شهرهای بزرگ در خطر سقوط / حمله موشکی به فرودگاه قندهار / داعش در مرز تاجیکستان با اعدام یک افسر پلیس / زنگ خطر برای روسیه و چین



طبق گزارشات خبرآنلایندر روزهای اخیر جنگ ها و درگیری ها در شهرهای بزرگ آغاز شده است و خطر سقوط در این شهرها بیشتر از روزهای گذشته است. اما ارتش افغانستان می گوید که طالبان را پس زده است ، اما حملات این گروه در حومه شهر همچنان ادامه دارد. در همین حال داعش رسماً حضور خود را در مرز افغانستان و تاجیکستان اعلام کرده و این امر نگرانی هایی را در آسیای میانه و روسیه ایجاد کرده است.

مقامات افغان و محلی گفتند که درگیری ها بین نیروهای دولتی افغانستان و طالبان روز شنبه برای سومین روز متوالی در نزدیکی شهر هرات ادامه دارد. عبدالصبور کین والی هرات گفت بیشتر درگیری ها در محله های اینگیل و گذره رخ داده است.

وی بعدازظهر شنبه در مورد درگیری ها در حومه جنوبی و جنوب شرقی هرات به ویژه در مناطق پل پشتون و پل مالان صحبت کرد. پل پشتون و پل مالان در حدود ده کیلومتری هرات واقع شده اند.

عبدالصبور گانه همچنین گفت که نیروهای دولتی با وجود استقرار جنگجویان طالبان در “خانه های مسکونی” برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان تلاش می کنند. به گفته والی هرات ، درگیری های نظامی در نزدیکی فرودگاه هرات در جریان است.

طالبان اخیراً تعدادی از مناطق هرات و دو گذرگاه مرزی اسلام کالا با ایران و گذرگاه مرزی تورغندی با ترکمنستان را تحت کنترل خود درآوردند.

پس از کشته شدن یک افسر پلیس در حمله روز جمعه به مقر سازمان ملل در این شهر ، درگیری ها در نزدیکی هرات ادامه دارد. طالبان در دو ماه گذشته عملیات تهاجمی را علیه نیروهای دولتی در سراسر افغانستان آغاز کرده اند.

علاوه بر هرات ، شبه نظامیان طالبان برای تصرف قندهار ، دومین شهر بزرگ افغانستان و لشکرگاه ، مرکز ولایت هلمند با نیروهای دولتی درگیر شدند.

شهر هرات در غرب افغانستان با 600 هزار نفر جمعیت ، سومین شهر بزرگ این کشور است.

حمله موشکی به فرودگاه قندهار

در همین حال ، در بحبوحه تشدید جنگ در افغانستان ، رئیس فرودگاه قندهار اعلام کرد که سه موشک به این فرودگاه اصابت کرده و پروازها متوقف شده است.

مسعود پشتون ، رئیس فرودگاه قندهار به خبرگزاری فرانسه گفت: “شب گذشته (شنبه) ، سه موشک به فرودگاه قندهار شلیک شد که دو مورد آن به باند فرود آمد و در نتیجه پروازها در فرودگاه متوقف شد.”

بیشتر بخوانید  نحوه توزیع گاز مایع یارانه‌ای اعلام شد

پشتون افزود که باند فرودگاه در حال تعمیر است و احتمالاً این فرودگاه تا امروز (شنبه) از سر گرفته می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، مقامات کابل همچنین حمله موشکی به فرودگاه قندهار را تایید کردند.

فرودگاه قندهار نقش مهمی در حمایت از نیروهای امنیتی افغان در سرکوب طالبان و جلوگیری از تصرف دومین شهر بزرگ افغانستان دارد.

این حملات در حالی صورت گرفته است که طالبان در روزهای اخیر حملات خود را به هرات و لشکرگاه افزایش داده اند و این دو شهر مهم در روزهای اخیر شاهد نبردهای سنگین بین نیروهای امنیتی و طالبان بوده اند.

حضور داعش در مرز تاجیکستان و افغانستان

در همین حال ، ظهور گروه تروریستی داعش در شمال افغانستان و مرز آن با تاجیکستان نگرانی های جدی را در افغانستان و برخی دیگر از کشورها از جمله روسیه ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا ، مقامات عالی رتبه امنیتی روسیه بارها از افزایش فعالیت گروه های تروریستی به ویژه گروه تروریستی داعش در شمال افغانستان و نزدیک مرز تاجیکستان ابراز نگرانی کرده اند.

در همین رابطه ، جنرال عبدالواحد تکات ، تحلیلگر نظامی با اشاره به وخامت اوضاع امنیتی و ظهور و حضور داعش در شمال افغانستان ، گفت: شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد بسیاری از نیروهای داعش در طاهر ، سرپول و به ویژه فاریاب مستقر هستند و در این استان ها فعال هستند.

وی گفت: “ایالات متحده در تلاش است تا از داعش در شمال افغانستان حمایت کند.” این تحلیلگر نظامی تاکید کرد: اگر ایالات متحده نتواند داعش را در تاجیکستان معرفی کند ، اهداف استراتژیک خود را با نفوذ به این گروه در ازبکستان و ترکمنستان دنبال می کند و داعش را به قرقیزستان و در نهایت به روسیه نزدیک می کند.

طاقت افزود: با تصدیق اینکه ایالات متحده یک استراتژی بلندمدت برای دسترسی به منابع غنی آسیای مرکزی و مدیترانه دارد ، روسیه یک قرارداد امنیتی 50 ساله با تاجیکستان برای استقرار نیروهای روسی در مرز جنوبی تاجیکستان برای بازداشتن داعش و دیگر تروریست ها امضا کرده است. عبور از مرز افغانستان وارد خاک تاجیکستان شوید.

بیشتر بخوانید  برگزاری مهرواره ادبی - آیینی «سرو سرخ» در گیلان

از سوی دیگر ، روسیه بارها اعلام کرده است که آماده تقویت نیروهای مرزی و مرزی تاجیکستان برای مبارزه با تروریسم و ​​جلوگیری از انتقال تروریست ها از افغانستان به تاجیکستان و سپس به دیگر کشورهای همسایه است.

نیکولای پاتروشف ، مشاور امنیت ملی روسیه در نشست مشاوران امنیت ملی در سرویس امنیت جمعی گفت: “ما نیروهای تاجیکی را از طریق وزارت دفاع روسیه و آژانس های ویژه تقویت می کنیم تا برنامه نوسازی نیروهای مسلح این کشور را اجرا کنند.” . سازمان قرارداد در بیشکک.

فعالیت داعش در قندوز

گروه تکفیری داعش با هشدار به کشورهای آسیای مرکزی با اعدام یک پلیس راهنمایی و رانندگی در منطقه دشت عبدان در استان قندوز ، نزدیک مرز با تاجیکستان ، به جنایت خود ادامه داد.

اگرچه پلیس قندوز این حرکت را به گردن طالبان انداخت ، اما داعش با انتشار عکس این حادثه مسئولیت این رویداد را بر عهده گرفت.

به گفته کارشناسان ، سیر داعش نگرانی درباره حضور داعش در آسیای مرکزی ، روسیه و چین است.

نگرانی مقامات و روزنامه نگاران افغان در مورد تحولات اخیر در مرز افغانستان و تاجیکستان نشان می دهد که وضعیت در شمال افغانستان بسیار پیچیده است.

فوزیه کوفی ، عضو تیم مذاکره کننده دولت افغانستان و نماینده سابق پارلمان افغانستان نیز ابراز نگرانی کرد که تکفیری داعش در مناطق مرزی افغانستان با تاجیکستان قرار دارد.

وی افزود که تعدادی از جنگجویان خارجی داعش به همراه خانواده های خود از سوریه و لیبی به افغانستان آمده و به مناطق بدخشان در مرز تاجیکستان نقل مکان کرده اند و تاکید کرد که حضور آنها وضعیت را بدتر می کند.

بشیر احمد حسنی ، خبرنگار تلویزیون وان افغان نیز گفت که یک هیئت طالبان به استان طاهر در شمال شرقی سفر کرده و فرماندهان تاجیک و ازبک را از این گروه خارج کرده و سلاح های آنها را برداشته است.

او از قاری قدرت الله و حاجی خیرالله به عنوان فرماندهان معروف طالبان تاجیک و ازبک تبار که در منطقه دشت قلعه این استان فعالیت می کردند ، نام می برد.

چهار روز پیش رسانه های افغانستان گزارشی را منتشر کردند که در آن طالبان از حضور تعدادی از اعضای جنبش انصارالله تاجیکستان در شهرهای مرزی بدخشان و تاجیکستان خبر داده بود.

بیشتر بخوانید  روزی که دشمن تانک هایش را نابود کرد!

در این گزارش آمده است که درگیری ها در شمال و شمال شرق افغانستان باعث افزایش همکاری طالبان با برخی از گروه های افراطی ممنوع شده است.

مومن احمدی نویسنده این گزارش گفت که اسناد متعددی در اختیار دارد که ثابت می کند جنگجویان تاجیک پنج شهر در ولایت بدخشان را تحت کنترل خود دارند.

گفته می شود فرماندهی تروریست ها توسط تاجیک رایک رایک معروف به محمد شریف اف معروف به مهدی ارسلان بوده است.

گفته می شود شهرهای کوف آب ، شیکی ، نیسی ، میمی و هاوان در بدخشان که با تاجیکستان مرز مشترک دارند تحت کنترل آنها است.

گروه انصارالله از فعالیت در تاجیکستان منع شده است و اعضای این گروه به اتهام تروریسم تحت تعقیب دولت تاجیکستان هستند.

رسانه های افغان نیز به نقل از منابعی در تاجیکستان گفته اند که دولت تاجیکستان حضور 200 تاجیک در طالبان را تأیید کرده است.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی و حمدالله محب ، مشاور امنیت ملی دولت افغانستان نیز گفتند که بین 10 تا 15 هزار جنگجو از لشکر طیبه و جیش محمد وارد افغانستان شده و با طالبان علیه دولت جنگیده اند.

اشرف غنی دو روز پیش در کابل گفت که ورود گروه های تروریستی به کشور شرایط را پیچیده کرده و ابعاد منطقه ای و بین المللی جدیدی را به جنگ افزوده است.

گزارش جدید سازمان ملل متحد همچنین نشان می دهد که روابط طالبان با تروریست های خارجی همچنان ادامه دارد.

هدف تروریست های خارجی در بدخشان حرکت به خارج از افغانستان است و این گروه ها قصد دارند برای رسیدن به اهداف خود کریدورهایی از جمله اجرای قوانین اسلامی و گسترش خلافت اسلامی در سایر نقاط جهان از شمال افغانستان به ویژه بدخشان تا آسیای مرکزی را باز کنند. ، چین و روسیه.

مقامات دولتی افغانستان بارها گفته اند که هدف تروریست ها در شمال این است که جنبش اسلامی در ترکستان شرقی می خواهد وارد چین شود ، جماعت انصارالله می خواهد به تاجیکستان برود ، جنبش اسلامی ازبک می خواهد وارد آسیای مرکزی و حتی روسیه شود.

310 310

دیدگاهتان را بنویسید