شرط جدید برای واردات گوشی های لوکس



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، آخرین آمار سازمان توسعه تجارت از افزایش صادرات خشکبار در سال جاری حکایت دارد. اما به نظر می رسد تحریم های بانکی مانع از بازگشت ارز حاصل از صادرات خشکبار شده است. به همین دلیل امروز کارگروه هماهنگی سیاست های ارزی تصمیم به غنی سازی ارز صادراتی خشکبار از طریق واردات گوشی تلفن همراه گرفت.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی به تجارت نیوز در خصوص جزئیات این تصمیم گفت: از روز شنبه قرار بود گوشی های بالای 600 دلار از این طریق وارد شود. بر این اساس دیگر ارزی برای واردات گوشی های آیفون و گوشی های سامسونگ سری S، N و Fold وجود ندارد.

رضا دیهیمی همچنین توضیح داد: نرخ ارز صادراتی تفاوتی با قیمت دلار در بازار آزاد ندارد. در بازار امروز بین نرخ این دو ارز بین هشت تا 10 درصد فاصله وجود دارد. بنابراین، این تصمیم به ناچار روی قیمت نهایی گوشی های لوکس که بیش از 600 دلار است، تأثیر می گذارد.

وی ادامه داد: از سال آینده می توان رقم نظافت را به نصف کاهش داد و واردات گوشی های بالای 300 دلار را لحاظ کرد. در این صورت می توان انتظار داشت که قیمت حداقل نیمی از گوشی های موجود در بازار حداقل 10 درصد افزایش یابد. به خصوص گوشی های میان رده بیشتر مستعد گران شدن هستند.

مصرف کنندگان بازنده نهایی خلوص موبایل و آجیل هستند

این فعال صنفی درباره چرایی نظافت موبایل با آجیل نیز توضیح داد: در حال حاضر دستور داده اند که یک سری خانه های آخر هفته برای صادرات خشکبار برای واردات موبایل اختصاص داده شود. بعید است که چنین انحصاری برای صادرکنندگان خشکبار شکل بگیرد. کلبه های صادراتی سایر کالاها احتمالاً موضوع این آیین نامه خواهد بود.

بیشتر بخوانید  متن روز مرد عاشقانه | جملات تبریک روز مرد به همسرم

دیهیمی افزود: در گذشته برای صادرات گوشی های تلفن همراه به کلبه های آخر هفته وارد می شد که البته مشکلات زیادی داشت. از جمله اینکه واردکنندگان با ارزهایی با منشاء مختلف روبرو بوده اند. به عنوان مثال برای واردات تلفن همراه به درهم و یوان نیاز داریم، اما ممکن است صادرکننده کالای دیگری حواله ای به یورو داشته باشد. همین تبدیل این حواله ها باعث ایجاد هزینه های جدیدی می شود که در نهایت به ضرر مصرف کننده تمام می شود.

به گفته وی، تنها حسن تصمیم اخیر این است که ارزهای حاصل از صادرات خشکبار که به نظر بالاست به بازار ایران بازگردد.

گفتنی است پیش از این نیز اخبار ضد و نقیضی مبنی بر ممنوعیت گوشی های بالای 600 و حتی 300 دلار منتشر شده بود که هرگز به واقعیت تبدیل نشد. حتی آمار گمرک نشان می دهد که در نیمه اول سال رتبه اول اقلام وارداتی در اختیار تلفن همراه است. این در حالی است که 30 درصد گوشی های وارداتی بیش از 600 دلار ارزش داشتند. اما اکنون واردات این گروه مشروط به صادرات خشکبار است.

دیدگاهتان را بنویسید