مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

شل بودن دریچه میترال چگونه به وجود می آید و چه عوارضی دارد ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



پرولاپس دریچه میترال


پرولاپس دریچه میترال زمانی رخ می دهد که حین انقباض قلب این دریچه به بطن چپ وارد شود و در واقع افتادگی در این دریچه اتفاق می افتد.


پرولاپس دریچه ی میترال منجر به نشت خون به سمت دهلیز می شود. این شرایط منجر به بازگشت خون از طریق دریچه ی میترال می شود.


در افتادگی دریچه میترال بدون نارسایی هیچ خطری فرد را تهدید نمی کند و هنگام مراجعه به دندانپزشکی فرد نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک ندارد .

ولی افرادی که دچار نارسایی میترال همراه با افتادگی دریچه قلب هستند، هنگام انقباض قلب خون مختصری به دهلیز چپ آنها وارد می شود.


پرولاپس دریچه میترال زمانی رخ می دهد که حین انقباض قلب این دریچه به بطن چپ وارد شود و در واقع افتادگی در این دریچه اتفاق می افتد.


پرولاپس دریچه ی میترال منجر به نشت خون به سمت دهلیز می شود. این شرایط منجر به بازگشت خون از طریق دریچه ی میترال می شود.


در اکثر افراد پرولاپس دریچه ی میترال تهدید کننده و خطرناک نیست و نیازی به درمان و تغییر روش زندگی ندارد. در برخی افراد مبتلا به پرولاپس دریچه ی میترال درمان انجام می شود.


علائم پرولاپس دریچه میترال چیست ؟


با اینکه این بیماری یک بیماری طولانی مدت است اما در خیلی از افراد علامتی ندارد. این بیماری زمانی که تشخیص داده می شود.


فرد مبتلا از اینکه یک بیماری قلبی دارد متعجب می شود. اگر علامتی ایجاد شود ناشی از بازگشت خون به دهلیز است.


علائم پرولاپس دریچه ی میترال از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این علایم خفیف هستند و تدریجا افزایش میابند. علایم شامل:


  1. آریتمی (ضربان نامنظم قلب)

  2. سرگیجه و سبک سری

  3. تنگی نفس و تنفس مشکل به خصوص در حالت طاقباز و یا حین انجام فعالیت

  4. خستگی

  5. درد قفسه سینه


افتادگی دریچه میترال چند نوع است ؟


افتادگی دریچه میترال به دو دسته با نارسایی و بدون نارسایی میترال تقسیم می شود.


در افتادگی دریچه میترال بدون نارسایی هیچ خطری فرد را تهدید نمی کند و هنگام مراجعه به دندانپزشکی فرد نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک ندارد، ولی افرادی که دچار نارسایی میترال همراه با افتادگی دریچه قلب هستند، هنگام انقباض قلب خون مختصری به دهلیز چپ آنها وارد می شود.


این مسئله موجب می شود تا دریچه میترال تحت فشاری نامتناسب قرار بگیرد و در این حالت فرد مستعد می شود تا میکروب ها روی لت دریچه قلبش بنشینند و ایجاد عفونت کنند.


به این علت این افراد باید هنگام جراحی، دندانپزشکی، مشکلات مربوط به دستگاه گوارش و.‎.. حتماً آنتی بیوتیک استفاده کنند.


نکته دیگر که باید به آن اشاره کنم این است افرادی که نارسایی دارند، درجات مختلفی از این بیماری را شامل می شوند و در یک رده از ریسک بیماری عفونی قرار ندارند و این مسئله به شدت به نارسایی میترال قلب آنان بر می گردد.


هر چه شدت نارسایی بیشتر باشد، خطر ایجاد عفونت دریچه ای بیشتر خواهد بود. در مواقعی که شدت نارسایی زیاد است، بیمار نیاز به ترمیم یا تعویض دریچه قلب پیدا می کند.


چرا پرولاپس دریچه ی میترال ایجاد می شود ؟


زمانی که قلب به درستی کار می کند حین انقباض بطن چپ دریچه ی میترال کاملا بسته می شود و از بازگشت خون به دهلیز چپ جلوگیری می کند.


اما افرادی که پرولاپس دریچه ی میترال دارند حین هر انقباض این دریچه به دهلیز پرولاپس می شود. این حالت منجر به عدم بسته شدن کامل دریچه ی میترال می شود.


بازگشت خون اندک مشکل ساز نخواهد بود اما در موارد شدید تر تنگی نفس و سبک سری اتفاق می افتد.


عوامل زمینه ساز ایجاد بیماری


این بیماری در هر سنی ممکن است ایجاد شود.


این بیماری در مردان بالای 50 سال علایم جدی تری ایجاد می کند.


  1. سندروم مارفان

  2. دیستروفی عضلانی

  3. اسکولیوز


اضطراب، استرس و فشارهای روحی و فکری از عواملی هستند که باعث تشدید درد در ناحیه قفسه سینه و قلب می شوند.


بر اثر این عوامل، افرادی که افتادگی دریچه قلب دارند، علائم بیماری شان تشدید می شود. این دسته از بیماران و خانواده هایشان باید دور از هر گونه نگرانی و استرس، زندگی عادی خود را دنبال کنند.


پرولاپس دریچه میترال / شل شدن دریچه میترال


عوارض پرولاپس دریچه میترال


در کل معمولاً یک‌ اختلال‌ خوش‌خیم‌ است‌ که‌ زندگی‌ طبیعی‌ را مختل‌ نمی‌کند و پیش آگهی دراز مدت این بیماری عالی است اما زیرمجموعه کوچکی از بیماران عوارضی شدیدی نشان می دهند


نارسایی‌ میترال‌ (MR)


شایع ترین و مهم ترین عارضه MVP است. در این وضعیت دریچه میترال دچار نشت خون از ورای دریچه شده و اجازه می دهد که خون به سمت عقب و به دهلیز چپ پس بزند.


پیشرفت تدریجی MR در بیماران مبتلا به MVP ممکن است منجر به افزایش گشادی و نقص عملکرد دهلیز و بطن چپ شود.


شدید شدن MR می تواند به آریتمی های قلبی، نارسایی احتقانی قلب و افزایش خطر مرگ ناگهانی بینجامد.


بیمارانی که از MR شدید رنج می برند در معرض خطر افزایش بروز اندوکاردیت عفونی نیز هستند که می تواند کشنده باشد.


معاینه در تشخیص MR همیشه قابل اعتماد نیست و نمی تواند شدت MR را به درستی اندازه گیری کند بنابراین بطور دوره ای اکوکاردیوگرافی ذر این بیماران لازم میشود .


بیماران مبتلا به MR ممکن است سال ها بدون علامت باشند. متوسط فاصله از زمان تشخیص تا شروع علایم ۱۵ سال است.


بیشتر مرگ ها ناشی از نارسایی قلبی هستند اما مرگ ناگهانی نیز گاهی دیده میشود.


اندوکاردیت


بیماران مبتلا به MVP که پس زدن را تجربه می کنند در معرض سه تا هشت برابر خطر بیشتر بروز اندوکاردیت عفونی قرار دارند.


از آن جایی که اندوکاردیت با شیوع فراوان ناتوانی و مرگ و میر همراه است، به بیماران مبتلا به پس زدن MVP توصیه می شود که پیش از انجام اعمال دندان پزشکی و برخی انواع جراحی آنتی بیوتیک مصرف کنند.


با آنتی بیوتیک درمانی پیشگیرانه، احتمال ابتلای بیماران به اندوکاردیت عفونی کمتر است. در بیمار مبتلا به MVP و بدون پس زدن، شیوع اندوکاردیت عفونی مشابه جمعیت عامه مردم است و بنابراین پیشگیری با آنتی بیوتیک لازم نیست.


درمان دارویی پرولاپس دریچه میترال


بیماران بدون علامت


بیشتر بیماران مبتلا به MVP بدون علامت بوده و در معرض خطر بالای بروز عوارض جدی قرار ندارند. بیماران بدون علامت با پس زدن خفیف یا عاری از آن را می توان هر ۳ تا ۵ سال از نظر بالینی ارزیابی کرد.


اکوکاردیوگرام های متوالی لازم نیست مگر علایم قلبی عروقی بروز کند یا پزشک مشکوک به پیشرفت MR شود. بیماران باید تشویق شوند که یک شیوه زندگی سالم را انتخاب کرده و به طور منظم ورزش کنند.


در بیماران دچار عارضه MR پیشگیری از آندوکاردیت باکتریال با مصرف‌ آنتی‌بیوتیک‌ها جهت‌ برخی اعمال‌ دندانپزشکی (مثل کشیدن دندان یا پرکردن ریشه)‌ یا اقدامات‌ جراحی‌ مربوط‌ به‌ مجاری‌ ادرار یا دستگاه کوارش و روده‌ها توصیه‌ می‌گردد.


در غیاب وجود عوارضی مثل پس زدن خون ، محدودیتی از نظر فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری وجود ندارد.


رژیم‌ غذایی خاصی مورد نیاز نیست‌. اما در مورد بعضی‌ علایم‌ نظیر درد سینه یا تپش‌ قلب‌، قطع‌ مصرف‌ مواد حاوی کافئین،قهوه، نسکافه،شکلات کاکائو، چای پررنگ یا کهنه دم و نیز مشروبات الکلی‌ ممکن‌ است‌ سودمند باشد.


بیماران علامت دار


بیماران MVP که طپش قلب مرتبط با تاکی کاردی، افزایش علایم آدرنرژیک، درد قفسه سینه، اضطراب یا خستگی دارند اغلب به درمان با دوز پایین داروهای مسدودکننده بتا خوب پاسخ می دهند.


علائم مرتبط با تغییرات ارتواستاتیک مانند افت فشارخون وضعیتی با افازیش مصرف مایعات و نمک درمان می شود. اگر بیماران علایم ارتواستاتیک شدیدی را تجربه کردند، درمان با مینرالوکورتیکوئیدها ممکن است لازم شود.


بیماران علامت دار مبتلا به MVP با سابقه حملات ایسکمی گذرا می توانند از فواید آسپرین درمانی بهره مند شوند.


به بیماران علامت دار مبتلا به MVP با سابقه سکته و حملات ایسکمی گذرای راجعه در حالی که آسپرین درمانی دریافت می کنند توصیه می شود درمان طولانی مدت ضد لخته مانند وارفارین را نیز دریافت کنند.


بیماران مبتلا به سندرم MVP اغلب تشویق می شوند که به منظور تصحیح نقص عملکرد اتونومیک خود معیارهایی را در نظر بگیرند.


برخی معیارها مانند رژیم غذایی مناسب، محدودیت مصرف کافئین و افزایش فعالیت های ورزشی هستند. مکمل منیزیم ممکن است علایم را بهبود بخشد و از خستگی ، درد قفسه سینه، تنگی نفس، طپش قلب و اضطراب بکاهد.


جراحی پرولاپس دریچه میترال


بیماران علامت دار مبتلا به MR شدید باید نسبت به تعمیر دریچه میترال ارزیابی شوند که گاهی اوقات نیز تعویض دریچه ضروری است.


جراحی دریچه برای بیماران بدون علامت اما مبتلا به MR شدید همراه با فیبریلاسیون دهلیزی یا هایپرتانسیون ریوی توصیه می شود. انواع مختلف روش های جراحی برای بیماران ترمیم و تعویض دریچه میترال هستند.


جراحی والوولوپلاستی یا آنولوپلاستی یا ترمیم دریچه میترال یک فرایند جراحی است که دریچه میترال بیمار را حفظ می کند. جراح تلاش می کند تا دریچه میترال اصلی را اصلاح کند تا برگشت جریان خون به عقب را از بین ببرد.


تعویض دریچه میترال هنگامی که ترمیم دریچه ممکن نیست انجام می شود. در این فرآیند جراح دریچه میترال آسیب دیده را با یک دریچه مصنوعی جایگزین می کند.


دو نوع دریچه مصنوعی به کار می رود که دریچه های مکانیکی و بافتی نامیده می شوند. دریچه های مکانیکی از فلز ساخته می شوند. بیمارانی که این روش را انتخاب می کنند برای بقاء زندگی شان به یک داروی ضد انعقاد نیاز خواهند داشت.


دریچه های بافتی از بافت بیولوژیک مانند دریچه های قلبی خوک یا گاو ساخته شده اند و بیماران نیازی به مصرف داروی ضد انعقاد ندارند. معمولاً دریچه های مکانیکی نسبت به دریچه های بافتی طول عمر طولانی تری دارند.


تعویض دریچه پرولاپس میترال


چه کسانی باید جهت پیشگیری به پزشک مراجعه نمایند؟با توجه به امکان زمینه ارثی اگر یکی‌ از اعضای‌ خانواده دارای‌ سابقه پرولاپس‌ دریچه‌ میترال‌ باشد می توانید با پزشک مشورت کنید.


چه موقع به پزشک مراجعه کنیم ؟


اگر هرکدام از علایم فوق را مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید :


آب آوردن قلب / راههای درمان آب آوردن قلب چیست


چگونه تپش قلب را در بیماران قلبی تشخیص دهیم ؟


روماتیسم قلبی چیست / علائم روماتیسم قلبی کدامند؟


بیشتر بخوانید  درماتیت سبوره (شوره) مو و راههای درمان آن
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *