مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

شهریه دانشگاه آزاد چقدر است؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، حداقل افزایش شهریه در سال تحصیلی 1401-1402 بسته به شرایط منطقه و وضعیت رشته از 5 درصد به 39 درصد افزایش می یابد.

محسن امینی در گفتگو با خبرنگار مهرا درباره افزایش شهریه های دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی جدید اظهار داشت: با توجه به تصویب بودجه دانشگاه در سال تحصیلی جاری و علیرغم اعلام افزایش 20 تا 40 درصدی شهریه ها. شهریه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی جامعه در برخی واحدهای مستقر در شهرهای کمتر برخوردار، حداقل میزان افزایش شهریه در سال تحصیلی 1401-1402 کمتر از مبلغ اعلام شده از 5% شروع و بسته به شرایط منطقه و وضعیت میدان تا 39% افزایش خواهیم داشت.

میزان افزایش شهریه در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد افزود: البته در برخی حوزه ها با شرایط خاصی می توان شهریه ها را افزایش داد. افزایش شهریه ها در مقاطع مختلف متفاوت است و برای مقاطع کاردانی و کارشناسی یک کف و سقف و برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری یک سقف و سقف دیگر در نظر گرفته شده است.

ملاک افزایش شهریه دانشگاه آزاد چیست؟

امینی با تاکید بر اینکه در مدل پویا میزان شهریه بر اساس محل تحصیل دانشجو و رشته های مختلف متفاوت تعیین می شود، افزود: از یک سو میزان شهریه بستگی به نوع واحد و منطقه دارد. چه کسی خدمات ارائه می دهد (سطح واحد) و از طرف دیگر به قیمت دوره و میزان تقاضا برای دوره بستگی دارد.

بیشتر بخوانید  علت فوت و مرگ علی زنجانی خاک سفید

شهریه در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد یکسان نیست

امینی با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم عدالت آموزشی در تعیین شهریه رعایت شود، تصریح کرد: اینطور نیست که شهریه دانشجو در یک واحد علمی-پژوهشی با شهریه دانشجوی دیگری در یک واحد علمی برابر باشد. واحد راه دور

میزان شهریه بستگی به رتبه واحدها دارد

یک مقام مسئول دانشگاه آزاد با اعلام اینکه تمامی واحدهای دانشگاه آزاد به 26 رتبه و 13 دسته تقسیم شده است، گفت: بر اساس این رتبه بندی عملکرد واحدهای دانشگاهی در حوزه های آموزشی، پژوهشی، اقتصادی، فنی و غیره است. ارزیابی شده و میزان شهریه دریافتی بر اساس این نمره در واحدها متفاوت است. به عنوان مثال واحد علوم تحقیقات، واحد تهران مرکزی و چند واحد دیگر در تهران و تعدادی از واحدها در مراکز استان ها رتبه اول را دارند.

وی افزود: بر اساس نظام رتبه بندی 26 دانشگاه آزاد اسلامی، عملکرد مالی واحدها و مراکز در سه حوزه درآمدی (شامل تعداد دانشجو، فعالیت های پژوهشی و فناوری و بهره وری اقتصاد واحد)، دستیابی به هدف . (شامل صرفه جویی در هزینه ها و اقدامات غیرضروری. افزایش درآمد از محل فناوری و دانش بنیان و … تقسیم می شود) و برنامه ریزی مالی (شامل درصد رشد بودجه و درصد تحقق آن).

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه این دانشگاه آزاد نوع رشته و تقاضا را از دیگر معیارهای اخذ شهریه برشمرد و گفت: به عنوان مثال شهریه رشته های مدیریت، حسابداری و حقوق مسلما متفاوت خواهد بود. رشته های جغرافیا، تاریخ و فلسفه. زیرا نوع حق الزحمه، اساتید و ارائه خدمات در این رشته ها با یکدیگر متفاوت است. یا مثلاً شهریه دروس علوم پایه کمتر از دروس فنی و مهندسی از جمله کامپیوتر، برق و عمران خواهد بود.

بیشتر بخوانید  سرقت مسلحانه از یک طلافروشی در تهران / سارقان اقدام به تیراندازی هوایی کردند! -

وی ادامه داد: در نظر داریم علیرغم افزایش چشمگیر حقوق و دستمزد در سال جاری و سایر هزینه های غیرقابل اجتناب به ویژه پس از حضوری شدن دانشگاه، با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی منطقه به ویژه در مناطق کم برخوردار، با الگوی عدالت محوری اقدام کنیم. .. بالا و موارد جذب دانشجوی بیشتر با توزیع منطقی باید به طور متوسط ​​25 درصد نرخ موثر افزایش شهریه دانشگاه برای پوشش آن موارد داشته باشیم.

امینی ادامه داد: همچنین 5 تا 6 درصد از روش های موثر اشتغال مانند طرح آمارگیری اشتغال که توافقی بین دانشگاه ها، صنعت و دانشجویان است و زمینه اشتغال دانشجویان را در دوران تحصیل و حتی پس از فارغ التحصیلی فراهم می کند یا زمینه های مهارتی جامعه را فراهم می کند. به آنها نیاز دارد و ما قویا به دنبال توسعه آن هستیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *