مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سیب در سفره هفت سین نماد چیست ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



سیب در سفره هفت سین به چه معناست ؟


سیب سین دوم سفره هفت سین است که ، نماد سلامتی و زیبایی، عشق است و سیبی که سر سفره هفت سین می گذارند، نشان از دوری از گزند و آسیب دارد.


رسم است که سیب سفره هفت سین را مادر یا پدربزرگ خانواده سر سفره بگذارند؛ به این دلیل که همیشه بزرگترهای یک خانواده نگران سلامتی اعضای خانواده شان هستند.


شاید به آن خاطر که همه ما بارها شاهد دلواپسی و نگرانی مادر خانواده برای حفظ سلامتی اعضای خانه بوده‌ایم


هر کدام از اقلام سفره هفت سین به خاطر خواص و معنی خاص خودشان توسط گذشتگان ما انتخاب شده است که یک تاریخچه و فلسفه جدا دارد.


سیب میوه‌ی سلامتی است و مشهور به میوه‌ی بهشتی است، در احادیث ما آمده است “خوردن سیب شما را از پزشک بی‌نیاز می‌کند”. این موضوع در ادبیات جهانی هم جایگاه مناسبی دارد.


به همین دلیل است که سیب نیز جزو یکی از اقلام هفت سین است.


همه ما این جمله را بارها شنیده‌ایم که هر کس روزی یک سیب بخورد به پزشک نیاز ندارد. سیب کلید راه‌یابی به شهر سلامتی است.


مفهوم آن بر این استوار شده که تن و جان و جامعه انسانی را از گزند و آسیب دور می‌سازد.


سیب سفره هفت سین


سیب در سفره هفت سین نماد چیست ؟


سیب در بسیاری از سنت‌های مذهبی و اغلب به عنوان میوه ممنوع و یا اسرار آمیز ظاهر می‌شود. یکی از مشکلات شناختن سیب در مذهب ، اسطوره‌شناسی و فولکلور این است که تا اواخر قرن هفدهم، کلمه سیب به عنوان یک کلمه عام برای تمام میوه‌ها و حتی میوه‌هایی مثل گردو (مغزدانه‌ها) به جز بری‌ها استفاده می‌شد.

بیشتر بخوانید  معرفی همه نژادهای همستر و محبوب ترین آنها


سیب بر سر سفره هفت سین، نمادی از تندرستی و زیبایی است. همچنین سیب را که راز و رمز آن عشق است و زایش و نمودی از هدیه الهی به بنده، بر سر هفت سین می‌‏نهند تا مورد لطف خدا قرار گیرند و از رزق و روزی بهشتی نصیبشان شود و دوستی خدا شامل حالشان.


تحقیقات علمی جدید، عقیده دارند که سیب شایستگی این شهرت که با خوردن آن انسان سالم می‌ماند را دارد. بنابراین در فلسفه نوروز، سیب به انسان یادآوری می‌کند که به فکر بهداشت و سلامت خود باشد.


سیب سفره هفت سین


دلیل وجود سیب در سفره هفت سین چیست ؟


همانطور که گفتیم هر کدام از اقلام سفره هفت سین معنا و مفهوم خاص خود را دارند. وسیب به دلیل این که یک میوه معجزه آسا در سلامتی می‌باشد جزو سین های معروف سفره هفت سین است .


در مورد خواص سیب یک عبارت معروف وجود دارد که در مطالب بالا نیز به آن اشاره کردم: «خوردن روزانه یک سیب ما را از دکتر بی‌نیاز می‌کند».


کمک به گوارش، جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند اختلالات معده، سنگ کیسه‌ی صفرا، یبوست، اختلالات کبد، کم‌خونی، دیابت، بیماری‌های قلبی، روماتیسم، اختلالات چشم، انواع سرطان و نقرس از فواید سیب است.


سیب در رفع ضعف و درمان دیسانتری (اسهال همراه با خون) نیز مؤثر است. همچنین از ابتلا به پارکینسون و آلزایمر جلوگیری می‌کند. کمک به سلامت دندان و پوست نیز از دیگر فواید این میوه‌ی کم‌نظیر است.


سیب سفره هفت سین


مختصری درباره تاریخچه هفت سین


در گذشته عدد هفت‌ خوش ‌یمن‌، مبارک و حتی‌ مقدس‌ تلقی‌ میشده است. هفت‌سین در مراسم نوروزی به روایت‌های گوناگون به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید  لیست اداره برق استان چهارمحال و بختیاری + آدرس و تلفن


گروهی از پژوهشگران بر این باورند که در جشن نوروز، میوه‌ها، شیرینی‌ها و خوراکی‌ها را در هفت عدد از سینی‌ها می‌چیدند و بر سفره نوروزی می‌گذاشتند و آن را هفت‌سینی می‌گفتند که بعدها در طول زمان به هفت‌سین تبدیل شده است.


عدد هفت در زبان باستانی به نام “امرداد” است. امرداد معنای جاودانگی و بی مرگی نام داشت و از آنجایی که این عدد معنای زیبای زندگی و جاودانگی را می‌داد هفت واژه را به نشانه آن گزینه کرده و بر خوان نوروزی می‌چینند.


نگاهی‌ گذرا به‌ واقعیت های‌ طبیعی، کتب‌ الهی، باورهای‌ مردم، هنر معماری، موسیقی، خط‌ و نیز ادبیات‌ ملل‌ نشان‌ می ‌دهد که‌ عدد هفت‌ تا چه‌ حد مورد توجه‌ ویژه‌ قرار دارد.


هفت برای ایران و ایرانیان باستان مقدس بود و از آن برای مفاهیم مثبت، خوش یمنی و فال نیک استفاده می‌شد مانند؛ هفت رنگ رنگین کمان، هفت خان رستم در شاهنامه، هفت آسمان، هفت اقلیم، هفت روز هفته، هفت فرشته، هفت شهر عشق در عرفان، هفت پیکر و … .


در قرآن‌ کریم‌ و نیز نزد مسلمانان‌ ایرانی‌ عدد هفت‌ جدای‌ از سایر عددها مورد توجه‌ قرار دارد. در برخی‌ از آیه‌ها و سوره‌های‌ قرآن‌ از عدد هفت‌ نام‌ برده‌ شده‌ و نیز قرآن‌ را مشتمل‌ بر هفت‌ موضوع‌ دانسته‌اند. مناسب حج‌ هفت‌ مرحله‌ دارد و نخستین‌ قاریان‌ نیز هفت‌ نفر بوده‌اند.


سفره هفت سین



بیشتر بخوانید ::


نماد سبزه در سفره هفت سین چه مفهومی دارد ؟


سمنو در سفره هفت سین نماد چیست ؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *