مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

شرایط نگهداری _ کاشت و تکثیر گیاهان نخل گربه

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


یک گیاه نخل گربه و چند نکته طلایی برای رشد بهتر این گیاه بکارید

نخل گربه درختچه ای زیبا با برگ های جذاب به طول 30 سانتی متر و عرض 2.5 سانتی متر است که اگر در شرایط آب و هوایی مناسب رشد کند رشد بسیار خوبی خواهد داشت و به راحتی رشد می کند.
نخل گربه یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است که در صورت وجود شرایط مناسب و ایده آل تا دو متر رشد می کند. این گیاه به دلیل داشتن برگ های جذاب و زیبا بسیار پرطرفدار است و بیشتر مردم آن را در خانه نگهداری می کنند. در همین راستا در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با نحوه کاشت و پرورش نخل گربه آشنا کنیم.

نخل گربه یا Chamadora درختچه ای زیبا با ظاهری درخشان است و منشا آن جنوب شرقی مکزیک است. پرورش و پرورش این نهال جذاب بسیار آسان است و می توانید با رعایت اصول نگهداری از آن و توجه به نکات مهم در این زمینه آن را در منزل پرورش دهید. این گیاه از خانواده نخل ها است و در واقع به نخل کلاه مکزیکی یا نخل آبشاری معروف است. در زیر برای آشنایی شما شرایط لازم برای رشد و نگهداری این گیاه زیبا را ارائه کرده ایم.

شرایط و نکاتی برای پرورش کف دست گربه


گیاه نخل گربه


سیستم های راهنمایی:

این گیاه نسبت به سایر گیاهان مشابه به رطوبت و آبیاری بیشتری نیاز دارد. با این حال، بهتر است از آبیاری زیاد خودداری کنید. برخی افراد معتقدند که نخل گربه گیاهی بیابانی نیست، بنابراین آبیاری منظم از قهوه ای شدن برگ ها جلوگیری می کند. قهوه ای شدن برگ ها می تواند ناشی از خشکی خاک، هوای خشک یا غرق شدن آب لوله کشی حاوی فلوراید باشد. به همین دلیل برای آبیاری این گیاه بهتر است از آب مقطر یا آب باران استفاده کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

بیشتر بخوانید  شعب بانک دی در سمنان به همراه آدرس و تلفن


مقدار رطوبت:

این درختچه به رطوبت بیش از 55 درصدی محیط نیاز دارد و با توجه به اینکه تامین این میزان رطوبت در منزل بسیار مشکل است، می توانید برای این منظور از رطوبت گیر استفاده کنید و یا سینی زهکش گلدان را پر کنید. همچنین گاهی می توانید مقداری آب روی برگ های این گیاه اسپری کنید.


دمای مورد نیاز:

دمای لازم و مناسب برای رشد و نمو گیاه نخل گربه حدود 18 تا 27 درجه سانتیگراد می باشد. این گیاه را در مکان هایی با دمای پایین یا جلوی دریچه های حرارتی نگهداری نکنید.


نور مناسب:

گیاهان نخل گربه به نور غیر مستقیم خورشید زیادی نیاز دارند و در کنار پرده های پوشیده شده با پرده بهترین محیط برای رشد و نگهداری آن هستند. از قرار گرفتن این گیاه در مقابل آفتاب به خصوص در تابستان خودداری کنید و لازم است گلدانی که این گیاه در آن قرار دارد در طول هفته بچرخانید تا تمام قسمت های آن از نور کافی و لازم برخوردار باشد. این درختچه در صورت استفاده از نور فلورسنت به رشد خود ادامه خواهد داد.


زمین مناسب:

برای تهیه خاک مناسب برای این گیاه حدود یک واحد ماسه را با سه واحد خاک مخصوص گیاه بنفشه آفریقایی مخلوط کنید. وجود ذرات درشت خاک به زهکشی و چرخش کافی هوا به داخل خاک کمک می کند و این عمل از رطوبت بیش از حد خاک جلوگیری می کند. بستر لازم برای گیاه نخل گربه بستری بر پایه پیت است. استفاده از گلدان های دارای سوراخ های زهکشی برای رشد گیاه نخل گربه اهمیت ویژه ای دارد.

بیشتر بخوانید  خرید اینترنتی مطمئن چای و دمنوش از فروشگاه شاهسوند


نگهداری از گیاهان نخل گربه


کود مورد نیاز:

نخل گربه را به صورت ماهانه در بهار و تابستان کود دهید. کود مناسب برای این گیاه باید حاوی مقدار زیادی مواد مغذی باشد. این درختچه در بهار و تابستان تنها به یک یا دو کود نیاز دارد.

نحوه نگهداری از گیاه نخل گربه

این گیاه به نمک موجود در کود حساس است و تجمع نمک در خاک باعث آسیب به برگ و ریشه گیاه می شود. در صورت مشاهده این مشکل نباید نگران باشید زیرا به راحتی می توان نمک اضافی خاک را از بین برد. برای این کار کافی است کمی آب گرم روی خاک گلدان بریزید و صبر کنید تا آب از سوراخ های زهکشی گلدان خارج شود و دوباره مقداری آب دیگر داخل زمین بریزید و سپس از داخل گلدان خارج شوید. سوراخ های زهکشی گلدان چندین بار در سال به حذف نمک اضافی از خاک کمک می کند.


هرس:

برای هرس این درختچه تمام برگ های زرد یا قهوه ای و خشک شده را از آن جدا کنید و در صورت زرد شدن بالای برگ ها قسمت های زرد آن را با قیچی ببرید.


نحوه بازی:

بقای گیاه نخل گربه با کاشت بذر انجام می شود و با توجه به اینکه این گیاه رشد بسیار کندی دارد سال ها طول می کشد تا به درخت بالغ تبدیل شود. تکثیر این نهال از طریق قلمه امکان پذیر نخواهد بود.

نحوه کاشت و نگهداری گیاه نخل گربه


پرورش گیاهان نخل گربه


تعویض دیگ:

این گیاه اغلب هر سه سال یکبار نیاز به تعویض گلدان دارد. برای این کار از گلدانی به اندازه 5 سانتی متر بزرگتر از گلدان قبلی استفاده کنید و برای جلوگیری از آسیب به ریشه این گیاه آن را در عمق گلدان نکارید و همچنین هنگام خارج کردن گیاه از گلدان قبلی به داخل آن دقت کنید. ریشه ها. دست نخورده نگه دارید.

بیشتر بخوانید  لاله های سیاه


انواع رایج آفات و بیماری ها:

این گیاه مستعد ابتلا به آفات مختلف مانند کنه ها، حشرات فلس دار، مورچه ها و بیماری های ناشی از اشتباهات مراقبتی است. هوای خشک عامل اصلی این آفات است. از آنجایی که این آفات بسیار کوچک هستند، شناسایی آنها بسیار دشوار است و اغلب بر اساس آسیبی که به گیاهان وارد می کنند، شناسایی می شوند.


نحوه رشد و تکثیر گیاه نخل گربه

برای جلوگیری از انتقال این آفات به گیاهان دیگر، قسمت های آلوده این گیاه را از آن جدا کنید. همچنین می توانید از حشره کش های مختلف برای از بین بردن این آفات استفاده کنید. افزایش رطوبت در فصل زمستان نیز به جلوگیری از این آفات کمک می کند. پیدایش لکه های قرمز و قهوه ای روی برگ های این گیاه نشان دهنده ابتلای گیاه به بیماری های قارچی است و برای مبارزه با این بیماری، برگ های آلوده را از گیاه جدا کنید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *