سیستم اطفاء حریق چیست و چگونه کار می کند؟


اطفاء حریق به معنی مجموعه اقدامات و استفاده از تجهیزاتی است که در هنگام وقوع حریق و آتش سوزی، از گسترش حریق و آتش سوزی جلوگیری کرده و با کنترل آتش، از جان و مال افراد حفاظت کرده یا آسیب و خسارت را به حداقل می رساند. با استفاده از سیستم اطفاء حریق می‌توان آسودگی و آرامش خاطر را در ساختمان های مختلف در برابر وقوع و گسترش حریق و آتش سوزی ایجاد کرد و از ایجاد خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی جلوگیری به عمل آورد.

انواع سیستم اطفاء حریق کدامند؟

سیستم اطفاء حریق در دو نوع سیستم اطفاء حریق دستی و سیستم اطفاء حریق اتوماتیک دسته بندی می شوند.

سیستم اطفاء حریق دستی: سیستم اطفاء حریق دستی شامل تجهیزاتی است که برای مهار آتش مورد استفاده قرار می گیرد و برای استفاده از آن حتما باید نیروی انسانی دخیل باشد و بدون دخالت نیروی انسانی به خودی خود تاثیری بر روی آتش سوزی و حریق نخواهد داشت. از جمله تجهیزات سیستم اطفاء حریق دستی که بسیار رایج است انواع کپسول های آتش نشانی است و در منازل مسکونی، اتومبیل ها، ساختمان های اداری و مسکونی کوچک کاربرد دارند. انواع سیستم اطفاء حریق دستی شامل خاموش کننده های پودری، خاموش کننده های دی اکسید کربن، خاموش کننده های حاوی کف، خاموش کننده های حاوی ترکیبات هالوژنه و توپ اطفاء حریق است که بر اساس نوع ماده سوختنی و محل آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرند.

سیستم اطفاء حریق دستی

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک: سیستم اطفاء حریق اتوماتیک شامل تجهیزات، دتکتورها و حسگرهایی است که به محض ایجاد حریق و بروز آتش سوزی، آن را شناسایی کرده و فعال می شود و بدون دخالت نیروی انسانی و به صورت کاملا اتوماتیک و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته روی آن، عملیات اطفاء حریق و مهار و جلوگیری از آتش سوزی را انجام می دهد و در نهایت موجب اطفاء حریق می گردد.

بیشتر بخوانید  چند روز دیگر دولت لبنان تشکیل می شود

انواع سیستم اطفاء حریق اتوماتیک کدامند؟

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک دارای انواع گوناگونی هستند و برای کاربردهای ویژه ای طراحی شده اند. در این جا سه نوع از سیستم اطفاء حریق اتوماتیک را شرح می دهیم:

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک گازی: در سیستم اطفاء حریق اتوماتیک گازی از گازهای مختلفی برای اطفاء حریق و مقابله با آتش سوزی استفاده می شود. از جمله این سیستم ها می توان به سیستم اطفاء حریق گاز HFC-227ea – FM200، سیستم اطفاء حریق گاز FK-5-1-12 – Novec1230، سیستم اطفاء حریق گاز Inert، سیستم اطفاء حریق گاز CO2 و سیستم اطفاء حریق آیروسل اشاره کرد.

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی: در این سیستم از آب برای اطفاء حریق استفاده می شود و به دلیل فراوانی و در دسترس بودن آب، ارزان تر از سایر سیستم ها تمام می شود. همچنین آب بر روی انسان ها و سایر جانداران بی ضرر است و به طبیعت و محیط زیست نیز آسیب نمی رساند.

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک فوم: در سیستم اطفاء حریق فوم، آب و فوم با یکدیگر ترکیب شده و هنگامی که این سیستم به صورت اتوماتیک شروع به کار می کند، ذرات آب و فوم بر روی مایع و مواد سوختنی می ریزد. پوشاندن فوم بر روی سطح مایع در حال اشتعال موجب می شود تا از رسیدن هوا به ماده سوختنی جلوگیری شده و آتش خاموش گردد و عملیات اطفاء حریق انجام گیرد.

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک

برای سیستم اطفاء حریق با کیفیت بالا و عملکرد عالی به کجا مراجعه کنیم؟

اگر به دنبال ایجاد سیستم اعلام حریق و همچنین نصب سیستم اطفاء حریق با کیفیت بالا و تضمین شده هستید، شرکت ساریان سیستم نوین با برخورداری از دو دهه تجربه موفق در زمینه مهندسی حریق و ارائه تجهیزات و سیستم اعلام حریق و سایر تجهیزات سیستم اطفاء حریق می تواند گزینه های جذابی را به شما معرفی نماید. این شرکت جزو مشاوران مورد تایید سازمان آتش نشانی تهران است و صدها پروژه ملی در زمینه سیستم های اعلام و اطفاء حریق را اجرایی نموده و به یک برند معتبر و خوشنام در این زمینه تبدیل شده است. خرید دتکتور شعله و سایر دتکتورها و حسگرهای بسیار دقیق و حساس در برابر حریق و همچنین نصب سیستم اعلام حریق و سیستم اطفاء حریق آسودگی و آرامش خاطر را برای شما به ارمغان می آورد.

بیشتر بخوانید  تیم فوتبال ساحلی صدر شیمی یزد دهجاری مالاباشی را شکست داد

دیدگاهتان را بنویسید