شورای امنیت ترکیه اجازه واکنش قبرس – اخبار ترکیه و اوراسیا – اخبار بین المللی تسنیم را می دهد


به گزارش گروه بین الملل آژانس تسنیمظاهراً محدودیت سفر رئیس جمهور ترکیه به قسمت ترکی جزیره قبرس کامل نیست. آخرین اخبار مربوط به واکنش اردوغان به جزیره قبرس اقدامات فوری شورای امنیت سازمان ملل است.

شورای امنیت علاوه بر بازرسی های مستمر آژانس بین المللی انرژی اتمی در قبرس ، خواستار نظارت بر پیروی اسرائیل از “مراحل مورد نیاز هیئت آژانس انرژی هسته ای” شد.

کشور "قبرس" ،

بر اساس تصمیم سازمان ملل ، شهر متروکه مارش یا واروشا به مدت 47 سال به عنوان منطقه نظامی تخلیه شده و هیچ کس اجازه حضور در آن را ندارد. اما اکنون اردوغان تصمیم گرفته است حقوق مالکیت قانونی و اسناد رسمی املاک و خانه های متروکه را به صاحبان رومی خود بازگرداند. اما به شرطی که آنها موافقت کنند که تحت رهبری و حکومت جمهوری ترک قبرس زندگی کنند.

این موضوعی است که ایالات متحده و اروپاییان را نگران کرده و آنها را به واکنش وا می دارد.

انگلیس و ایالات متحده از یکدیگر تعریف نمی کنند

انگلیس و ایالات متحده پس از محکوم کردن تصمیمات و اظهارات اردوغان در مورد قبرس ، موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده اند. شورای امنیت سازمان ملل پیش نویس بیانیه ای را در انتقاد از موضع یک جانبه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در قبال قبرس صادر کرد.

شورای امنیت علاوه بر بازرسی های مداوم توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی در قبرس ، خواستار نظارت بر پیروی سوریه از “مراحل مورد نیاز هیئت آژانس انرژی هسته ای” شد.

کشور "قبرس" ،

در قسمت دیگر بیانیه آمده است: ما اعلامیه اردوغان و آرسین تاتار در مورد قبرس را محکوم می کنیم. شورای امنیت از این اقدام یک جانبه ، که با تمام گفته های قبلی مغایرت دارد ، بسیار ابراز تاسف می کند.

در این بیانیه افزود: قسمت جنوبی قبرس ، جایی که پایتخت نیکوزیا واقع شده است ، توسط سازمان ملل متحد به عنوان یک کشور مستقل شناخته شده و عضو اتحادیه اروپا است و دولت دیگری نباید تشکیل شود.

واکنش مقامات ترکیه

در بیانیه ای که پس از بیانیه سازمان ملل صادر شد ، وزارت امور خارجه ترکیه موضع قاطعی گرفت و گفت: “ما اظهارات کشورهای مختلف را که با واقعیت جزیره مغایرت دارد ، کاملاً رد می کنیم و این جملات” ما ادعاها را بی اساس می دانیم و پشتیبانی می کنیم پاسخ رئیس جمهور ارسین تاتار قبرسهای ترکی. “

بیشتر بخوانید  فوری؛ سهمیه بنزین این خودروها بیشتر می‌شود

وزیر امور خارجه ترکیه مولود ووآوشوفولو گفت: “ما به عنوان یک ضامن و کشورش ، به تعهد خود در مورد حمایت از حقوق ترک های قبرس و جستجوی نفت و گاز در دریای مدیترانه شرقی عمل می کنیم و در این کار هیچ تردیدی نداریم. با این کار “که از این پس در عقب نشینی دریغ نخواهیم کرد.”

تاپ تاپ ، رئیس پارلمان ترکیه ، مصطفی تووتو ، به سخنان رهبران ایالات متحده و اتحادیه اروپا واکنش تندی نشان داد: “اروپایی ها کاملاً حق ندارند در این مورد اظهار نظر کنند.” زیرا ترکیه برای برقراری صلح و آرامش در آنجا است و به عنوان ضامن از سال 1974 تحت معادلات حقوق بین الملل چنین حقی را دارد. “در نتیجه ، ما تا پایان در کنار ترک های قبرسی خواهیم ماند و آنچه لازم است انجام خواهیم داد.”.

عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه گفت: “پیام های رئیس جمهور ما و رئیس جمهور قبرس ترکیه قوی و مشروع بود.” آنچه مخالفان می گویند منطبق با قانون نیست و تنها مبتنی بر تبلیغات سیاه یونان است. ما بیانیه شورای امنیت سازمان ملل را کاملا رد می کنیم. این ادعا براساس ادعاهای بی اساس یونان است. طرح واروشا براساس احترام به حقوق مالکیت و مطابق با قوانین بین المللی است. قطعنامه های شورای امنیت نمی تواند حقوق مالکیت و حاکمیت را نقض کند. جامعه بین الملل باید با واقعیت جزیره مقابله کند و ببیند که به دلیل نگرش طرف یونانی قبرسی ، با وجود حسن نیت طرف ترک ، تصمیم فدرال توسط دو طرف دیگر گزینه مطلوبی نیست و فقط دو باید کشورها “با این بیانیه و با این نگرش ، شورای امنیت اعتبار خود را از دست می دهد.”

از ایاصوفیه تا شهر متروکه ماراش ، قبرس

امروز اولین سالگرد تغییر هدف موزه ایاصوفیه-استانبول در مسجد جامع است.

رسانه های طرفدار حزب عدالت و توسعه اقدام اردوغان برای تغییر ایاصوفیه را اقدامی و حماسه ای در تاریخ توصیف می کنند.

کشور "قبرس" ،

گفته می شود در سال گذشته حداقل 3 میلیون نفر از این مسجد بازدید کرده اند. پیش از این ، زمانی که ایاصوفیه موزه بود ، به دلیل ورودی بسیار سنگین (10 دلار) هیچ کس نمی خواست از آن دیدن کند.

بیشتر بخوانید  شوک قیمتی دوباره به بازار خودرو/ کدام خودرو گران شد؟

سالگرد تغییر کاربری ایاصوفیه ، مصادف با اولین نماز جمعه در مسجد بلال آقا در واروشا ، قبرس. ارسین تاتار ، رئیس جمهور ترک قبرس در این عکس دیده می شود که برای آن دعا شده و هیچ کس نباید به طور قانونی و طبق یک توافق نامه قدیمی وارد منطقه شود.

کشور "قبرس" ،

ارتباط ایاصوفیه با مسجد بلال آقا و حضور آرسین تاتار به عنوان سیاستمداری که قبلاً ارتباط چندانی با نماز و مسجد نداشت ، نشان می دهد که در سیاست اعلام حزب عدالت و توسعه و دولت اردوغان ، حمایت اسلام گرایان از این پرونده را بدست آورده است. قبرس مهم است. او یک خاص دارد.

پیشنهاد قاطع ناتو و یونان

اصلی ترین حامی نزدیک و منطقه ای جمهوری قبرس یونان است. اگرچه یونان از نظر اقتصادی جذاب نیست ، اما توانسته است توجه دیپلماتیک زیادی را به قبرس جلب کند.

با وساطت دیپلمات های آتن ، علاوه بر اتحادیه اروپا ، ایالات متحده و رژیم صهیونیستی نیز در حمایت از قبرس ظاهر شدند و تا حدی ترکیه را در موقعیت دشواری قرار دادند. اما برنامه و تصمیم اصلی یونان تلاش برای دستیابی قبرس به ناتو است.

یونان می خواهد قبرس به ناتو بپیوندد و پرونده عضویت قبل از پیوستن اوکراین و گرجستان بررسی شود. اما در این میان یک مانع و مشکل بزرگ وجود دارد که مخالفت ترکیه با این پیشنهاد است.

طبق سازوکار حاکمیت اتحاد نظامی ناتو ، حتی رای منفی نیز وتو محسوب می شود و می تواند تصمیم را باطل کند. در نتیجه مخالفت ترکیه با عضویت قبرس در ناتو ، یونان تاکنون شکست خورده است.

ملی گراها چه می گویند؟

اکنون ، علاوه بر محافظه کاران موافق و مخالف اردوغان ، ملی گرایان ترکیه و ملی گرایان حزب از آنکارا می خواهند که برای ایجاد یک دولت مستقل برای ترک های قبرس فشار بیاورد.

گروهها و جریانهای اسلامی ترک معتقدند که ماراش و سایر مناطق جزیره ترکی قبرس در جزیره مورد تبعیض و ستمگری رومیان قرار گرفته و باید توسط اخوان اسلامی به آنها کمک شود و ملی گرایان معتقدند که قبرس قسمت مهمی از آرمان بزرگ است ترک ها در منطقه و سراسر جهان هستند و نباید عقب نشینی کنند.

احزاب اصلی مخالف نیز از ترس از دست دادن جایگاه اجتماعی خود ، جرات مخالفت آشکار با سیاست اردوغان در جزیره قبرس را ندارند.

بیشتر بخوانید  بیانیه نهایی دیدار مصطفی الکاظمی و بایدن - آژانس مهر ایران و اخبار جهان

در همین حال ، برخی از نظریه پردازان نظامی استدلال می کنند که ترکیه نباید از واکنش های منطقه ای و جهانی بترسد و با تاکتیک های “ایجاد ، قرار دادن” و تلاش برای ایجاد مسئولیت اقدامات جهانی بر عهده اوضاع ، اطمینان حاصل شود که بیشتر دوستان ترکیه به میدان شناسایی و به رسمیت شناختن دولت “جمهوری ترکی قبرس شمالی”.

دریادار بازنشسته جاهد یا ای سی ه ، که نظریه میهن آبی و دکترین دفاع و نیاز ترکیه به نشان دادن قدرت خود در دریاها ، به ویژه در مدیترانه شرقی را ابداع کرد ، به دولت اردو ولت توصیه کرد که پرونده را سریعاً تسریع کند. دولت ترکی قبرس پشت میز است و از دوستان خود می خواهد که وارد میدان شوند.

وی پیشنهاد کرد که در وهله اول پاکستان ، آذربایجان و دولت موقت لیبی چنین اقدامی را انجام دهند. اما س isال این است: آیا این سه کشور می توانند بدون ترس از فشار آمریکا و اتحادیه اروپا در این راه به ترکیه بپیوندند؟

در پایان ، اصرار اردوغان بر سرنوشت قبرس و واکنشهای احساسی دستگاه دیپلماسی آنکارا و رسانه های حزب حاکم نشان می دهد که سرنوشت قبرس ترکیه به یک چالش جدی و بن بست تبدیل شده است.

اگر دولت ترکیه به این فکر نکند ، بسیاری از زمینه های مربوط به روابط سیاسی ، اقتصادی و سیاسی ترکیه با ایالات متحده ، اروپا و چندین کشور دیگر در آینده نزدیک تحت تأثیر قرار می گیرند.

واقعیت این است که اگرچه ترکیه در دهه های اخیر سرمایه گذاری های نظامی ، مادی و معنوی قابل توجهی در قسمت ترکی جزیره قبرس انجام داده است ، اما وضعیت اقتصادی و وضعیت عمومی دولت ترکیه در منطقه این را نشان می دهد.هدهدکهاینکشوررفتن نیستمیتوانستدرقرعه کشیحمله کردنسازمانمللوکشورهاکهمخالفت کردنسیاستسلامآنکارادرمربوط بهترکیقبرسهستند،مقاومتآهسته.

از این روماندگاریبرسوالتشکیلدولتمستقلترکیقبرسوهماصرار کن تغییر در ساختار شهر متروکه مرعش می تواند در میان مدت خسارت عمده سیاسی و اقتصادی به ترکیه وارد کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید