شمارش معکوس برای جهانی شدن ماسوله



به گزارش سلام نو، اگر بخواهیم درباره ماسوله صحبت کنیم، باید گفت که ایجاد این شهر تاریخی و منظر فرهنگی آن حاصل تعامل هزاران ساله انسان با محیط طبیعی اطراف آن است. داستانی باورنکردنی از شکل‌گیری نخستین سکونتگاه‌های انسانی، به دلیل حضور و ورود مردم به مناطق سرسبز گیلان تا ایجاد شهری که خانه‌های آن روی هم چیده شده و زیباترین نوع معماری را به تصویر می‌کشد. پس از سال ها تلاش، اکنون مدیرکل میراث فرهنگی گیلان اعلام کرده است: با نظارت، ماسوله به عنوان هشتمین شهر ایران در فهرست شهرهای تاریخی جهان قرار گرفت. با این توضیحات در ماه های آینده و با حضور کارشناسان یونسکو در جهان ثبت خواهد شد.

منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله به دلیل داشتن جاذبه های منحصر به فرد معماری، طبیعی و تاریخی و همچنین قدمت 4000 ساله در سال 1354 به عنوان میراث زنده در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
این شهر به دلیل تاریخ خاص و معماری منحصر به فرد خود در سال 2006 در فهرست موقت ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. اما با وجود سال ها تلاش برای ثبت این گوهر تاریخی، هر بار مشکلاتی پیش می آمد تا اینکه روز گذشته رسماً اعلام شد که ماسوله در فهرست شهرهای تاریخی جهان قرار گرفته است.
ماسوله را باید گوهری بی نظیر تاریخی به جا مانده از تاریخ، تمدن، فرهنگ و معماری پیشینیان گیلان دانست که در بستری خیالی از کوه و دشت با موسیقی طبیعت سرسبز زندگی می کند که روح را نجیب می بخشد. کسانی که ماسوله را از نزدیک دیده اند می دانند که این تصویر مشترک انسان و طبیعت است.
علی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی گیلان اعلام کرد که «پس از قرار گرفتن ماسوله به عنوان هشتمین شهر ایران در فهرست شهرهای تاریخی جهان»، می توانید نفس راحتی بکشید که بالاخره به پایان این شهر نزدیک می شویم. کار و اکنون می توانید جشن گرفتن را شروع کنید
پس از شهرهای اصفهان، شیراز، یزد، کاشان، بما، نیشابور و سمنان، ماسوله هشتمین شهر ایران شد که جهانی شد و اکنون این فرصت را دارد تا تاریخ کهن خود را به سایر ملل فراتر از مرزهای خود معرفی کند.
شهردار و شورای شهر ماسوله با حمایت ها و اقدامات ویژه خود در راستای ثبت جهانی پرونده منظر فرهنگی-تاریخی شهر ماسوله حرکت کردند تا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گیرد. و همانطور که مدیر کل میراث فرهنگی گیلان اعلام کرد این اتفاق باید طی چند ماه آینده و بعد از آن باشد.از حضور ارزیابان یونسکو در استان سرسبز گیلان شاهد این اتفاق خوب هستیم که پیامدهای ارزشمندی دارد و نتایج برای استان و همچنین کشور است.
گسترش آوازه ماسوله در سراسر جهان و جهانی شدن آن، موثق ترین سند و گواهی بر منحصر به فرد بودن این شهر است که می تواند ضامن حفاظت در برابر آسیب ها و تهدیدات احتمالی باشد. در عین حال دارای مزایای فراوانی از جمله کمک های فنی و مادی و عاملی است که بر اقتصاد گردشگری گیلان تأثیرگذار است.
نمایشگاه صنایع دستی ماسوله گیلان
ثبت جهانی ماسوله به عنوان اولین اثر تاریخی گیلان در شناساندن تاریخ استان و ایران به جهانیان موثر است و این موضوع باعث تشویق بخش های مختلف مرتبط با توسعه گیلان و تقویت اقتصاد پایدار می شود.
وقتی به ماسوله به عنوان مقصدی برای گردشگران فرهنگی و علاقمندان به آثار تاریخی نگاه می کنیم، نام و ثبت جهانی آن زمینه ساز حضور گردشگران از سراسر جهان در گیلان و ایران است، آنگاه می فهمیم که همه نهادهای نگهبان و فعال موظف به مشارکت و هم افزایی هستند، باید کار را به پایان برسانند، زیرا انجام این مهم قطعاً تغییر در حفاظت پایدار ماسوله و توسعه گردشگری گیلان را به دنبال خواهد داشت.
استاندار گیلان در این خصوص با تاکید بر اینکه فرصت تاریخی ثبت جهانی ماسوله را نباید از دست داد، می گوید: شورای اسلامی و شهرداری در انجام وظایف خود از وام هایی که در اختیار دارند استفاده کنند و در طول سفر به فومن شورای اداری شهرستان تشکیل می شود تا مدیران دستگاه گزارش کار خود را ارائه کنند.
اسدالله عباسی ادامه می دهد: صنایع دستی ماسوله علاوه بر معرفی آثار تولیدی هنرمندان استان، موجب توسعه گردشگری پایداری شده است که منافع اقتصادی را برای گیلان به همراه دارد و اقتصاد محلی را نیز تحت تاثیر قرار داده و زمینه را فراهم کرده است. برای رشد آن.” در ماسوله علاوه بر صنایع دستی منطقه، توسط هنرمندان سایر نقاط استان گیلان به گردشگران صنایع دستی عرضه می شود.
ساماندهی تردد خودرویی و حقوقی و توجه اصولی به موضوع بوم گردی در راستای درآمدزایی روستاییان از دیگر موارد مورد تاکید استاندار گیلان است.
در اسرع وقت موانع را از بین ببرید
بی شک امروز روز جهانی ثبت یکی از مسائل اقتصاد پایدار است. ماسوله جز اقتصاد کشور از اقتصاد استان و گیلان جدا نیست. بنابراین در فرصت باقی مانده باید تلاش کرد تا هر چه سریعتر موانع ثبت جهانی این میراث ارزشمند برطرف شود.
پیشینه میراث ارزشمندی مانند شهر ماسوله باید قدردانی شود و هر سازمانی برای موانع شناسایی شده مستقل عمل کند و هر جا که نیاز به بودجه است اعلام شود تا برای آن برنامه ریزی شود. استاندار گیلان با پرداختن به موضوع سرمایه گذاری در حوزه گردشگری می گوید: باید دید چقدر در جذب سرمایه و سرمایه گذار در گردشگری استان موفق بوده ایم و چه تعداد سرمایه گذار را رانده ایم. ؟”
عباسی از موزه میراث روستای گیلان به عنوان پروژه ای موفق یاد می کند و درباره طرح های بوم گردی توضیح می دهد: در طرح های بوم گردی باید خانه های روستایی گیلان با تمام دانش و ویژگی های خود مرمت و حفظ می شد، اما متأسفانه در زمان اجرای طرح ها شاهد این هستیم. در پروژه های بوم گردی فقط ساخت و ساز و «ابزار نمادین محدود به خانه های روستایی است و این طرح از اهداف اولیه فاصله گرفته است».
ساخت سایت موزه قدیم ماسوله، برچیده شدن و رهاسازی بنای ساخته شده باسی فومن روبروی ورودی اصلی شهر تاریخی ماسوله، تهیه نقشه تابلو و نصب بیش از 130 تابلو در انگلیسی و فارسی از محور فومن تا ارتفاع ماسوله، تغییر محل ورودی شهر، تعیین تکلیف و تخریب ساختمان فلزی نیمه کاره واقع در ورودی شهر ماسوله و … آزادسازی محدوده مربوطه، ساماندهی وضعیت کابل های برق و مخابرات و اجرای زیرزمینی آنها از موانع ثبت جهانی ماسوله بود که بخشی از آن باید رفع و مابقی نیز در اسرع وقت انجام شود.

بیشتر بخوانید  علت تعطیلی فردا چیست سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ + آیا فردا دادگاه تعطیل است

دیدگاهتان را بنویسید