آیت الله علیرضا اعرافی عصر چهارشنبه از مرکز خبر حوزه علمیه کنگره بین المللی “حج؛ جهان اسلام ، چالش ها و راه حل ها ، که امشب توسط نهاد نمایندگی ولی فقیه در حج و زیارت انجام شد ، حج را تاریخی ریشه ای ، باستانی ، تاریخی ، سرنوشت ساز و بسیار مرموز از توحید و اسلام اسلام توصیف کرد.
وی حج را مقام ویژه ای در نظام عبادت اسلامی توصیف کرد و گفت: «اول از همه ، حج عبادت کامل است؛ حج از همه عبادات بهره برد؛ در این عبادت فراگیر پرتوی ، صورت و شعاع همه عبادت ها وجود دارد و می توان تفسیر کرد که حج مجموعه عبادت ها و نمادهای عبادت و مظاهر عبادت و عبودیت به خدا است.
وی حج را فلسفه جامعه توصیف کرد و گفت: حج نیز عبادت و پیوند انسان و خدای متعال است؛ حج روح شرکت کنندگان را پاک می کند؛ ثانیاً ، حج در عین حال دارای یک فلسفه اجتماعی عالی است ، زیرا حج در یک جماعت برگزار می شود ، نمازگزاران با هم آواز خدا را می خوانند و از سراسر جهان و امت اسلام جمع می شوند. فلسفه حج همبستگی اسلامی است.
عضو شورای نگهبان ادامه داد: حج عبارت است از شکل گیری یک هویت اسلامی عمیق و یکپارچه ، فراتر از همه مرزهای نژادی ، زبانی ، فرهنگی ، جغرافیایی و هر آنچه این انسان و انسان و مسلمان را از هم جدا می کند. همه این مرزها برداشته می شود و جامعه منسجم بزرگی در آنجا شکل می گیرد و هویت اسلامی ، معنوی ، اخلاقی ، اجتماعی و تمدنی اسلام را تزریق می کند.
وی اظهار داشت: بعد سوم حج بعد سیاسی بعدی است؛ زیرا حج باید س questionsالاتی در مورد ذهن مسلمان و چالش های پیش روی ذهن اسلامی ایجاد کند. نخبگان امت اسلامی باید در این مراسم با هم بایستند. به چالش ها و چالش های امت بیندیشید و درباره راه حل ها بحث و تفکر کنید و راه حل های صحیح را پیشنهاد دهید.
وی بعد چهارم حج را وجود ب economicعد اقتصادی حج می داند و می گوید: در پرتو این عبادت جمعی و روحیه اجتماعی و ملودی سیاسی سالم و اسلامی ، می توان اقتصاد امت اسلامی را نیز سامان داد. رشد ، توسعه و دستاوردهای عالی امت اسلامی در پرتو حج تضمین شده ؛ حج که باید وحدت اسلامی ایجاد کند ، باید یک بازار مشترک اسلامی و تبادل اقتصادی امت اسلامی و استقلال سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی امت اسلامی ایجاد کند.
وی می افزاید: “علاوه بر اینكه حج از همه عبادات بهره مند شده است ، باید توجه داشت كه حج نوعی عبادت است كه دارای ابعاد ، كشورها و محیط های مختلفی است كه شامل فلسفه های مختلف است. این فلسفه های معرفتی و عمق پرستش الهی را منعکس می کند.
یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با استناد به ده ها کتاب تألیف آداب حج ، صدها داستان در مورد آداب و فلسفه حج ، فقه و احکام حج ، اخلاق حج و اسرار حج ، گفت: : حج عبادت آسان نیست؛ فضای داخلی حج با امر نامرئی پیوند خورده و به زندگی اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی امت اسلامی تبدیل می شود. حج یک اردوگاه عالی است که مردم را از خانه هایشان جدا می کند و مردان و زنان مسلمان با هم آهنگی جدید به سمت خدا حرکت می کنند. دویدن در پیشگاه خدا ، جشن مهربان ترین ، مرگ خدا ، جشن خدا – همه آنها در حج ظاهر شدند.
وی حج را اردوگاهی برای تزکیه ، تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: فلسفه بزرگ تربیت و تمدن در حج نمایان می شود و آنچه اسرار معرفتی و عرفانی در موقعیت های مختلف بروز می کند. تمام حرکات حج انگیزه ، تمدن و شناسایی است.
مدیر حوزه های علمیه امت اسلامی را در قیام جدید و جهشی جدید ارزیابی و بیان کرد: در پرتو گفتمان اسلامی ، محور مقاومت ، بیداری امت اسلامی ، که توسط جوانان و نخبگان اسلامی تعریف می شود امت ، همراه با شاهدان حملات علیه ما ، وحدت جهان اسلام و وحدت امت اسلامی و همبستگی آن.
وی رژیم صهیونیستی را خنجری در قلب جهان اسلام توصیف کرد و گفت: “ما شاهد اشغال ، تحریک به جنگ ، تفرقه ، تحریک گرایش های افراطی برای جنگ با مذاهب اسلامی ، قومیت ها و نژادها هستیم.” از طرف دیگر ، متلاشی شدن امت اسلامی ، علی رغم این واقعیت که این امت از همه مواهب زمین و آسمان برخوردار است ، ما می بینیم که این دردهای بزرگ امت اسلامی است.
وی گفت: “ما می توانیم ، ما ظرفیت داریم و برای 54 كشور اسلامی ممكن است ، نزدیك به 2 میلیارد مسلمان با همه این ذخایر و منابع و معادن مانند دانه های تسبیح متحد شده و زنجیره و محور بهم پیوسته را ایجاد كرده و جبهه ایمان و تمدن ، اما چنین نیست. حج باید محلی برای طرح این مسائل باشد؛ حج کامل باید این چند ویژگی را داشته باشد؛ نخست نشان دادن عبادت الهی در درون خود و ورود نمازگزاران به این خودسازی معنوی و اسرار و لایه های عمیق حج است. همه این توانایی را باید دانشمندان اسلامی فراهم كنند تا حج را به یك كارگاه بزرگ اخلاقی ، تربیتی ، معنوی و یافتن هویت و روحیه اسلامی تبدیل كنند.
وی دومین ویژگی احیا شده در حج را موضع وحدت اسلامی دانست و گفت: در حج هر آنچه موجب تفرقه است باید از بین برود؛ باید تمام مرزهای تقسیم شده برداشته شود و یک جبهه متحد اسلامی تشکیل شود. پیوند دادن حج با زندگی سیاسی و اجتماعی امت اسلامی ، سومین ویژگی حج است که باید احیا شود.
وی افزود: حج باید اشغال فلسطین و غاصب اسرائیل را محکوم کند. بلایایی را که امروز توسط نیروهای استکبار در یمن ، سوریه ، فلسطین ، لبنان ، افغانستان و دیگر مناطق جهان اسلام اتفاق می افتد محکوم کنید. حج باید تأمین کننده و راه حل این مشکلات باشد.
اعرافی ایمنی زائران را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: زمین باید آماده شود تا بتوان حج را به طور مداوم انجام داد. این وظیفه مسئولین آنجا است. متأسفانه در طول این سالها ما شاهد کشتارها ، فجایع و ناامنی برای برخی از مسلمانان بوده ایم که از مناطق مختلف جهان اسلام آمده اند ، که قابل قبول نیست.
عضو جامعه مدرسین ادامه داد: برای حفظ حج در سطح این دیدگاه تمدن اسلامی ، حاکمان این منطقه باید به جای اعتماد به استکبار بر همه ، با کشورهای اسلامی سفر کنند ، نظرات آنها را بپذیرند ، مشورت کنند. بازگشت به جهان اسلام ؛ در معماری ، برنامه ریزی شهری ، هنر و بسیاری دیگر از موضوعات فرهنگی و اجتماعی ، می بینیم که آنها از عقیار به هم پیوسته و الهام گرفته شده اند. این پدیده های زشتی است که امروز وجود دارد؛ آنها باید به دامنه های اسلام بازگردند ، با نخبگان و دانشمندان جهان اسلام ارتباط داشته باشند.
وی در مورد شرایط تاج گذاری گفت: “قوانینی باید رعایت شود تا از شیوع بیماری عروق کرونر قلب جلوگیری شود اما در عین حال نباید کاملاً تسلیم شرایط شویم. با حفظ این پروتکل ها باید زمینه را برای حضور تمام نژادها ، نژادها ، مذاهب و کشورهای اسلامی که وی گشوده است.
وی افزود: امیدواریم با تلاش های ذهن اسلامی ، بزرگان ، علما ، نخبگان و فرهیختگان ذهن اسلامی ، دولت های اسلامی از خواب بیدار شوند و متحد شوند و از شرایطی که امروز برخی دولت های اسلامی از آن رنج می برند خارج شوند و در دامان خارجی ها هستند. “بگیر ؛ کسانی که در مکه و این سرزمین حکمرانی می کنند نباید نظاره گر بیگانگان باشند ، نباید جنگ را تحریک کنند ، نباید از هم جدا شوند ؛ نباید دیدگاه های خشک مذهبی بر آنها مسلط شود. اینها وظایف مهمی هستند که امیدواریم برای بازگشت به شکوهمندانه در نظر گرفته شوند. پرستش گذشته