مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

شهری با بناهای کجار در هرمزگان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سلام جدید – خدمات گردشگری: شهرستان بستک در استان هرمزگان بیشترین آثار ثبت ملی را دارد. خانه ییلاقی کاریکی یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در بستک است که قدمت بناهای آن به دوران قاجار و پهلوی می رسد. این منطقه که دارای طبیعتی زیبا و آثار تاریخی فراوان است، محل سکونت و تفرجگاه حاکمان بستک و جهانگیر بوده و آثاری از کاخ های آنها تا به امروز در این منطقه باقی مانده است. خانه ییلاقی Kiriki در ژوئن 2005 با شماره 15391 در فهرست آثار ملی قرار گرفت.لازم به ذکر است که در 24 مارس 2004 آسیاب آبی Kiriki با شماره 15357 و دریاچه Kiriki با شماره 15358 در این فهرست قرار گرفتند.

شهری با بناهای معروف در هرمزگان

این مکان محل سکونت و تفرجگاه حاکمان بستک و جهانگیری، بقایای کاخ سلطنتی معروف به «کریکی بانگالو» و مرکز تفریحی فرمانروای مقتدر بستک و جهانگیری، محمد تاکی خان، معروف به «صلات» بوده است. . الملک هنوز در آن مکان باقی است که از دوران باشکوه آن زمان صحبت می کند. «بنگالور به معنای عمارت یا تفرجگاه خارج از شهر، اصطلاحی هندی است که وارد زبان قوم اچمی باستان شده و اکنون فقط در برخی از نقاط استان هرمزگان به کار می رود. مکانی سرسبز و زیبا است مخصوصاً در زمستان و هنگام بارندگی در فصل های موسمی و در سال هایی که باران خوب می بارد و دشت را سبز می کند. ویرانه های کاخ حاکم جهانگیر بر روی تپه ای نه چندان مرتفع قرار دارد و آب روان چشمه از کنار آن می گذرد و منظره ای بسیار زیبا و شاعرانه ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید  افتتاح طولانی ترین پل خودرویی جهان در بستر دریا + فیلم

شهر بشتک در طول تاریخ خود میزبان اقوام و ملل مختلف بوده و بقایای بناهای تاریخی این منطقه را به یک موزه تاریخی بزرگ تبدیل کرده است. این آثار در هر روستا و آبادی بستک به چشم می خورد. این باغ دارای بناهای قدیمی، قلعه‌ها، برج‌ها، چاه‌ها، قنات‌ها، آسیاب‌ها و سدهای بسیاری است که 65 مورد از آنها به‌عنوان آثار ملی به ثبت رسیده‌اند. هنر معماری بستکی متاثر از اقلیم خاص بستکی و تاریخ و فرهنگ آن است. خانه ییلاقی Kiriki در این شهر یکی از معروف ترین مناطق کردشگری است. کریکی مکانی سرسبز و زیبا به خصوص در فصل زمستان و در فصل باران های موسمی است. کاریکی یکی از آثار باقی مانده از فرمانروایان جهانگیری، مکانی سرسبز و زیبا به ویژه در فصل زمستان و هنگام باریدن باران های موسمی است. بقایای حاکم جهانگیری بر روی تپه ای مرتفع قرار دارد و به لطف چشمه های روان، منظره زیبایی را ایجاد کرده است.

شهری با بناهای معروف در هرمزگان

ویلای کریکی یکی از صدها بنای تاریخی باقی مانده از دوره قاجار و پهلوی در بستک است که توسط مرحوم محمدرضا خان حاکم بستک و جهانگیر ساخته شده است. بقایای کاخ سلطنتی معروف به «کریکی بانگالو» و مرکز تفریحی حکیم بستک و محمدتقی خان معروف به «سلط الملک» هنوز در آنجاست که حکایت از دوران باشکوه زمان خود دارد. این ویلا در یک طبقه ساخته شده است و تزئینات نفیس، سنگفرش و گچبری زیبا از ویژگی های بارز این معماری است.

شهری با بناهای معروف در هرمزگان

رودخانه ای افسانه ای

رودخانه نمک کاریکی خود منظره ای جالب و افسانه ای دارد، آب این رودخانه در نهایت به رودخانه گوتائو می ریزد و سپس به مهران رود می پیوندد.

بیشتر بخوانید  مدارس این استان ها فردا شنبه تعطیل شد

آسیاب خزنده

آسیاب کاریکی یکی از آسیاب های معروف منطقه است که توسط خانین بستک ساخته شده است. آسیاب از دو سنگ گرد و مسطح روی هم تشکیل شده است که سنگ زیرین قبلاً میله ای آهنی یا چوبی و سنگ بزرگی بوده که به نیروی آب می چرخد ​​و دانه ها را خرد و آسیاب می کند. تبدیل به آرد شود. «آس» در گویش محلی «آش» نامیده می شود. کار آسیاب ها آسیاب غلات خوراکی و غیره بود که در گذشته رونق چشمگیری در منطقه داشت و اکنون آثار این آسیاب ها در گوشه و کنار شهر بستک به چشم می خورد. Dumanska vodenica یکی از معروف ترین آسیاب های آبی در منطقه باشتک است که تا 40 سال پیش کار می کرد و در مسیر رودخانه گتا قرار دارد.

شهری با بناهای معروف در هرمزگان

قصیده ای که منطقه را توصیف می کند

هر یک از شاعران محلی با ذوق خاصی در وصف کریکی و زیبایی آن می نوشتند و برای مناسبت های مختلف شعر می سرودند. اینجا:

من با اکریلیک های مخلوط و رنگی رفتم
زرد، جامد، اکریلیک رفتم
کاخ مرمره یادبود خان است
گشت و گذار و سرگرمی در Kriki Bungalow

این قصیده توسط خواننده بستکی به نام (یوسف هادی) در بحرین بر روی صفحه گرامافون ضبط شده است.

موقعیت جغرافیایی

منطقه کاریکی در مسیر جاده اصلی بستک به لنگ در حدود 3 کیلومتری غرب بستک قرار دارد.

<п>اعلامیه شهری با بناهای معروف در هرمزگان اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *