سیاست جذب دلار داخلی از طریق پرداخت سود نقدی سپرده های ارزی



با افزایش دوباره دلار، بانک مرکزی سیاست های تشویقی جدیدی را برای جذب سپرده های ارزی اتخاذ کرد. متولی بازار ارز در اطلاعیه ای اظهار کرد: سپرده های ارزی به سپرده های ارزی بر اساس اسکناس در بانک ها پرداخت می شود. در معاملات روز شنبه بازار آزاد، قیمت هر دلار آمریکا به 28 هزار و 600 تومان رسید.

با وجود دوره ثبات نسبی بازار ارز در ابتدای اردیبهشت ماه، ریزش قیمت دلار دوباره افزایش یافت و قیمت هر دلار آمریکا روز گذشته به 28 هزار و 600 تومان رسید. روند افزایشی قیمت دلار از 15 اسفند سال گذشته آغاز شد. در این مدت 12 درصد به نرخ دلار اضافه شد.

این در حالی است که بانک مرکزی با گسترش برخی تورهای نظارتی و همچنین اعمال سیاست های تشویقی و حتی پیشروی در جذب ارزهای داخلی به سپرده های رسمی بانکی در تلاش است تا مدعیان غیرحرفه ای ارز را از بازار دور نگه دارد.

بر اساس آمارهای رسمی، خروج ارز از اقتصاد ایران در 25 سال گذشته بالغ بر 175 میلیارد دلار است که در قالب دلارهای داخلی در داخل و خارج از چرخه های اقتصادی بین 25 تا 35 میلیارد دلار برآورد می شود.

بر اساس اصلاحات قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از اول اردیبهشت ماه که سپرده گذاری با تحویل اسکناس ارزی انجام می شود، بانک ها موظفند در صورت درخواست سپرده گذار، همان نوع ارز اسکناس را به خریدار مسترد کنند. . به صورت نقدی (اسکناس ارز). بانک مرکزی همچنین بازپرداخت اصل و سود سپرده‌ها را تضمین کرد و به پس‌اندازکنندگان ارزی اطمینان داد که وجوه آن‌ها نزد بانک‌ها باقی می‌ماند و سود سپرده‌هایشان به صورت ارزی پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید  بلیت تماشای مسابقه ایران و امریکا در سینما چند؟

بیمه به سپرده گذاران

بانک مرکزی در بیانیه جدید خود برای تامین امنیت کافی سپرده گذاران ارزی، بانک های عامل را ملزم به پرداخت اسکناس با همان ارز در هنگام برداشت یا بستن حساب به درخواست مشتری کرد. به عبارت دیگر، اگر سپرده گذاری به صورت ارزی و از طریق اسکناس انجام شود، بانک عامل موظف است همان ارز و حتی سود آن را به صورت ارزی به سپرده گذار پرداخت کند.

همچنین بانک ها موظفند در دریافت ارز، نوع ارز، نحوه دریافت ارز از مشتری و تعهد به استرداد ارز به صورت اسکناس، پرداخت سود به صورت اسکناس را درج کنند.

بازپرداخت اصل و سود مبلغ سپرده شده توسط بانک مرکزی تضمین می شود. پیش بینی می شود با اعمال این سیاست های تشویقی، بخشی از ارزهای داخلی جذب بانک ها شود. این امر می تواند منجر به ایجاد تعادل در بازار ارز و حتی جلوگیری از نوسانات قیمت در صورت افزایش مجدد شیب قیمت دلار شود.

استراتژی تقویت ارزش پول ملی

بررسی های کارشناسان نشان می دهد؛ به طور کلی طی چند سال گذشته دو عامل؛ به عبارت دیگر کاهش ورود ارز به کشور به دلیل تحریم ها و همچنین افزایش تورم نقش اساسی در نوسانات ارزی داشت. به نظر می رسد در شرایط فعلی رشد قیمت دلار پیامد این دو عامل باشد. از یک سو انتظارات تورمی در حال افزایش است و از سوی دیگر برآوردها حاکی از آن است که میزان ارز مورد نیاز امسال نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته است، زیرا قیمت بسیاری از کالاهای اساسی و مواد غذایی در جهان تحت تاثیر قرار گرفته است. جنگ در اوکراین به طور قابل توجهی رشد کرده است و در نتیجه دولت به منابع ارزی تازه و بیشتری برای تهیه اقلام ضروری نیاز دارد.

بیشتر بخوانید  نقدینگی؛ ابَرچالش دولت جدید ایران

اگرچه به گفته مقامات ارشد دولتی حجم درآمدهای نفتی در چند ماه اخیر افزایش یافته است، اما به نظر می رسد رشد بی رویه قیمت های جهانی نیاز به ارز را به میزان قابل توجهی افزایش داده است که منجر به عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار جهانی شده است. بازار ارز بر این اساس کارشناسان معتقدند دولت باید از یک سو با افزایش ورود ارز به چرخه اقتصاد مانند جذب سپرده های ارزی داخلی به بانک ها، پول ملی را تقویت کند و از سوی دیگر هزینه های ارزی را مدیریت و از آن جلوگیری کند. از زمان رفتن

حسن حسنکنی کارشناس اقتصادی در خصوص وضعیت کنونی بازار ارز گفت: واردات کالاهای غیرضروری باید کنترل شود. وی با بیان اینکه این استراتژی مهم ترین عامل تقویت پول ملی در کوتاه مدت است، افزود: راهبرد دوم بازگشت ارز همه صادرکنندگان به کشور است. در کشوری که تحریم است، خروج صادرکنندگان و واردکنندگان خارج از قوانین بانک مرکزی و ممانعت از ورود آن به چرخه رسمی اقتصاد، ارزشی ندارد. به گفته وی قوه قضاییه باید در کنار بانک مرکزی قوانین لازم برای بازگشت ارزهای صادراتی را تقویت کند.

وحید شقاقی شهری، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی نیز گفت: باید منابع ارزی مانند گلوله توپ و تفنگ را برای خود در نظر بگیریم زیرا حیاتی است. سناریوهای بدبینانه ممکن است دوباره ظاهر شوند، بنابراین حیف است که به سادگی این منابع را از دست دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید