شنا سلامت روح و تمدد اعصاب



آنچه دیگران می خوانند:

شنا به عنوان یکی از مهم ترین ورزش ها علاوه بر سلامت جسمانی در سلامت روان و آرامش نیز بسیار موثر است. این تمرین با کاهش استرس باعث ایجاد آرامش می شود. این تمرین باعث افزایش جریان اکسیژن در عضلات می شود و تنفس منظم تر می شود. شنا در استخر با آبی که خیلی سرد نباشد سلامت روان را بهبود می بخشد. اما باید توجه داشت که استخر یکی از مکان هایی است که باعث انتقال عوامل بیماری زا و انگل های نامرئی می شود. به همین دلیل است که ضدعفونی آب استخر بسیار مهم است. کلر استخر یکی از مواد رایج مورد استفاده در این منطقه است.

انواع مختلفی از کلر در بازار وجود دارد و بسته به برند و کشورهای سازنده کیفیت متفاوتی دارند. کلر ایران، کلر آمریکا و کلر هندیانواع مختلفی از این ماده وجود دارد. هر کدام از این کلرها کیفیت متفاوتی دارند.

پاسخ مغز در طول تمرینات شنا

شنا به عنوان یک ورزش ذهنی تعریف می شود که عملکرد مغز را در نتیجه فرآیند نوروژنز در ناحیه هیپوکامپ بهبود می بخشد. نوروژنز جایگزین سلول های مغزی از دست رفته در اثر استرس می شود. ورزش در آب سرد خستگی و افسردگی را از بین می برد. با انجام تحقیقاتی که زیر نظر کارتر انجام شد، در مورد فواید این ورزش نتیجه گیری شد.

هنگامی که فرد تا سطح قلب راست در آب غوطه ور می شود، گردش خون در مغز بهبود می یابد. خون از طریق دو رگ بزرگ به نام های ورید اجوف فوقانی و ورید اجوف تحتانی وارد دهلیز راست قلب می شود. نتایج تحقیقات کارتر نشان می دهد که وقتی فردی در سطح قلب در آب فرو می رود، جریان خون در مغز افراد سریعتر (تا حدود 14 درصد) انجام می شود.

بیشتر بخوانید  جایگاه تعزیه در فرهنگ و موسیقی ایرانی مشهود است

شنا علاوه بر سلامت مغز، پمپاژ خون را برای قلب آسان تر می کند. این شرایط برای ریه ها و ماهیچه ها مفید است و مفاصل فشار کمتری را احساس می کنند.

شنا برای سلامت روان و آرامش

شنا برای سلامت روان و آرامش

با شنا و غوطه ور شدن در آب صداهای بیرونی قطع می شود و از محرک های بیرونی دور می شوید. تنها چیزی که در شنا احساس می شود تماس با پوست و تمرکز بر تنفس و آرامش آب است. همچنین با این تمرین، اندورفین، ترکیبات طبیعی حس خوب، بیشتر در بدن ترشح می شود. شنا هورمون های استرس دوران جنگ را به آرامش عضلانی تبدیل می کند. با آزاد شدن استرس، سلول های مغزی جدید بیشتری ایجاد می شود.

فواید شنا برای آرامش ذهنی

شنا به کاهش استرس کمک می کند و بهترین ورزش برای فرار از دنیای شلوغ و پر استرس امروزی است. شنا در صبح زود باعث بهبود فعالیت شما در طول روز می شود و شنا در شب که بعد از فعالیت روز انجام می شود، آرامش و خوابی راحت و با کیفیت ایجاد می کند.

یکی از فواید شنا، افزایش اعتماد به نفس افراد است. با انجام این ورزش که معمولاً با کرال سینه شروع می شود، افراد اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند. در نتیجه، آنها دوست دارند سعی کنند با سرعت بالاتر شنا کنند. با افزایش اعتماد به نفس، توانایی افراد برای غلبه بر ترس افزایش می یابد.

یکی دیگر از مزایای روانشناختی شنا کمک به تصمیم گیری بهتر در زمینه های مختلف است. شنا تعادل در احساسات را تضمین می کند و فرد می تواند محیط اطراف خود را بهتر ببیند.

شنا به عنوان یک ورزش اجتماعی

با شرکت در کلاس های شنا می توانید با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید و اگر خجالتی هستید می تواند به شما در غلبه بر این عادت کمک کند. به طور کلی با شرکت در فعالیت های مشترک گروهی می توانید با افراد زیادی آشنا شوید. با انجام ورزش هایی مانند شنا می توانید کمرویی خود را کنترل کنید.

بیشتر بخوانید  سخنگوی دولت جلسه شورای عالی اداری را پخش کرد

شنا علاوه بر ایجاد تعادل در احساسات و تقویت اعتماد به نفس، آمادگی جسمانی را بهبود می بخشد و افراد ظاهر بهتر و ورزشی تری خواهند داشت.

شنا برای سلامت روان و آرامش

فواید شنا در سلامت جسمانی افراد

همانطور که قبلا ذکر شد، شنا یکی از ورزش های مفید برای سلامت مغز و قلب است. این ورزش قلب و ریه های شما را تقویت می کند و خطر مرگ را در افراد کاهش می دهد. شنا در کاهش فشار خون و کنترل قند خون موثر است.

یکی از فواید شنا برای سلامت جسمانی فرد، بهبود مشکلات آرتروز، درد، ناتوانی ها و مشکلاتی است که مانع از ورزش شدید می شود.

محیط مرطوب ایجاد شده در استخرهای سرپوشیده برای افراد مبتلا به آسم بسیار مفید است. این افراد با نگه داشتن نفس خود در زیر آب می توانند ظرفیت ریه خود را افزایش داده و تنفس خود را کنترل کنند. اما برخی معتقدند آب استخر برای این بیماران مضر است. افراد مبتلا به آسم می توانند از استخرهایی که به جای کلر از نمک برای ضدعفونی استفاده می کنند استفاده کنند.

یکی از بیماری هایی که با شنا بهبود می یابد، مولتیپل اسکلروزیس (MS) است. آب با ایجاد یک مقاومت جزئی، حرکت افراد را آسان می کند. درد افراد مبتلا به این بیماری با این ورزش به مدت 20 هفته کاهش می یابد. شنا علائمی مانند خستگی، افسردگی و ضعف را در افراد مبتلا به ام اس بهبود می بخشد.

شنا برای سلامت روان و آرامش

ضرورت ضدعفونی آب در استخر

آب استخر به دلیل تماس مستقیم با پوست بدن و استنشاق اتفاقی در صورت تمیز نبودن می تواند باعث انتقال بسیاری از بیماری های پوستی و گوارشی شود. به همین دلیل تمیز کردن آب استخر یکی از مهمترین مسائل در شنا است. محبوب ترین ضد عفونی کننده در این منطقه کلر استخر است. این ماده هیپوکلرو اسید است و باعث از بین رفتن عوامل بیماری زا و عوامل بیماری زا می شود. کلر همچنین استخر را از حضور جلبک ها پاک می کند.

بیشتر بخوانید  قیمت کنسرو ماهی در طرح عید تا عید کاهشی شد

انواع کلر استخر

کلر به روش های مختلفی برای تمیز کردن آب استخر استفاده می شود. قرص کلر 200 گرمی یکی از رایج ترین اشکال استفاده است که مستقیماً به استخر اضافه نمی شود. استفاده از سبد کفگیر، کلر شناور و کلر خطی از جمله روش هایی هستند که قرص های کلر را به آب استخر اضافه می کنند.

پودر کلر، شکل دانه ای کلر است که برای تمیز کردن آب استخر استفاده می شود و مستقیماً به آن اضافه می شود. این شکل از کلر سریعتر از قرص کلر کمی عمل کند.

برای ضدعفونی آب استخر، یکی از انواع کلر، گاز کلر استخر است که در استخرهای خانگی استفاده نمی شود.

مزایای استفاده از کلر در استخر

کلر یکی از گسترده ترین مواد ضدعفونی کننده برای آب استخرهای شنا است و به طور موثر جلبک ها و عوامل بیماری زا را از بین می برد. این ماده به روش های مختلف مواد موجود در آب را اکسید کرده و آلودگی را از بین می برد. کلر در استخرهای سرپوشیده و روباز استفاده می شود و غلظت باقی مانده در استخرها را حفظ می کند.

* این مطلب یک گزارش تبلیغاتی است و شمانیوز مسئولیتی در قبال آن ندارد.


دیدگاهتان را بنویسید