سیاست‌‌گذاری‌های سرمایه‌داری، عامل اصلی افزایش اعتراضات



آنچه دیگران می خوانند:



به گزارش شامانفس و به نقل از سراج24; رضا جعفری جامعه شناس در گفتگوی اختصاصی با سراج24 اظهار داشت: مخالفت و مخالفت با انقلاب اسلامی ایران در داخل و خارج از ابتدای شکل گیری و پیروزی جمهوری اسلامی ایران همواره وجود داشته و ارتباطی نداشته و ندارد. در مقایسه با سایر سال های گذشته که باعث سوء استفاده های دشمنان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران شد، باید آن را در بستر اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حاکم بر کشور جستجو کرد.

وی با بیان اینکه پس از پایان 8 سال جنگ تحمیلی و حاکمیت همه سیاست های سرمایه داری، افزود: سیاست حاکم بر سرمایه داری و حمایت اشرافیت عاملی بود که می توانست زندگی مردم را در عرصه اقتصادی به عنوان یک قاعده اجتماعی بهبود بخشد. با گذشت زمان با مشکلات فراوانی مواجه شدند، از این رو با افزایش شکاف طبقاتی و تبدیل طبقه متوسط ​​جامعه به طبقه فقیر، در زندگی روزمره خود با مشکلات زیادی مواجه شدند. .

جعفری ادامه داد: کم توجهی و بی توجهی به سایر حوزه ها و گسترش سیاست های سایه آمیخته با ایدئولوژی در عرصه های اجتماعی و فرهنگی و… همراه با سوء مدیریت که جز ناامیدی به خصوص نسل دهه 80 به همراه نداشت. یکی دیگر از عواملی بود که به خشم پنهان به ویژه متولدین دهه مذکور که از شبکه های اجتماعی و به صورت سطحی تغذیه می کنند و واکنش های متفاوتی را با خود به همراه می آورد، کمک کرد. خشم ناشی از احساس بی‌توجهی مسئولان ذی‌صلاح و عدم تحقق خواسته‌های آنان همراه با نافرمانی مدنی در قالب کاهش مشارکت در انتخابات، مهاجرت و شروع با فراخوان مجازی برای حضور در خیابان و البته به عنوان نشانه. اعتراض به وضعیت موجود بدون توجه به دلیل فراخوان رسیده است. مجروحین مخالفان و دشمنان نظام به ویژه در خارج از کشور، با توجه جدی به روانشناسی اجتماعی جامعه ایران که مورد غفلت مسئولان قرار گرفته بود، از فرصت های فراهم شده استفاده کردند و هرج و مرج و ناآرامی را به دل اعتراضات وارد کردند.

بیشتر بخوانید  غول برره بادیگارد جنیفر لوپز بود

این جامعه شناس با نگاهی آماری به انتخابات ریاست جمهوری و تغییرات اخیر تصریح کرد: اعتراضات مدنی زمانی اتفاق می افتد که افراد جامعه با اصل مدیریت و نظام حکومتی آن کشور مشکلی نداشته باشند، بلکه با انتقاد و ناراحتی از سوی جامعه مواجه شوند. یک جامعه. مقامات یا مقامات قوه مجریه هستند که احساس می کنند خواسته هایشان نادیده گرفته شده یا ضعیف است. ایراد اصلی متوجه مقصران وضعیت موجود در میان مسئولان است که به جای توجه به عوامل کاهش اثربخشی افراد جامعه و ارزیابی دلایل آن عوامل، به مبارزات حزبی و جناحی خود در عرصه سیاست و اقتصاد کلان کشور

رضا جعفری با تاکید بر اینکه بازنگری در سیاست های حوزه های مختلف ضروری به نظر می رسد، اظهار داشت: اصلاحات اساسی در امور کشور و سازگاری با تحولات جهان که اجتناب ناپذیر است، راهکارهایی برای بهینه سازی در عرصه سیاسی و اجتماعی است که حوزه های فرهنگی و اقتصادی و ورزشی را شامل می شود. متأسفانه در سال های اخیر اعتراضاتی به بهانه های مختلف شکل گرفته است و علت آن نیز بی توجهی به موارد فوق الذکر علیرغم تذکرات متعدد طرفداران انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. بنابراین درگذشت خانم مهسا امینی امروز بهانه ای شد برای بالا بردن اعتراضات در کف خیابان ها و دشمنانی که کاملا آگاهانه و هدفمند چنین فرصتی را مشاهده کردند عده ای را فریب دادند و با رویکردهای مختلف از این وضعیت سوء استفاده کردند و حتی ما نیز از این وضعیت سوءاستفاده کردند. شاهد اقدامات تروریستی بوده است.

بیشتر بخوانید  فوری؛ عیدی کارگران و کارمندان ۱۴۰۳ اعلام شد + زمان پرداخت

وی در پایان تصریح کرد: به نظر من اگر در جایی خودمان را نقد کنیم و در اصلاح روش هایی که ما را به این نقطه رسانده گام برداریم، باعث تقویت عملکرد مسئولان در نظام و جامعه جمهوری اسلامی ایران می شود. . یقیناً اگر به خودمان نگاه کنیم، مثل همه عرصه ها، جوانان این مملکت بخشی از نظام جمهوری اسلامی و انقلاب بودند و خواهند بود. ضمن اینکه از شهادت یک نوجوان 13 ساله در دفاع مقدس تا شهادت سردار سلیمانی این شور و علاقه به نظام جمهوری اسلامی ایران را در این جوانان دیده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید