شوک به بازنشستگان تامین اجتماعی در آستانه عید نوروز



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوز: هر سال با نزدیک شدن به سال جدید، موضوع بازنشستگان عیدی یکی از موضوعات داغ رسانه هاست؛ دهانوکیا رئیس کانون بازنشستگان استان تهران در پاسخ به این سوال که عیدی بازنشستگان سال گذشته چقدر بوده است، گفت: سال گذشته عیدی مستمری بگیران تامین اجتماعی به یک حقوق هم نرسید و فقط حدود یک میلیون و 500 هزار تومان پرداخت شد.

تامین اجتماعی باجرم تعداد بازنشستگان را کاهش داد؟

در روزهای اخیر، انتشار نقل قول های مدیران کانون بازنشستگان حاکی از آن بود که عیدی امسال بازنشستگان کمتر از مبنای قانونی است. در این خبر آمده است که میزان عیدی مستمری بگیران مشخص نیست و تلاش می شود عیدی معادل یک حقوق شود.

در واقع این مصاحبه به طور غیرمستقیم این پیام را داشت که عیدی امسال می تواند کمتر از یک حقوق باشد. در پی این آزادی وی با علی دهقان کیا، رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران گفت و گو کرد.

عیدی بازنشستگی امسال چقدر است؟

دهگانوکیا در پاسخ به این سوال که بجرم امسال برای بازنشستگان چقدر خواهد بود، تلاش برای معادل سازی باجرم برای بازنشستگان با حقوق یک ماهه را تکذیب کرد و گفت: میزان آن مشخص نیست؛ اما عیدی مستمری بگیران تامین اجتماعی همانند مستمری بگیران کشوری محاسبه می شود.

حداقل حقوق بازنشستگی

دهگانوکیا در گفت و گوی دیگری گفت: حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی باید حداقل بین 10 میلیون تا 11 میلیون تومان باشد تا بتوانند با شرایط اقتصادی فعلی، آپارتمان های گران قیمت و… تامین اجتماعی کنند اما حداقل حقوق 30 باشد. سال ها با سابقه 30 ساله 4 میلیونی 200 هزار تومان و با 35 سال سابقه 4 میلیون و 500 هزار تومان دریافت می کنم و این خلأی است که طی سال های گذشته ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید  شوهر پیر فریبا نادری بازیگر ستایش فوت کرد

امکان افزایش دو سال سن بازنشستگی وجود ندارد

وی همچنین گفت: از سوی دیگر دولت 450 هزار میلیارد تن به ما بدهکار است و اصلاً واکنشی نشان نمی دهد. با این وضعیت ماهیانه بین 5 تا 6 هزار میلیارد تومان کسری داریم که برای بودجه سال 1401 می تواند به 11 هزار میلیارد تومان در ماه برسد. دولت به جای اینکه به سازمان بدهکار باشد باید شرکت های سودده خود را بفروشد. زیرا ما مناسب سازی هایی انجام داده ایم که منابع پایداری ندارند. بهتر است ما شرکت ها سود ببریم و کسری را جبران کنیم. ابتدا باید منابع ما را برگردانند و بعد خودمان ببینیم که آیا اعتبارات و مصارف خوانده نمی شود، اصلاحاتی انجام دهیم و در قالب لایحه و طرح به مجلس ارائه کنیم و آن موضوع را حل کنیم. تا زمانی که دولت در جیب تامین اجتماعی است، شرکای اجتماعی نمی توانند با طرح های پارامتریک مانند افزایش سن بازنشستگی و… موافقت کنند./ اکتساآنلاین


دیدگاهتان را بنویسید