سید حسن خمینی: فیرحی یکی از پیشگامان تطبیق دین با شرایط جدید در دوره مدرن است



حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی ، در دیدار اعضای ستاد تشییع جنازه مرحوم دکتر داوود فیرحی ، استاد فقید علوم سیاسی در قم ، از عزم وی برای برگزاری این جشن قدردانی کرد. وی مشکلات و نیازهای دنیای جدید را فراتر از آنچه معمول در بین دانشجویان بود ، می دانست و همراه با دینداری ، دین را می شناخت و درد آن را احساس می کرد.

وی افزود: گاهی فرد از دین احساس درد می کند ، اما دین و دنیای جدید را نمی شناسد ، نمونه هایی از آن طالبان و داعش است. بعضی ها هستند که دین را می دانند اما درد آن را احساس نمی کنند و فکر نمی کنند در دنیای امروز باید در مورد دین کاری کرد. برخی دنیا را نمی شناسند و مشکلات ، روابط ، علوم و نیازهای جدید را نمی دانند. اما مرحوم آقای فیرحی دنیای جدید را از نظر علمی می شناخت و در عین حال علم دین و درد دین را داشت.

فریحی می دانست که فراتر از “استبداد دینی” لزوما “غیر دین” نیست. این جمهوری اسلامی است.

سید حسن خمینی با اشاره به تحصیلات دکتر فیرحی در علوم سیاسی و فعالیت سیاسی گفت: دکتر فیرحی با توجه به این ویژگی ها از پیشگامان کاربرد دین و دنیای مدرن است.

یادگار امام درباره آثار به جا مانده از دکتر فیرحی گفت: آقای فیرحی می دانستند که فراتر از “استبداد دینی” لزوما “غیر دین” نیست. این جمهوری اسلامی است. او سعی کرد تا حد ممکن مشکلات مفهومی و عملی این واژه جدید را کاهش دهد. علاقه او به امام نیز بسیار زیاد بود ، بیشتر به این دلیل که او برای میراث امام ، جمهوری اسلامی تلاش می کرد. آن مرحوم تلاش زیادی کرد تا پارادوکسهای داخلی و چالشهای بیرونی این حقیقت جدید را از بین ببرد و کتابهای مرجع بسیار خوبی در این زمینه نوشت که بی نظیر هستند و در بعضی موارد مشابه نیستند.

بیشتر بخوانید  محبوب‌ترین شبکه اجتماعی ایرانیان مشخص شد

در زمینه نظر ، همه جمهوری را پذیرفته اند ، اما در عمل این ستون مهم تضعیف شده است

وی با اشاره به تضعیف عملی جمهوری در کشور گفت: امروز در حوزه عقاید همه جمهوری را پذیرفته اند اما در عمل این رکن مهم تضعیف شده است بنابراین می توان این قسمت از دیدگاه های دکتر فیرحی را مشاهده کرد اکنون “پیگیری شد.

یادگار امام در پایان درباره ویژگی های شخصیتی مرحوم دکتر فریحی گفت: هیچ شخصیت شخصی در او نبود و او به دنبال اثبات هویت خود نبود ، بنابراین همه به او علاقه مند بودند.

در ابتدای جلسه ، دکتر یوسف خان محمدی ، دبیر ستاد عروسی دکتر فیرحی و حاج اسلام حسن پویا و مهدی پورهوسین گزارشی از اقدامات انجام شده در این ستاد ارائه کرد.

216216

دیدگاهتان را بنویسید