مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سیستم اسکورت بیمار راه اندازی شده است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نوح به نقل از فارس، مدیرعامل سازمان بهزیستی، خدمات و مشارکت های اجتماعی درباره حل مشکل همراهی بیمارانی که شب ها را در خیابان و داخل خودرو سپری می کنند، گفت: تصمیم گرفتیم اپلیکیشنی را طراحی کنیم که شما هزینه کنید. در اقامتگاه این اپلیکیشن برای هفته آینده مصادف با روز دستیار ارائه می شود.

کمپ زدن در گوشه و کنار خیابان های اطراف بیمارستان و خوابیدن شب ها در ماشین های پارک شده از بزرگترین مشکلاتی است که روح همراهان بیمار را در سرمای زمستان تهدید می کند. علاوه بر این توجه هر شب عابران اطراف بیمارستان را به خود جلب می کند. احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی، موارد زیر را مطرح کرد:

حمایت و میزبانی از بیمارانی که از شهرهای دور و نزدیک به تهران رفت و آمد می کنند و اکثر آنها شبانه روز را در بیمارستان ها می گذرانند، از دیرباز موضوع رسانه ای بوده است.

بله همانطور که اشاره کردید همراهان بیمار راهی تهران می شوند تا بتوانند شرایط بهتری را برای درمان عزیزان خود فراهم کنند. آنها اغلب در بیمارستان های دولتی مانند رازی، میلاد، بقیه الله، امام خمینی و سایر بیمارستان های دولتی سرگردان هستند و شب را در چادر یا ماشین خود می گذرانند. افراد زیادی هستند که وضعیت مالی خوبی ندارند، البته استثناهایی هم وجود دارد. در تمام این سال‌ها حمایت صددرصدی از همه خانواده‌هایی که چند روز شبانه روز را در بیمارستان‌ها می‌گذرانند مهم بوده است. متولیان سابق نیز نسبت به تشکیلات این عزیزان بی تفاوت نبودند و تا به امروز تعداد قابل توجهی از همراهان بیمار اسکان داده شده اند اما روال کار به درستی تنظیم و برنامه ریزی نشده بود.

چند نفر از همراهان بیمار امسال شب را در خیابان و ماشینشان سپری کردند؟

در 10 ماه گذشته بیش از 6000 شب با بیمار سپری شده است. در این مدت تلاش شد مکان های مجاور بیمارستان ها که شرایط اسکان این عزیزان را داشته باشد هماهنگ شود. در برخی از شب ها تا 300 نفر سازماندهی می شوند. با این حال همه این عزیزان علاقه ای به رفتن به مکان های در نظر گرفته شده برایشان ندارند. همراهان بیمار در وضعیت روحی خاصی قرار دارند. برخی از همراهان بیمار حاضر به پیاده روی حتی یک کیلومتر از بیمارستان نیستند. این را در گشت های میدانی دیدیم که با حضور شهردار جناب آقای زاکانی از چندین بیمارستان دولتی بازدید کردیم. نتوانستیم خانواده ای را که فرزندشان در بیمارستان بستری بود راضی کنیم که شب را در اقامتگاه بگذرانند. خانواده ترجیح دادند در یک چادر 2 متری استراحت کنند. پدر خانواده چند بار با صدای بلند گفت: حتی یک متر هم نمی خواهد چادرش را تکان دهد. در این شرایط نمی توانیم فشار بیاوریم، زیرا درد و رنج کافی از بیماری کودک او را آزار داده و او را مجبور به انجام کاری نمی کند، اما این اتفاق ما را وادار کرد تا ایده های جدید را در اسرع وقت اجرایی کنیم.

بیشتر بخوانید  بوشهر خود را برای میزبانی از مسافران نوروزی آماده می کند

چه ایده ای اجرا خواهد شد؟ مخصوصاً که سرمای زمستان تن و روح همراهان بیمار را در بر می گرفت.

ما تجربه چندین ساله حمایت از این خانواده ها را خلاصه کرده ایم. تصمیم گرفتیم اپلیکیشنی را طراحی کنیم که به صورت نرم افزاری و به درخواست متقاضی شب را با بیمار در محل اقامت سپری کند. این اپلیکیشن برای هفته آینده مصادف با روز دستیار ارائه می شود و برای اولین بار به صورت نرم افزاری شروع به کار می کند. اما با سایر فعالیت های گذشته متفاوت است. هماهنگی اسکان و هماهنگی اسکان با بیمار بر عهده مددکار بیمارستان است و این کار ما را آسان می کند. این اپلیکیشن با حمایت وزارت بهداشت، درمان و کمک های بیمارستانی و شهرداری تهران راه اندازی می شود.

وضعیت برنامه ای که در مورد آن صحبت می کنید چگونه است؟

آزمایشات اولیه از روز یاور که حدود 10 روز دیگر است به صورت رسمی انجام شده است. در حال حاضر این سامانه باید با مشارکت وزارت بهداشت و سازمان خدمات اجتماعی و مشارکت های اجتماعی شهرداری شروع به کار کند اما به تدریج سایر سازمان ها و خدمات برای حمایت از مراقبین بیمار به این سامانه ملحق خواهند شد. اما چیزی که اکنون باید بگویم این است که استفاده از این اپلیکیشن برای فرهنگ سازی زمان می برد.

این سیستم چه نوع خدماتی را ارائه می دهد؟

به محض پذیرش بیمار، دستیار بیمارستان از شرایط خاص بیمار مطلع شده و بلافاصله به وی دستور می دهد که از این اپلیکیشن رایگان استفاده کند. همکاری به موقع مددکاران در اینجا مهم است. مراقب باید اطلاعات کاملی را با بیمار ثبت کند تا در صورت نداشتن خانه و تنها ماندن در تهران، نزدیک ترین محل سکونت به خانواده یا شخص را در نظر بگیرد، مثلاً همراه بیمار باشد. توسط یک زن یا یک مرد؟ بچه دارن یا نه؟ چند نفر وجود دارد؟ آیا آنها خانواده هستند؟ بر اساس این اطلاعات باید مکانی مناسب برای همراه بیمار در نظر گرفته شود.

آیا می توان با این اپلیکیشن طراحی شده تدابیر رفاهی دیگری برای این عزیزان فراهم کرد؟

بله، این برنامه برای اضافه کردن موارد دیگر بر اساس نیاز همراهان بیمار طراحی شده است. قبلا با نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی به توافق رسیده ایم که همین اپلیکیشن بتواند از خانواده های آسیب پذیر و معتبری که به عنوان همراه بیمار معرفی شده اند حمایت کند.

بیشتر بخوانید  آب و هوای کشور در 24 ساعت آینده / ویدئو

وضعیت مالی برخی از همراهان بیماران به حدی است که حتی هزینه های رفت و آمد اسکان و بیمارستان نیز متقبل می شود و ترجیح می دهند با امکاناتی که دارند شب را در کنار بیمارستان بگذرانند. آیا برنامه ای برای این عزیزان دارید؟

به هر حال، توجه ویژه ای به این موضوع می شود. بر اساس این گزارش ابتدا محل اسکان خانواده ها نزدیک ترین فاصله از بیمارستان است. ثانیاً سعی می کنیم با درخواست های خودرو مذاکره کنیم تا بتوانیم هزینه ایاب و ذهاب خانواده ها را بین اسکان و بیمارستان سازمان شهرداری پرداخت کنیم. تا کنون موفقیت هایی داشته ایم. تمام تلاش ما این است که مشکلی جز غم بیماری عزیزش نداشته باشیم. و دردی مضاعف بر آنها وارد نکنید.

برای اسکان همراهان بیمار در تهران از چه امکاناتی استفاده می شود؟

تا به امروز اقدامات موثری انجام شده است. پیش از این، همسایه‌های بیمارستان و ساکنان چندین خیابان آن سوی بیمارستان که همراهان بیمار را در حال کمپ زدن در اطراف بیمارستان می‌دیدند، به آنها پیشنهاد کردند که مکانی را برای گذراندن شب در کنار عزیزانشان اختصاص دهند. پتانسیل زیادی برای همکاری بین فردی وجود دارد و حتی تعدادی از آنها خانه های خالی متعلق به صاحبان ثروتمند را پیشنهاد داده اند تا خانه های خود را به ما بدهند. امکانات دیگری مانند مسافرخانه، مسافرخانه و هتل نیز وجود دارد که پذیرفته اند دو اتاق برای ساماندهی این عزیزان در اختیار ما قرار دهند. برخی از هتل ها نیز پذیرفته اند که چندین اتاق را با حداقل قیمت به ما ارائه دهند.

در موارد دیگر، صاحبخانه ها یک اتاق یا خانه کوچک به ما می دهند، اما ظرفیت مناسب سازی و تجهیز خانه را ندارند. ما مسئول تجهیز هستیم تا شرایط پذیرایی و اسکان همراهان بیمار را که از شهرستان به مقصد تهران خارج شده اند فراهم کنیم.

به مردم توصیه می کنید برای حمایت از همراهان بیمار بیشتر انجام دهند؟

قبل از هر چیز باید پرسنل بیمارستان علاوه بر بیمار به همراهان بیمار نیز توجه داشته باشند. حتی اگر بیمار از این احتمالات آگاهی نداشته باشد و به دلیل شرایط روحی خود حاضر به ترک بیمارستان نباشد، باید مشاوره بگیرد. از همین جا از مردم می خواهیم به محض اینکه متوجه شدند بیمار از بیمارستان خارج شده یا شب را در ماشین سپری کرده است، او را به دستیار بیمارستان برسانند.

با توجه به اینکه سابقه فعالیت جهادی دارید، آیا در حوزه فعالیت های جهادی قدمی برداشته اید؟

اقداماتی که امروز در شهرداری انجام می دهیم در ادامه مسیر فعالیت های جهادی است. به همین دلیل است که در این مسئولیت پیش قدم شده ایم تا هر چه زودتر مشکلات و آسیب های اجتماعی جامعه را حل کنیم. پیش از این زمانی که به شهرهای مرزی و محروم روی زمین سفر می کردیم، شاهد بودیم که برخی از خانواده ها شاهد مرگ اعضای خانواده به دلیل محرومیت اقتصادی بودند و فرزندانشان به بیماری مبتلا هستند اما قابل درمان نیستند. در این سفرها شاهد بودیم که پدر و مادری مستاصل به دلیل نداشتن هزینه جراحی زیاد منتظر مرگ فرزندشان بودند. دختری که بر اثر سوختگی به شدت مجروح شده بود و حتی یک روز هم زندگی عادی نداشت و اغلب خودکشی می کرد. همه با تماشای این صحنه ها تمام تلاش خود را برای انتقال این بیماران محروم به تهران انجام دادند. هزینه های سفر این دختر به تهران به همراه مادر و برادرش تا امروز 50 میلیون تومان بوده است. هزینه جراحی نیز بخش بزرگی از باری است که بر عهده پزشکان است.

بیشتر بخوانید  تصاویر وحشتناک از غرق شدن راه آهن شمال تهران / فیلم

از زمانی که در شهرداری مسئولیت پذیرفتید آیا از فعالیت های جهادی پرهیز کردید؟

اینطور نیست. در واقع به دلیل تجربه ای که در امور جهادی داشتم این مسئولیت را پذیرفتم و سیستمی را طراحی کردیم تا بیماران محرومی را که توان مالی برای درمان ندارند شناسایی کنیم. اتفاقاً این یک سیستم مردمی و انسانی است، بنابراین در هر منطقه یک فرد مورد اعتماد داریم که این عزیزان را شناسایی می کند. متناسب با نیاز بیمار، پزشک مربوطه را برای معاینه هماهنگ می کند و پس از تشکیل پرونده بیمار، بیمار به تهران یا شهر محل مرکز درمانی منتقل می شود و هزینه درمان و ایاب و ذهاب این عزیزان می باشد. رایگان.

در این طرح جهادی تاکنون چند بیمار محروم وارد چرخه درمان شده اند؟

حدود 700 بیمار در این طرح شرکت کردند که توان مالی نداشتند و منتظر مرگ عزیزان خود بودند. اگر مردم دست نداشته باشند و همکاری نکنند و هر بار چند نفر برای حمایت از بیمار محروم جمع شوند تا او بتواند خدمت را انجام دهد، هیچ کدام از این اتاق ها اتفاق نمی افتد.

پس به فعالیت های جهادی خود ادامه دهید.

الگو و رویکرد فعالیت ما جهاد است تا آنچه را که در 10 سال در یک سال نیاز داریم انجام دهیم. خیلی ها انتقاد می کنند که چرا اردو زدی؟ من معتقدم تا زمانی که قرارگاه تشکیل نشود و همه مسئولانی که مسئولیت را بر عهده گرفته اند رو در رو ننشینند، هیچ اتفاقی نمی افتد. کارمان را به دیگران محول نکنیم و خودمان را توجیه کنیم، اگر در کاری تأخیر شد، بلافاصله دستوری صادر می شود تا چیزی در میدان باقی نماند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *