سید محمد غرضی: تا زمانی که پوتین زنده است، مشکل حل نمی‌شود



آنچه دیگران می خوانند:


متن مصاحبه مهندس سید محمد سهری به مناسبت پانزدهمین سالگرد قیام خرداد و رحلت امام خمینی (ره).

سید محمد سهری، فعال سیاسی و وزیر اسبق نفت و مخابرات، در 14 خرداد 1402 در استودیوی اولین برنامه شبکه خبر حاضر شد و خاطرات و اندیشه های امام خمینی (ره) را در مورد عظمت پانزدهم بیان کرد. قیام خرداد و سربلندی استقلال ملت ایران را به ارمغان آورده است خلاصه این گفتگو را در ادامه بخوانید.

سید محمد سهری در گفت و گو با برنامه «صف اول» شبکه خبر:

“15. کرداده 42، دانشجوی سال دوم دانشکده فنی دانشگاه تهران بودم و در هر سه روز اصلی تظاهرات از مسجد حاج ابوالفت در خیابان ری به عنوان معترض حضور داشتم. سیزدهم هورداد آن سال تاسوعا و چهاردهم عاشورا بود. پانزدهم مصادف با قیام پانزدهم هورداد است که عظمت ملت ایران به نمایش گذاشته شد. هیچ ملتی در تاریخ عظمت ملت ایران را در آن روز تجربه نکرده است.

درود می فرستم به شهدای پانزدهم هورد از جمله مرحوم طیب، مرحوم امانی و …. در حالی که همه سیاستمداران در مورد اصلاحات ارضی سکوت کرده بودند، این افراد وارد میدان مبارزه شدند. و این را هم بگویم که ازدحام جمعیت به حدی بود که بنا به خاطرات دیگران اگر مردم از میدان توپخانه به سعد آباد می رفتند، محمدرضا شاه هواپیمای آماده فرار از ایران داشت. هر بار که شهیدی روی زمین می افتاد، مخصوصاً در مسجد شاه وقت و ناصرخسرو، ازدحام جمعیت کوتاه نمی آمد. اینطوری مردم آمدند و مردند. مرحوم طالقانی می گفت آن روز پانزده هزار نفر مردند. وقتی سربازان شلیک کردند، جمعیت راهی برای فرار نداشت. من آن روز عظمت ملت ایران را شاهد و سرباز دیدم.

به خصوص که مردم با یک خارجی و یک نماینده خارجی مواجه بودند. چون به هر حال رضاشاه توطئه گر بود و محمدرضا شاه هم توطئه گر. و این دو در مقابل مردم بودند.

اجازه دهید من یک مثال بزنم. من در سال 58 استاندار خوزستان بودم. در سال 1959 جنگ شد.

مردم خوزستان در مقابل صدام مقاومت کردند اما یک بار صدام توانست وارد کشور شود. اما مردم اهواز آنقدر به رزمندگان صدام زدند که فرار کردند و پشت سر فکه رفتند. یعنی حدود 40 کیلومتر عقب نشینی کردند. تا زمانی که مردم مقاومت کردند، محاصره آبادان، خرمشهر و سوسنگرد تداوم نداشت. یعنی مردم در مقابل دشمن خارجی به ویژه صدام مقاومت کردند.

بیشتر بخوانید  شاهکار مهندسین هخامنشی | وقتی که هخامنشیان موجب تعجب باستان شناسان میشوند+ ویدیو

اینکه این جنگ بعد از آزادسازی خرمشهر در سال 62 ادامه یافت دلایل دیگری دارد. می خواهم بگویم سرباز سی ام، پانزدهمین سرباز هورداد، سرباز انقلاب و سرباز دفاع از جمهوری اسلامی فرهنگ گسترده ای است. یعنی نسل به نسل منتقل می شود و کشور عزیز است و سرباز دارد، فرهنگی است که هر روز بهتر از دیروز پیشرفت کرده است. کشور تضمین شده است که سربازان جمهوری اسلامی همیشه آماده باشند.

باید به این فکر کرد که همه کسانی که از مردم دور بودند رفتند و امام در کنار سربازانش ماندند.

در نوفل لوشات خدمت امام بودم. شعار در تهران این بود: «برادری، برابری، حکومت عدالت».

نزد امام رفتم و شعار را گفتم. زیاد توجه نکردند. فردای آن روز شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» مطرح شد. امام (ره) به شدت از این شعار دفاع کردند و به آن عمل کردند.

در هر جریانی یک فرمانده و یک مامور داریم. در شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» رهبر و کارگزار در یک شعار متحد شده اند. و لذا همه شعارهای مختلف جبهه ملی، نهضت آزادی، فدائیان و… حذف شد.

علت اصلی این بود که مردم ایران می خواستند حکومتی داشته باشند که وابسته به روسیه و آمریکا و دیگران نباشد و امام این تشخیص را داشتند و فکر می کردند بهترین شعاری است که می تواند ملت را از شرق و شرق متحد کند. غرب. نجات از شوروی و آمریکا همین شعار است.

البته سابقه این اثر به دویست و سیصد سال پیش برمی گردد. اینکه این شعار شعار همه ملت شد مربوط به دو و سیصد سال گذشته است که نسل به نسل، خانواده به خانواده، مردم ایران پس از مرگ آقا محمدخان قاجار، با روسیه پیوند خوردند. ، سپس انگلستان، خلیج فارس و دریای عمان، جدا از ایران، مردم ایران همواره در خصوص استقلال کشور بسیار فعال بوده اند. و ملاحظه می کنید که قانون اساسی اولین واکنش به دخالت روسیه و انگلیس بود و وقتی نوبت به زمان ما برسد، آمریکا هم اضافه می شود. فقط شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» توانایی جذب سربازان مقتدر را داشت. هر که سرباز ندارد شعارش بیهوده است.

بیشتر بخوانید  جوان‌ترین و مسن‌ترین وزرای پزشکیان + تصاویر

دقت کردید در 21 بهمن حضرت امام فرمودند مردم به خیابان بروند، سیاستمداران دیگر حرف های دیگری زدند و یک بار آقای بختیار ساعت 4 فرار کرد.

برای تایید این موضوع مثالی برای شما می زنم.

ایران انقلاب اسلامی کرد. جنگ را به ایران تحمیل کردند. هم شوروی و هم آمریکا صدام را برای حمله به ایران تجهیز کردند.

جنگ تمام شد و ایران توانست با تعداد زیادی شهید و مجروح از کشور خود دفاع کند.

اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان حمله کرد. احمدشاه مسعود را به خاطر تجربه ای که در سوریه و لبنان داشتم می شناختم. ما هر دو سرباز فلسطینی بودیم. در زمان حمله شوروی به افغانستان، من وزیر نفت بودم. احمدشاه به من پیغام داد که ده هزار شلوار جین بفرستم. منم فرستادم پرسیدم چی میخوای؟ می گفت به ازای هر شلوار جین که به سرباز شوروی می دهم از او کلاشینکف می گیرم. سرباز شوروی نجنگید. ایران مرکز توحید است. مرکز عبادت است. خدا در اتحاد جماهیر شوروی ذکر نشده است. اتحاد جماهیر شوروی شکست خورد. جریان انقلاب اسلامی شوروی را شکست داد. پس از آن دوره، آمریکایی ها به افغانستان و بغداد حمله کردند. آنها از مردم افغانستان و مردم عراق و سربازان جمهوری اسلامی شکست خوردند. از آن زمان، نه شوروی نتوانست در بلغارستان و لهستان کودتا کند و نه ایالات متحده که دائماً در آمریکای جنوبی و آفریقا کودتا می کرد. هیچ کس از سال 2000 کودتا نکرده است.

قرن بیستم قرن ارتش بود. در پایان قرن، جمهوری اسلامی ایجاد شد و سطح نظامی گری در شرق و غرب را پایین آورد. حالا من نمی دانم آقای پوتین می خواهد در اوکراین چه کار کند، اما تا زمانی که پوتین زنده است، اوضاع حل نمی شود. اما روند اجتماعی بین الملل این بود که ملت ایران به مدد اندیشه های امام، جریان اجتماعی را در دنیا جایگزین جریان نظامی کردند. از این رو ما به ملت ایران افتخار می کنیم که توانایی این را دارد که شهدا را پشت سر هم در دفاع برگرداند. یک روز سیصد و چهل شهید را در اصفهان تشییع کردند. در همان روز چند هزار نفر به جبهه رفتند. من مثال های زیادی دارم که ملت ایران توانایی رهبری کشور را دارد، توانایی مقابله با بیگانگان و ظالمان را دارد.

ایران دارای تمدن چهار هزار ساله است. در تمام این سال ها کشور از هر حادثه درس گرفته و تمدنی مستمر ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید  تعداد بیماران مبتلا به بیماری کرونر قلب در سمنان به 29000 نفر رسید

ملت ایران این توانایی را دارد که نظامی گری و سیاست اروپا و آمریکا را به یک جریان فرهنگی تبدیل کند. بهترین مثال این است که ارتش به تدریج صحنه سیاسی را ترک می کند.

بنابراین با وجود همه تحریم های آمریکا، اروپا و روسیه، این خبر خوبی برای مردم ایران است که می توانند کشور را به یکی از اولین کشورهای جهان تبدیل کنند.

حضرت امام علاقه ای به امور نظامی نداشتند.

حضرت امام از مردم ایران می آید.

اگر از من بپرسید امت اولی است یا امامی، می گویم هر دو یک واحد هستند.

بنیانگذاران اسلام مانند حضرت محمد (ص) تحرکات نظامی و خشونت را در نظر نمی گرفتند.

شناخت اجتماعی امام از ملت ایران بسیار قوی بود.

یادم هست همین مجاهد کلک وقتی این مشکلات را نداشتند در نجف به محضر امام آمدند. من هم برده بودم. آنها گزارش دادند که برای یکی دو ساعت چه کار می کردند. حضرت امام فقط فرمودند شما دویست و سیصد نفر هستید. آنها شما را خواهند کشت و هیچ اتفاقی برای مردم نخواهد افتاد. در جریان ترور منصور نیز در کنار حضرت امام قرار گرفتند. اعتنایی نکردند و همچنین رفتند و از دنیای دیگر اجازه ترور گرفتند.

ملت ایران در برابر قلدری مقاومت می کند و به زندگی می چسبد.

حضرت حق عمومی را بر حقوق خصوصی ترجیح می داد و به همین دلیل روز به روز بر پیروانش افزوده می شد.

از امام اجازه تشکیل سپاه گرفتم. گفتند چطور مردم را دور هم جمع می کنی؟ گفتم جهدوا با مال و خودم.

هرکس وارد سپاه شود و مخارجش را بدهد و سرباز جمهوری اسلامی باشد، سرباز مورد تایید جمهوری اسلامی است. اما اگر بخواهد امتیاز بگیرد، خیر.

ملت ایران ملتی آزاد است. اگر حقوق عمومی رعایت شود همه جذب می شوند. اگر حقوق ویژه رعایت شود، ملت دچار تفرقه خواهد شد».


دیدگاهتان را بنویسید