شایع ترین سرطان در بین زنان چیست؟



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: لازم به ذکر است که شایع ترین سرطان ها در مردان سرطان پوست، معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ و شایع ترین سرطان در زنان سرطان سینه، پوست، روده بزرگ و معده است.

بسیاری از این سرطان ها با اتخاذ یک سبک زندگی سالم قابل پیشگیری هستند، و بسیاری از آنها در صورت تشخیص زودهنگام، درمان آنها آسان تر است و شانس بهبودی بیماران بسیار بیشتر است. در حال حاضر تعداد افرادی که بر اثر سرطان جان خود را از دست می دهند نسبت به سه دهه قبل کاهش یافته است.

تفاوت بین تشخیص زودهنگام و غربالگری چیست و چه سرطان هایی مورد آزمایش قرار می گیرند؟

نکته تشخیص زودهنگام این است که علائم هشدار دهنده سرطان را بشناسیم تا در صورت یافتن این علائم در خودمان سریعا به مرکز بهداشت یا مراکز درمانی مراجعه کنیم. این مراکز در صورت قابل توجه بودن علائم، فرد را برای انجام اقدامات تشخیصی کاملتر به مراکز مجهزتر ارجاع می دهند، اما غربالگری به این معناست که در افرادی که علائم هشدار دهنده سرطان را ندارند، اما به دلیل شرایط جنسی (مانند سرطان سینه) یا A. سنین خاصی (مانند بالای 50 سال برای سرطان سینه) مستعد ابتلا به سرطان هستند، اقدامات تشخیصی را انجام دهید. غربالگری بخشی از برنامه تشخیص زودهنگام سرطان است و شامل شناسایی یک بیماری ناشناخته احتمالی با استفاده از معاینات و آزمایشات ساده در افرادی است که هنوز علائم بیماری را ندارند.

البته باید توجه داشت که در حال حاضر روش های غربالگری فقط برای برخی از انواع سرطان انجام می شود. زیرا برای اجرای اقدامات غربالگری بیماری در جمعیتی که هیچ علامتی ندارند، این اقدام باید دارای شرایط خاصی باشد. به عنوان مثال غربالگری باید ارزان و ساده، مقبولیت عمومی و بسیار حساس باشد و در صورت تشخیص بیماری با این روش، درمان مناسبی برای او وجود داشته باشد که طول عمر او را افزایش دهد یا حداقل کیفیت زندگی را بهبود بخشد. بنابراین در حال حاضر اقدامات غربالگری برای سرطان هایی مانند سرطان سینه، روده بزرگ و دهانه رحم پیشنهاد و اجرا می شود.

بیشتر بخوانید  مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر جمعه وارد تهران می‌شود

اگر بیماران و متخصصان مراقبت های بهداشتی به اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان و غربالگری پایبند باشند، نتایج بهبود می یابد و شاهد کاهش قابل توجهی در اتلاف منابع خواهیم بود.

چه علائمی باید ما را به فکر کردن درباره تحقیقات بیشتر سوق دهد؟

اغلب در مراحل اولیه سرطان، علائمی وجود دارد که به تشخیص زودهنگام سرطان کمک می کند، به خصوص در افرادی که سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان دارند. شناخت این علائم و مراجعه به موقع به پزشک اقدامی مهم و حیاتی است. البته وجود این علائم به معنای تشخیص قطعی بدخیمی نیست و در بیشتر موارد این علائم ناشی از یک بیماری خوش خیم است و به سرعت برطرف می شود، اما تشخیص این نکته بر عهده پزشک است. پس با دیدن آنها برای تشخیص قطعی به پزشک مراجعه کنید و کار را به او بسپارید. به خاطر داشته باشید که بسیاری از سرطان های رایج اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند با موفقیت بیشتری درمان می شوند. بنابراین هرگز از ترس احتمال تشخیص سرطان از مراجعه به پزشک اجتناب نکنید.

علائم هشدار دهنده سرطان

علائمی مانند سرطان در یکی از بستگان درجه اول، تغییرات خال پوست، زخم هایی که در عرض دو هفته بهبود نمی یابند، توده ها در هر نقطه از بدن، سرفه یا گرفتگی صدا طولانی مدت، مشکل طولانی مدت در بلع یا سوء هاضمه، استفراغ یا سرفه خونی، اسهال طولانی مدت یا یبوست خونریزی غیرعادی و جدید از ادرار، مدفوع، واژن یا نوک پستان و از دست دادن اشتها یا کاهش وزن غیرقابل توجیه به عنوان علائم هشدار دهنده سرطان شناخته می شوند.

بیشتر بخوانید  کوییک چینی رونمایی شد! + عکس و قیمت

شایع ترین سرطان در زنان

در زیر به رایج ترین انواع سرطان در زنان نگاه می کنیم:

در اکثر کشورهای جهان سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان است. از سوی دیگر میزان ابتلا به این بیماری در سراسر جهان رو به افزایش است. در کشور ما این بیماری در راس سرطان ها در زنان قرار دارد و شیوع آن در حال افزایش است. این سرطان از طریق معاینه بالینی توسط ماما یا پزشک و به دنبال آن ماموگرافی، سونوگرافی و … تشخیص داده می شود. آر. هوش مصنوعی قابل تشخیص است. روش های درمانی شامل جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی و هورمون درمانی است.

عوامل خطر سرطان سینه

دو نوع عامل خطر برای این سرطان وجود دارد:

1- عوامل خطر غیر قابل اصلاح شامل سن، جنسیت، سابقه خانوادگی، جهش ژنی، سن قاعدگی کمتر از 11 سال، سن یائسگی بالای 54 سال، قد، منشاء نژادی و قومیتی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی بالا و سابقه برخی بیماری های خوش خیم پستان می باشد.

2- عوامل خطر قابل اصلاح عبارتند از: شاخص توده بدنی بالای 30 (چاقی)، مصرف الکل، سن در اولین زایمان، سابقه قرار گرفتن در معرض اشعه، استفاده از قرص های ضد بارداری خوراکی، درمان جایگزینی هورمونی یائسگی و مصرف زیاد چربی های اشباع شده.

علائم سرطان سینه عبارتند از:

– توده یا زیر بغل

– تغییر شکل (عدم سفتی) یا قوام (سفتی) سینه

– تغییرات پوستی پستان از جمله پوست نارنجی، قرمزی یا زخم های پوستی، لایه برداری و اگزمای پوستی

– تغییرات نوک سینه از جمله افسردگی یا خاراندن

بیشتر بخوانید  مشخصات فنی خودرو احترام بهمن موتور + قیمت و زمان تحویل

– ترشحات از نوک پستان که دارای این خصوصیات است. باید از یک سینه (نه هر دو)، از یک مجرای (نه چند مجرای) باشد، خود به خود و پیوسته باشد و در معاینه ترشحات سروز یا خونی باشد.

باید توجه داشت که سرطان قابل پیشگیری و درمان است، با خودمراقبتی و امید می توان آن را درمان کرد.

اصول خودمراقبتی در پیشگیری از سرطان پستان

بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه با حفظ یک سبک زندگی سالم، انجام مراقبت‌های معمولی مانند معاینات دوره‌ای و ماموگرافی با دقت و در فواصل زمانی مناسب برای افراد پرخطر است.

برای پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به این سرطان، اصول زیر را به خاطر بسپارید و به کار ببرید:

– انجام فعالیت بدنی و ورزش مداوم

– حفظ وزن طبیعی

– شیر دادن

– بعد از یائسگی هورمون مصرف نکنید

– پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب، سرخ شده، شور و آماده حاوی مواد نگهدارنده و کنسرو

– افزایش مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات و گوشت ماهی

– تشخیص زودهنگام شامل خودآزمایی پستان (معاینه پستان توسط فرد)، معاینه توسط ماما یا پزشک و ماموگرافی

– انجام فعالیت بدنی و ورزش مداوم

– حفظ وزن طبیعی


دیدگاهتان را بنویسید