شرح خانم کماندو از چالش های اطفا fire حریق کوه نارک گچساران


ایسنا / کهگیلویه و بویراحمد خانم کوماندو ، که به گفته کمک خلبان ، در محل آتش سوزی جنگل در گچساران نارک و در یک مکان صعب العبور از هلی کوپتر پرید تا برای خاموش کردن آتش به کمک منابع طبیعی و محیط زیست بیاید. یک کوهنورد زن که در کمال تعجب همگان و علی رغم مخالفت نیروهای داوطلب که وی را همراهی می کردند ، شجاعت نشان داد و به مردان کمک کرد تا آتش را خاموش کنند.

رقیه رحمانی ، بانوی 44 ساله از گچساران به ایسنا گفت که وسعت آتش سوزی مهار را دشوار می کند و دردناکی است که درختان بلوط خام را جلوی چشمانمان با پوشش غنی پر از سوخت نبینیم. .

نتیجه تلاش آنها بعد از یک روز کاری سخت ، حباب روی پایشان و کوهی از غم و اندوه است که بر دوش آنها سنگینی می کند.

وقتی بیش از 100000 درخت بلوط قدیمی و کوچک را دید ، سوخت و فقط می توانست برای آنها گریه کند.

جنگل های در معرض خطر فقط به دلیل سوزاندن عمدی برخی از مشکلات مریضی و خانوادگی با خاک یکسان شده اند. خدا می داند ، اما آنچه روشن است این است که طبیعت انتقام می گیرد و خداوند به آتش افروزان طبیعت پاسخ می دهد.

با وجود مخالفت خانواده ، روگای نمی توانست در خانه بنشیند و آتش سوزی جنگل های خشن و خام شهر گاکساران در جنگل های زاگرس را تماشا کند.

وی این س raisedال را مطرح کرد که اگر قدیمی ها برای تفریح ​​و گوسفند در طبیعت قدم نمی زدند ، پس چرا آتشی نبود و اکنون اینقدر زیاد شده است؟

وی افزود: من مانند هزاران نفری بودم که هر روز سعی در کمک به کنترل آتش سوزی داشتند و فقط به این دلیل که من یک زن هستم ، آنها باور نمی کردند که می توانند زنی را در موقعیت ببینند.

بیشتر بخوانید  نفوذ به سیستم امنیتی اسرائیل. جاسوس در اسرائیل دستگیر شد - اخبار غرب آسیا - اخبار بین المللی تسنیم

وی گفت: آنها از سال 1995 در زمینه محیط زیست شروع به كار كردند ، اما حفاظت از محیط زیست همیشه در طبیعت من بوده است. از روزی كه معلم شدم ، نه تنها ریاضی را در دانشگاه انجام می دادم ، بلكه سعی می كردم دانش آموزان را از محیط زیست محافظت کنید و در طبیعت زباله نریزید. “من تدریس می کنم. دوستی در طبیعت در گذشته ذاتی نبوده و ما یک خانواده طبیعت دوست هستیم.

این فعال محیط زیست و کوهنورد مهمترین مشکل و چالش در کنترل آتش سوزی جنگل های ناراک (منابع طبیعی) و حامی (منطقه حفاظت شده) گچساران را مهمترین مشکل و چالش می داند و خاطرنشان می کند: آتش سوزی در دو جبهه بود ، صبح من به همراه همراهانم به فرودگاه گچساران در منطقه نارک رفتیم که قربانی آتش سوزی شد. نیروهای محیط زیست به ما گفتند که بیایید و به ما کمک کنید. نیروی منابع طبیعی به ما کمک می کند.

رحمانی هوای گرم ، وزش باد شدید ، شیب های تند ، کوهستانی و صعب العبور و صخره ای را از دیگر چالش های مهار آتش سوزی جنگل در نارک گچساران عنوان و خاطرنشان کرد: منطقه نارک دارای پوشش گیاهی و جنگلی انبوه و غنی است که این نیز یک مشکل است. در گسترش و سرعت آتش موثر است.

وی ادامه داد: آتش سوزی نباید اتفاق بیفتد ، اما مهار آتش مشکل است. وقتی شب از ارتفاعات برمی گردیم ، همه نیروها ناراحت می شوند زیرا آتش بسیاری از درختان را جلوی چشمان ما می گیرد و من نمی توانم کاری انجام دهم به دلیل شدت آتش. “


این فعال محیط زیست از شهر گچساران گفت: هیچگونه امکانات و نیرویی برای مهار آتش در جنگل های خشن و خشن وجود نداشت اما هلی کوپتر دیر به منطقه اعزام شد.

بیشتر بخوانید  سرویس جهاد برای مردم تعطیل نیست / اجرای طرح شهید سلیمانی و آبرسانی روستاهای اصلاندوز

رحمانی تأکید کرد: دوست دارم بخشی از میلیاردها میلیارد دلار صرف آموزش آتش سوزی در آموزش و فرهنگ کرده باشم ، تاکنون با چنین وضعیتی روبرو نبودیم.

وی گفت: در چند روز گذشته بسیاری از باتری های آب معدنی توسط نیروهای کنترل آتش و داوطلبان در جنگل رها شده اند که در آینده می توانند به عنوان کبریت و ذره بین عمل کرده و منجر به آتش سوزی شوند.

این کوهنورد اظهار داشت: درد و مشکلات اطفای حریق جنگل ها از کمبود هلی کوپتر تا حومه شهر ، مشکلات مالی و فرهنگی گرفته تا سایر مشکلات بسیار زیاد است.

روگای هدف خود را برای کمک به مهار آتش سوزی ، ادای احترام به طبیعت می داند و در مورد نحوه شروع فعالیت های زیست محیطی خود می گوید: در اول سپتامبر 1996 ، آنها اولین تلاش خود را برای کمک به کنترل جنگل داشتند. برو ، برخی از مردم به من می خندند و می گویند ، “خانم ، کجا می خواهی بروی و چه کاری باید انجام دهی؟” حتی دیروز ، هنگامی که برای کمک به کنترل آتش به ارتفاعات می رفتم ، خلبان هلی کوپتر گفت ، “این خانم می خواهد چه كار كند؟” “پس از پرواز ، امكان فرود آمدن هلیكوپتر در ارتفاع زیاد وجود نداشت. اعلام شد كه برای پیاده شدن می پرید و من اولین نفری هستم كه از هلیكوپتر به زمین ، “او گفت. کمک خلبان. “این خانم کماندو بود.”

وی خاطرنشان کرد: من از کنترل آتش نمی ترسم اما به هیچ زنی توصیه نمی کنم که برود و آتش را کنترل کند. هر زمان که آنها برای مهار آتش اعزام می شوند ، خواهران البرز زارعی مرا دعوت می کنند که با آنها بیایم ، اما من قبول نمی کنم.

بیشتر بخوانید  افزایش 1487 واحدی شاخص بورس تهران


این فعال محیط زیست ادامه داد: لحظه ای که من در محل سوختن البرز زارعی بودم ، دیدم که لباس هایش در حال سوختن است و هر وقت برای خاموش کردن آنها می رفتم لباس های اضافی با خود بردم.

رحمانی افزود: همه گروه هایم به من می گویند که برای آوردن آب کمک کن و او نمی خواهد آتش را خاموش کند اما من قبول نمی کنم. مادرم می گوید که سرانجام یک زن در آتش سوزی جنگل گرفتار می شود ، اما من نمی توانم در خانه بمانم و آتش سوزی جنگل ها را ببینم.

وی تأکید کرد: با توجه به گستردگی خط شلیک ، آتش سوزی در جنگل های ناراک و حامی ادامه یافت زیرا در چندین جبهه شاهد آتش سوزی هستیم.

وی ادامه داد: البته طبیعت انتقام می گیرد و خداوند به کسانی که در این دنیا طبیعت را می سوزانند پاسخی می دهد.

این دوستدار محیط زیست گفت: “بلوط چندین سال جلوی چشمانم سوخت ، هیچ کاری نمی توانستم انجام دهم و فقط برای آن گریه کردم.”

وی گفت: در هفته گذشته چندین هزار هکتار از جنگل های انبوه و انبوه منطقه نارک و حامی گچساران سوخته ، بیش از 100 هزار درخت بلوط قدیمی و کوچک توسط این آتش سوزی سوزانده و از بین رفته است.

مادر رگای رحمانی می گوید؛ رقیه سرانجام در آتش سوزی جنگل گرفتار شد.

گفتنی است آتش سوزی در جنگل ها و مراتع ارتفاعات نارک در شهرستان گاهساران کهگیلو و بویراحمد علی رغم تلاش خشکسالی و هوا از روز پنجشنبه 8 ژوئیه 1400 و پس از هفت شبانه روز آغاز شد. از نیروها و هلی کوپترها به دلیل باد. به گفته فرماندار گچاران ، شدید ، 50 درجه سانتیگراد ، صعب العبور و صعب العبور منطقه و شیب تند ، چهارشنبه شب کنترل و کنترل شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید