شرایط به کام طلا نیست


به گزارش سایت طلا،قیمت طلا در روز دوشنبه کاهش یافت و به حدود پایین‌ترین رقم طی یک ماه گذشته رسید.سرمایه گذاران بازارهای جهانی مشتاقانه منتظر انتشار ارقام شاخص CPI آمریکا در روز سه شنبه هستند.

روند افزایش قیمت طلا که از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده بود، طی 2 هفته گذشته متوقف شده‌است، چون بازارها در حال بررسی مجدد دورنمای سیاست‌های پولی آمریکا هستند. بانک فدرال رزرو آمریکا اخیراً از تصمیم خود برای ادامه افزایش نرخ بهره با وجود کاهش تورم در ماه‌های اخیر خبر داده است.

بازدهی بازار طلا پس از شروع طوفانی سال جدید که صعودی‌ترین آغاز در یک دهه گذشته بود، متوقف شده است. حال تحلیلگران بر این باورند که در هفته پیش رو مهم‌ترین عاملی که می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد انتشار گزارش تورم آمریکاست. به طور کلی درحال حاضر می‌توان گفت که اوضاع برخلاف ماه ژانویه به کام طلا نیست.

انتظار می‌رود شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا روند افزایش نرخ بهره بانک مرکزی این کشور را مشخص کند. درحالی‌که پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در آمریکا نسبت‌به ماه قبل کاهش یافته باشد اما هنوز هم بالاتر از هدف بانک مرکزی این کشور قرار دارد.

قیمت هر اونس طلا امروز در لحظه تنظیم گزارش با 5 دلار کاهش به 1862 دلار رسید.ارزش دلار در برابر رقبای خود ۰.۱ درصد افزایش یافت. دلار قوی‌تر، طلا با قیمت دلار را برای خریداران ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند.

ایپ جان رانگ، استراتژیست بازار IG اظهار کرد: ثابت‌ماندن دلار آمریکا و بازدهی بالاتر خزانه‌داری همچنان قیمت طلا را تحت فشار قرار می‌دهد زیرا انتظارات از یک داستان طولانی کاهش تورم به چالش کشیده شده است.

بیشتر بخوانید  شورای اروپا عضویت روسیه را به تعلیق در آورد

بالا رفتن نرخ بهره به نفع طلا یا سایر سرمایه‌های غیر سودده نیست. افزایش ارزش دلار هم که همگام با افزایش نرخ بهره صورت می‌گیرد، خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر کرده و تقاضا برای آن را پایین می‌آورد.

قیمت طلا همچنین تحت تأثیر نرخ سود کوتاه‌مدت خزانه‌داری آمریکا قرار دارد. اگر بانک فدرال رزرو آمریکا روند افزایش نرخ بهره را به‌خاطر فشار اقتصادی متوقف کند به نفع طلا خواهد بود.

کاهش ارزش دلار و هشدار اقتصاددان‌ها درمورد رکود اقتصاد در ابتدای سال جاری میلادی باعث شد تمایل به طلا به‌عنوان یک پشتوانه ایمن افزایش یابد.

قیمت نقره امروز با 1.02 درصد کاهش به 21 دلار و 85 سنت رسید و پلاتین با 0.44 درصد کاهش 945 دلار و 41 سنت معامله می‌شود.

پاتریک هارکر، رئیس فدرال رزرو فیلادلفیا گفت که داده‌های شگفت‌انگیز شغلی که در اوایل ماه جاری گزارش شد، دیدگاه او را مبنی بر اینکه حرکت به سمت افزایش کمتر نرخ بهره استراتژی خوبی برای بانک مرکزی ایالات‌متحده است، تغییر نداد زیرا او چشم‌انداز کاهش نرخ‌ها در سال ۲۰۲۴ را برجسته کرد.

فعالان بازار اکنون انتظار دارند که نرخ هدف فدرال رزرو در ماه جولای به ۵.۱۷۷ درصد برسد.

بر اساس نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، داده‌های روز سه‌شنبه احتمالاً نشان می‌دهد که قیمت‌های مصرف‌کننده ماهانه در ایالات‌متحده در ژانویه ۰.۴ درصد ماهانه افزایش یافته و شاخص قیمت مصرف‌کننده نیز ۰.۴ درصد افزایش یافته است.

یک نظرسنجی در روز جمعه نشان داد که احساسات مصرف‌کننده در ایالات‌متحده در فوریه به بالاترین میزان در ۱۳ ماه گذشته رسید اما خانوارها انتظار داشتند که تورم بالاتر در ۱۲ ماه آینده ادامه یابد.

بیشتر بخوانید  قیمت مسکن در مسیر کاهش

تحلیلگران در مورد گزارشی که هفته آینده منتشر خواهد شد پیش‌بینی می‌کنند که اگر داده‌های تورمی بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها نباشد آن وقت ما شاهد موج فروش در بازار نخواهیم بود. اما در جهت مخالف اگر تورم به مسیر کاهشی خود ادامه دهد، نمی‌توان امید داشت که فدرال رزرو پای خود را از روی پدال افزایش نرخ بهره بردارد و این موضوع نیز نمی‌تواند باعث شود که قیمت طلا افزایش چشم‌گیری داشته باشد.


دیدگاهتان را بنویسید