سیستم وام ازدواج بسته است! / آیا وام ازدواج در سال 1401 پرداخت نشده است؟



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، متقاضیان می گویند سامانه ثبت نام وام ازدواج بسته است. مبلغ وام ازدواج در سال 1401 چقدر است و آیا وام ازدواج در سال آینده بازپرداخت نمی شود؟

دولت هر سال میزان وام ازدواج را در بودجه تعیین می کرد. اما امسال هیچ رقم اعتباری منتشر نشده است. احسان قاضی زاده هاشمی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: امسال وام ازدواج در بودجه نداشتیم. زیرا دولت وام ازدواج را در بودجه سال آینده حذف کرد.

آیا وام ازدواج برداشته شده است؟

دولت هر سال میزان وام ازدواج را در بودجه مشخص می کرد. اما امسال در بودجه فقط به پرداخت وام ازدواج اشاره شده و میزان آن مشخص نیست. یعنی دولت قصد دارد مثل هر سال وام ازدواج را بازپرداخت کند اما مبلغی را مشخص نکرده تا بتواند آن را بازپرداخت کند.

چرا که در سال های گذشته میزان و نرخ رشد وام ازدواج یکی از چالش های اصلی دولت و مجلس بود. دولت و بانک ها با عدم افزایش وام ازدواج موافقت کردند اما مجلس بر این موضوع تاکید کرد و مصوبه مجلس اجرایی شد.

اما امسال با توجه به مشکلات کسری بودجه و شرایط خاص بانک ها، دولت تمایل چندانی به افزایش مبلغ وام ازدواج از سال 1401 ندارد و می خواهد در مورد میزان وام ازدواج در سال آینده تصمیم گیری کند. اما مجلس مثل هر سال خواهان افزایش وام ازدواج است.

این نکته را احسان گازی زاده و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز بیان کردند.

وام ازدواج از 300 تا 500 میلیون؟

بیشتر بخوانید  بهترین روش برای پخت تخم مرغ آبپز بدون پوست با مایکروفر | پخت تخم مرغ آبپز بدون پوست

قاضی هاشمی گفت: مجلس قطعا وام ازدواج را احیا می کند. پیام های زیادی در مورد احیای وام ازدواج دریافت کردم.

همچنین چندی پیش رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از پیشنهاد این کمیسیون برای وام ازدواج 1401، وام 150 و 250 میلیون تومانی خبر داد. وی گفت: میزان وام ازدواج در سال آینده مشخص می شود تا زوجین در مجموع 300 میلیون تومان دریافت کنند.

بیانیه ای که نشان از پیشنهاد این کمیسیون داشت افزایش مبلغ وام ازدواج از 70 به 150 میلیون تومان است. چیزی بیش از دو برابر شد! البته پیشنهاد کمیسیون برای وام ازدواج برای زوج زیر 23 و 25 سال وام 250 میلیون تومانی بود. در این میان مبلغ وام ازدواج در سال 1400 برای این قشر 100 میلیون تومان بوده که پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس افزایش 2.5 برابری این رقم در سال آینده است.

هنوز ابهامات زیادی در مورد وام ازدواج در سال آینده وجود دارد. مبلغ وام چقدر است و بازپرداخت افزایش و تعداد ضامن ها کاهش می یابد یا خیر؟ تنها چیزی که مشخص است این است که دولت قطعاً وام ازدواج را در سال آینده و همین طور امسال پرداخت خواهد کرد. اما مقدار آن مشخص نیست.

از سوی دیگر، متقاضیان ممکن است مجبور باشند در صف وام ازدواج منتظر بمانند. زیرا طبق گزارش برخی متقاضیان اعتبار ازدواج، سایت ثبت نام و علامت گذاری شعبه وام ازدواج بسته است و مردم به سامانه ثبت نام دسترسی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید