شناخت سیر


سیر منبع آهن نیست، اما می تواند نقش مهمی در تنظیم متابولیسم آهن در بدن داشته باشد. نگه داشتن آهن در سلول ها و در دسترس نگه داشتن آن به مدت لازم از افت سطح آهن خون جلوگیری می کند. خواص سیر خام بیشتر از سیر پخته است

سیر

اما محققان می گویند اگر نمی توانید سیر خام بخورید، در آخرین دقایق پخت آن را خرد کرده و در شرپا قرار دهید. سیر یکی از بهترین منابع گوگرد، منگنز، سلنیوم، ویتامین B6 و ویتامین C است.

منگنز موجود در سیر همچنین می تواند سطح چربی های خوب خون یا HDL را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. خوردن سیر به طور منظم همچنین می تواند تری گلیسیرید، کلسترول و فشار خون را 5 تا 15 درصد کاهش دهد. به همین دلیل به افراد مبتلا به کم خونی یا افت فشار خون توصیه می شود در مصرف سیر به خصوص به صورت خام احتیاط کنند. سیر نیز جزو آنتی بیوتیک های طبیعی طبقه بندی می شود و خوردن آن برای مبارزه با عفونت های بدن به ویژه عفونت های گوارشی بسیار مفید است.

با تمام فواید سیر، برخی افراد به آن حساسیت دارند. اگر بعد از مصرف سیر دچار قرمزی و خارش پوست، قرمزی صورت یا سردرد می شوید، باید بدانید که به این گیاه مغذی حساسیت دارید و مصرف سیر را قطع کنید. با این مقدمه، به چند سوال و پاسخ رایج در مورد این ماده مغذی مفید خواهیم پرداخت.

چرا بعد از خوردن سیر دهانمان بوی بدی می دهد؟

مصرف سیر باعث تشکیل گاز سولفید هیدروژن در بدن می شود که بوی مطبوعی ندارد و وقتی با مصرف سیر در دستگاه گوارش رها می شود به سایر نقاط بدن از جمله ریه ها می رسد. به همین دلیل است که نفس ما بدبو می شود و آن بو را به دهان خود نسبت می دهیم.

بیشتر بخوانید  گوش گیر چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

بسیاری از افراد می گویند که جویدن یا مکیدن چای یا قهوه خشک می تواند این بوی بد را از بین ببرد، در حالی که تا زمانی که گازها به طور کامل از بدن دفع نشوند، بوی نامطبوع همچنان از طریق تنفس احساس می شود. دئودورانت های خوراکی یا غذاهایی مانند آدامس نیز می توانند به طور موقت داخل دهان را خوشبو کنند و بیش از نیم ساعت ماندگاری ندارند.

البته خوشبختانه این گاز می تواند به باز شدن رگ های خونی و تنظیم فشار خون کمک کند، بنابراین توصیه می شود برای جلوگیری از گرفتگی عروق و بیماری قلبی، همه افراد حداقل یک حبه در روز بخورند.

چگونه سیر را نگهداری کنیم؟

سیر تازه بخرید و مصرف کنید. اگر سیر در مغازه جوانه زد، آن را نخرید، زیرا جوانه زدن نشانه تازه نبودن محصولات کشاورزی است.. اگر سیر را برای مدت طولانی نگه دارید، آنها را در جای خشک و خنک در روزنامه بپیچید یا ابتدا چند روز پشت سر هم همه سیرها و بوته ها را در آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

سپس آنها را به مدت حدود 4 ماه در جای خشک و خنک بدون نگرانی از جوانه زدن نگهداری کنید. علاوه بر این، می توانید سیر را خرد کرده و با پوست آن بشویید تا آلودگی مانند گل و لای نداشته باشد سپس خشک کنید و در همان حالت تازه در نایلون قرار دهید و فریز کنید. به این ترتیب ماندگاری سیر تا حدود 10 ماه افزایش می یابد.

مراقب باشید سیری که باید برای مدت طولانی نگهداری شود گزیده نشود. خرد کردن یا رنده کردن سیر قبل از گذاشتن در فریزر باعث از بین رفتن ارزش غذایی آن می شود..

بیشتر بخوانید  از موارد مصرف و عوارض داروی روکامیکس بیشتر بدانید

سیر

با سیر جوانه زده چه کنیم؟

سیر جوانه زده را نریزید و از جوانه آن استفاده نکنید. بهتر است پوست آن را بگیرید، جوانه ها را جدا کنید و سپس از بقیه سیر استفاده کنید. جوانه زدن سیر نشانه پوسیدگی نیست، اما می تواند نشانه پیری سیر باشد یا به شما بگوید که مکان مناسبی را برای ذخیره سازی انتخاب نکرده اید. هر چه سیر گرمتر باشد احتمال جوانه زدن آن بیشتر می شود.

منبع: هفته نامه سلامت


دیدگاهتان را بنویسید