده.

وی ادامه داد: این موضوع باید پس از تصویب شورای سنجش و پذیرش به اطلاع دانشجو می رسید و یک سال پس از زمان تأیید اجرا می شود. بنابراین تا زمان بررسی و تصویب این مصوبه توسط شورا در حال حاضر قابل اجرا نیست.

به گزارش فارس ، این تصمیم اخیر شورای سنجش و پذیرش باعث نگرانی تعدادی از دانشجویان شده است ، که پس از اتمام دوره کارشناسی یا فرصت جبران رهبری علمی و انتخاب رشته اشتباه ، فرصت تحصیل در رشته مورد علاقه خود را از دست می دهند. .

به نظر می رسد که یک ریشه از این ماجرا به آموزش و پرورش برمی گردد ، که هیچ برنامه ای برای آن تهیه نشده است و دیگری انتخاب رشته اشتباه است که باید در این زمینه نیز کاملاً برنامه ریزی شود.

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید