شام و سحري در ماه رمضان


استفاده از ميوه‌جات درساعات پس از افطار و نيز انواع سبزيجات علاوه بر تامين ريزمغذي‌ها و انرژي مورد نياز بعلت فيبر موجود در آن مشكل يبوست را كه يكي از مشكلات رايج در ايام روزه‌داري است، مي‌تواند بهبود بخشد. علاوه بر آن ميوه‌جات و سبزيجات به علت قندهاي پيچيده موجود در آنها نقش بسزايي در كنترل متابوليسم و نيز تنظيم اشتها در افراد خواهد داشت. تنقلات مرسوم مانند زولبيا و باميه در اين ماه بايد بطور كاملا محدود و حساب شده حتي در افراد سالم استفاده گردد.

سحري
يكي از نكاتي را كه متاسفانه بويژه در نسل جوان در سال‌هاي اخير شاهد هستيم حذف وعده سحري مي‌باشد. داشتن وعده سحري به عنوان وعده اصلي غذايي مشابه وعده ناهار بطور اكيد توصيه مي‌شود چرا كه حذف وعده سحري علاوه بر مشكلات گوارشي كه گاه باعث عدم توفيق روزه‌داري در ايام ماه رمضان مي‌شود، در كساني كه حتي روزه‌داري را در اين ماه به اتمام مي‌رسانند ممكن است منجر به ايجاد مشكلات گوارشي و عدم توفيق روزه‌داري در سال‌هاي آتي گردد. علاوه بر آن در افرادي كه وعده سحري را حذف مي‌نمايند در ساعات بعد از ظهر توان فكري و فيزيكي بطور قابل ملاحظه‌اي كاهش مي‌يابد.

در وعده سحري نيز بايد توجه نمود كه حتي‌الامكان از مواد قندي ساده در موعد سحر استفاده ننمايند چراكه باعث ضعف و بي‌حالي زودرس در ميان روز خواهد شد. علاوه بر اين مصرف فراوان آب نيز در هنگام سحر توصيه نمي‌شود چراكه بر خلاف تصور باعث ذخيره آب و رفع تشنگي طي روز نخواهد شد و در زمان محدودي از طريق سيستم كليوي از بدن دفع مي‌گردد.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه ی ماهی شور + مضرات مصرف بی رویه ی ماهی

دكتر حميدرضا فرشچي
متخصص تغذيه باليني و متابوليسم


دیدگاهتان را بنویسید