شوک دولت به بازنشستگان | افزایش حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان به تعویق افتاد



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوز: در جلسه روز چهارشنبه 31 اردیبهشت هیئت دولت، افزایش مستمری بازنشستگان کارگری مجدداً تصویب نشد. بازنشستگان حقوق ماه مه را بدون افزایش دریافت کردند و همچنان منتظر تصویب افزایش حقوق بازنشستگی هستند. بیش از دو هفته از ارسال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان به دولت برای تصویب نهایی توسط مدیرعامل هیات می گذرد اما مشخص نیست چرا تصویب و ابلاغ به تاخیر می افتد.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه ایثارگران کار) در این باره می گوید: متاسفانه افزایش مستمری مستمری بگیران مصوب نشد و تکلیفشان را مشخص نکردند. همچنین دلایلی که منجر به عدم تصمیم گیری برای حل مشکل جامعه کارگری از طریق مذاکره شده است را بیان نمی کنند. در واقع بازنشستگان را در بیم و امید نگه داشتند و این راه خوبی برای برخورد با جامعه 12 یا 13 میلیونی بازنشستگان در سن کار کشور نیست.

وی می افزاید: به نظر می رسد این نگرش تنها فرصتی برای خرید برای تصمیم گیری ناعادلانه است که در گذشته دیده نشده است; ما به این رویکرد اعتراض داریم. دولت نباید بدون تصویب شورای عالی کار زمینه نارضایتی بازنشستگان را فراهم کند. بر اساس قانون، افزایش حقوق مستمری بگیران بیمه اجتماعی ابتدا با تایید مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی است.

این مصوبه برای بررسی و تصویب در جلسه دولت به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تقدیم می شود. یعنی هیأت رئیسه مجلس شهرداری افزایش حقوق بازنشستگی را متناسب با مصوبات شورای عالی قضایی تصویب کرد، سازوکارهای اجرایی آن دیده شد و برای آن بودجه در نظر گرفته شد. دولت تنها تصویب کننده نهایی این مصوبه است.

بیشتر بخوانید  بخش قابل توجهی از تخلفات اعلام شده درمورد فولاد مبارکه واقعیت ندارد + فیلم

آگاهی از نحوه پرداخت سهم خود از بودجه مصوب برای بهبود تصویب؛ دولت در امضای مصوبه هیات مدیره مجلس شهرداری و ایجاد نگرانی و سردرگمی بازنشستگان دریغ نکند.

صادقی افزود: از یک سو افزایش مستمری بازنشستگان را تایید نمی کنند و از سوی دیگر قیمت ها در حال آزادسازی است. دولت نباید اقتصاد و معیشت را تنها بگذارد. اکنون مسئله هستی به حال خود رها شده و تورم متوقف شده و هیچکس جلوتر از آن نیست.

تصمیمات دولت باید به گونه ای باشد که وضعیت را بهبود بخشد نه اینکه بدون تصویب افزایش مستمری، این ترمزگیری و تسلیم شدن تشدید شود.

رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری با اشاره به اینکه طبق قانون باید افزایش حقوق بازنشستگان مجاز باشد، خاطرنشان کرد: در صورتی که افزایش مستمری به سرعت تصویب و برای اجرا به سازمان ابلاغ نشود، هفته آینده نگرانی های خود را با مسئولان دولتی مخالف حق بیمه بازنشستگان در تامین اجتماعی مطرح می کنیم و به طرق مختلف از این حق استفاده می کنیم. یکی از این راه های حضور در اجتماعات بزرگ است. ما در برابر ظلم به بازنشستگان سکوت نمی کنیم.

صادقی ادامه می دهد: کارگران نه نقشی در آزادسازی ارز و حذف ارز ترجیحی داشتند و نه باعث نابودی اقتصاد شدند. آنها همیشه در رأس نظام ایستاده اند و جان خود را برای آبادانی و آبادانی کشور داده اند. اکنون عادلانه نیست که به خاطر این سهل انگاری ها مجازات شوند. به دولت توصیه می کنیم با تصویب افزایش مستمری بازنشستگان اجازه ندهد بین این گروه از کارگران و دولت شکاف ایجاد شود. مستمری بگیران از منابع داخلی سازمان تامین اجتماعی حقوق می گیرند و از بودجه دولتی استفاده نمی کنند. دولت برای ایفای تعهدات 40 ساله خود تنها 90 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه اختصاص داده و در قالب سهام شرکت های اغلب ورشکسته به سازمان پرداخت می کند. ما مجبور شده ایم این رفتار را بپذیریم و در عوض انتظار داشته باشیم که تصمیمات به نفع ثروتمندان نباشد. دولت باید در کنار مستمری بگیران و محرومان باشد.

بیشتر بخوانید  مراجعه کنید | نتیجه عجیب وزیر بهداشت برای خودش!

وی می افزاید: شب اقامت از 41 هزار تومان به 75 هزار تومان افزایش یافته است، اما افزایش مستمری ها متوقف شده است، در حالی که این افزایش باری برای بیت المال نیست؛ در حالی که این افزایش مستمری ها برای بیت المال سنگینی نمی کند. اعتراض و انتقاد بازنشستگان به این شکل; توصیه می کنیم لایحه قانون تامین اجتماعی سریعا تصویب و برای اجرا به سازمان بازگردانده شود تا مستمری بگیران در آرامش باشند. بازنشستگان دیگر نمی توانند صبر کنند.


دیدگاهتان را بنویسید