مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

شستشوی سر دوش با چندین روش راحت و سریع

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آموزش رسوب زدایی در حمام به روشی ساده، ارزان و کاربردی

حتما تجربه کرده اید که جریان آب از طریق سر دوش یک وان حمام تازه خریداری شده چقدر قدرتمند است. اما بعد از مدتی متوجه می شوید که سر دوش از آب بیرون می آید و می چکد. چنین وضعیتی نشان می دهد که زمان برداشتن جرم از روی سر دوش فرا رسیده است.
مواد معدنی موجود در آب به تدریج روی سر دوش جمع می شوند و منافذ سر دوش را می بندند و مانع از خروج آب با فشار مناسب می شوند. تجمع مواد معدنی همچنین می تواند از خشک شدن کامل دوش جلوگیری کند و امکان رشد کپک ها و قارچ ها را فراهم کند. برخی از باکتری ها در سر دوش رشد می کنند و برداشتن منظم سنگ ها از سر دوش به خلاص شدن از شر آنها کمک می کند.

هر چند وقت یکبار باید رسوب را از روی سر دوش برداشت؟

به محض مشاهده اولین علائم کاهش جریان آب، دوش را تمیز کنید. اینکه هر چند وقت یکبار نیاز به حذف رسوبات آهک دارید به وضعیت آب منطقه شما بستگی دارد. اگر در منطقه ای با آب سخت و سطوح بالای مواد معدنی هستید، باید رسوبات را در فواصل کوتاه تری تمیز کنید. مهم ترین عاملی که زمان پاکسازی رسوب سر را تعیین می کند، توجه به جریان آبی است که می گذرد. پس از حذف رسوبات از رسوبات انباشته شده، برای جلوگیری از گرفتگی مجدد، از پاک کننده های تجاری یا سرکه سفید هر دو هفته یک بار یا هر ماه یک بار استفاده کنید.

برای تمیز کردن سر دوش، آن را با محلول تمیز کننده اسپری کنید. سپس با یک مسواک قدیمی آن را تمیز کنید تا بقایای مواد معدنی از بین برود. آب را باز کنید تا مواد شوینده و رسوب پاک شود. گاهی اوقات به دلیل تجمع ذرات صابون در حمام، بوی باقی مانده روی محصولات حصیری وجود دارد. سرکه به از بین بردن رسوبات صابونی که روی پوست سر انباشته شده اند کمک می کند.

بیشتر بخوانید  ایده جالب تزئین شانه سر ساده با پر


 رسوب زدایی سر دوش


تجهیزات لازم برای رسوب زدایی سر دوش

برای تمیز کردن رسوب سر به تجهیزات و مواد خاصی نیاز است که در زیر ارائه شده است:

  • کلید قفل یا انبردست
  • پارچه نرم
  • یک کاسه یا سطل کمی عمیق
  • یک مسواک قدیمی
  • خلال دندان، منگنه، سوزن یا سوزن خیاطی
  • ظرف قابل گرم شدن


همچنین به مواد زیر برای تمیز کردن سر دوش نیاز دارید:

  • سرکه سفید مقطر یا محلول تمیز کننده مناسب
  • نوار آب بندی

مراحل رسوب زدایی از سر دوش

در زیر مراحل حذف آهک از دوش حمام آورده شده است.

1. هدبند را بردارید

برای تمیز کردن رسوبات حمام، بهتر است دوش را از بازوی دوش بردارید. در این صورت برداشتن رسوب از روی سر دوش آسانتر خواهد بود. شما همچنین می توانید این کار را برای دستگاه های دستی انجام دهید. از یک پارچه نرم برای پوشاندن هدبند روی دسته دوش استفاده کنید تا از خراشیدگی جلوگیری شود. مهره را در حالی که پارچه سر جای خود است با آچار شل کنید.

2. سر خود را غوطه ور کنید

سر خود را در یک کاسه یا سطل عمیق قرار دهید. کمی سرکه در ظرف دیگری که قابل گرم شدن است بریزید. سرکه باید طوری ریخته شود که پوست سر را کاملا بپوشاند. تابه را تا حدی گرم کنید که حرارت را در لمس احساس کنید. به خاطر داشته باشید که نیازی به پختن سرکه نیست.

3. سر دوش را در سرکه خیس کنید

سرکه گرم شده را روی سر خود بریزید. اطمینان حاصل کنید که سر دوش کاملاً با مایع پوشانده شده است. اجازه دهید سرکه به مدت 30 دقیقه خیس بخورد.


جرم گیری حمام

4. پوست سر را تمیز کنید

در مرحله چهارم از فرآیند رسوب زدایی در دوش داخل وان، سر دوش را به آرامی مالش دهید. از یک مسواک قدیمی برای از بین بردن رسوبات سرسخت جمع شده در حمام استفاده کنید. یک خلال دندان، گیره کاغذ، سوزن یا سوزن خیاطی به از بین بردن پلاک های تجمع یافته روی پوست سر کمک می کند. علاوه بر مسواک، می توانید از آنها نیز کمک بگیرید.
اگر رسوبات به راحتی از بین نمی روند، فرآیند خیساندن با سرکه را تکرار کنید. تمام صفحات فیلتر را در حمام تمیز کنید. بشقاب ها را با موچین یا انبردست با دقت بردارید و با سرکه یا مایع ظرفشویی بشویید تا پاک شوند.

5. نصب و زهکشی

در آخرین مرحله از برداشتن ترازو از روی سر دوش، سر دوش را روی دسته دوش قرار دهید. نوارهای لوله کشی قدیمی را بردارید و یک نوار جدید در اطراف بازوی دوش بمالید تا مطمئن شوید که نشتی وجود ندارد. ابتدا هدبند را با دست خود محکم کنید سپس با آچار آن را سفت کنید و تمام کنید.


مراحل حذف آهک از سر دوش در پایه

گاهی اوقات سر دوش آنقدر با رسوب پوشیده می شود که برداشتن آن از بازوی دوش بسیار دشوار و گاهی غیرممکن است. همچنین دسترسی به سر به دلیل نوع دوش ممکن است دشوار باشد. اگر با این وضعیت مواجه شدید، نگران نباشید! هنوز هم می توانید با کمی حوصله دوش را به خوبی تمیز کنید.


1. کیسه را آماده کنید

حداقل یک فنجان سرکه سفید مقطر را در یک کیسه پلاستیکی نسبتا بزرگ بریزید (کیسه های نگهداری مواد غذایی انتخاب خوبی برای این کار هستند). کیف باید به اندازه ای بزرگ باشد که کل تخته سر را در خود جای دهد.


2. کیسه را سفت کنید

کیف دسته دوش را با یک نوار یا بند الاستیک وصل کنید. اگر از نوار چسب استفاده می کنید، آن را از قسمت های فلزی پایه دور نگه دارید. زیرا جدا شدن از این قسمت ها مشکل است و می تواند به آن آسیب برساند.


3. سر خود را به سرکه آغشته کنید

اجازه دهید سر حداقل 4 ساعت در کیسه خیس شود. بهتر است این زمان به یک شب تا صبح تمدید شود. در این حالت، تمیز کردن کمی بیشتر طول می کشد، زیرا سرکه گرم نمی شود.


 رسوب زدایی سر دوش


4. سر دوش را با مسواک تمیز کنید

کیسه را بردارید و سر را با یک پارچه نرم تمیز کنید. اگر رسوبات به طور کامل پاک نشدند، دهان خود را با یک مسواک قدیمی آغشته به سرکه بشویید. استفاده از سوزن، سگک، خلال دندان یا سوزن خیاطی یک راه عالی برای از بین بردن منافذ کوچک از رسوبات است.


5. سر دوش را بشویید و تکرار کنید

دوش را برای چند دقیقه باز کنید تا رسوبات شسته شود. اگر آثار کثیفی و زباله در حمام باقی ماند، مراحل قبلی را با سرکه تازه تکرار کنید.

نکاتی برای تمیز نگه داشتن سر دوش

با رعایت نکات زیر می توانید سر دوش خود را برای مدت طولانی تمیز نگه دارید.
هنگام برداشتن آهک از سر دوش، تحت فشار و شدت مالش ندهید. زیرا در این صورت خطر خراشیدگی سطح سر وجود دارد.
یک بطری اسپری 50-50 پر از سرکه و آب را در وان نگه دارید تا بتوانید بعد از هر حمام آن را روی نازل های دوش اسپری کنید. این به رفع انسداد و جلوگیری از تجمع آنها کمک می کند.
باکتری هایی که در سر دوش شما زندگی می کنند طبیعی هستند و برای سلامتی شما مضر نیستند، اما سعی کنید از سر دوش فلزی استفاده کنید تا ایمنی بیشتری داشته باشید. همچنین از فیلتر دوش برای جریان سالم تر آب استفاده کنید.


بیشتر بخوانید  4 روش ساده برای درست کردن نرم کننده لباس خانگی
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *