مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سونوگرافی داپلر و مزایای این سونو

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سونوگرافی داپلر

این یک روش غیر تهاجمی است که استفاده می شود امواج صوتی با فرکانس بالا (سونوگرافی یا اولتراسوند) در ارزیابی و اندازه گیری جریان خون در رگ های کل بدن و همچنین گلبول های قرمز، استفاده می شود دلگرم کننده با من باش.

سونوگرافی داپلر به چه معناست؟

سونوگرافی داپلر به ما در تشخیص مشکلات زیر کمک می کند:

سونوگرافی داپلر برای اندازه گیری جریان خون و فشار خون استفاده می شود. در این سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا (اولتراسوند) برای برخورد گلبول های قرمز استفاده می شود و پس از بازگشت آن را به صورت سونوگرافی داپلر نشان می دهند.

  • لخته شدن خون
  • عملکرد ضعیف وریدی در شریان های پا (نارسایی وریدی)
  • نقص دریچه و بیماری های مادرزادی
  • وجود انسداد شریان (انسداد شریان)
  • کاهش گردش خون در پاها (بیماری عروق محیطی)
  • برآمدگی عروقی (آنوریسم)
  • تنگی عروق

سونوگرافی داپلر قادر است سرعت جریان خون را با اندازه گیری میزان تغییر فرکانس آن تخمین بزند. در طول سونوگرافی داپلر، یک تکنسین (سونوگراف) آموزش دیده اولتراسونیک، یک دستگاه کوچک دستی (ترانسدیوسر) به اندازه صابون را روی پوست قسمت آسیب دیده بدن و در صورت لزوم روی سایر قسمت ها فشار می دهد. در حال حرکت است.

این آزمایش می تواند به عنوان جایگزینی برای روش های تهاجمی تر مانند آرتریوگرافی و ونوگرافی استفاده شود. در این روش های تهاجمی، رنگ به رگ های خونی تزریق می شود تا تصاویر اشعه ایکس واضح تر ایجاد شود.
سونوگرافی داپلر همچنین می تواند به پزشک کمک کند تا آسیب وارد شده به شریان های شما را بررسی کند یا درمان سرخرگ ها و سیاهرگ های شما را تحت نظر داشته باشد.

بیشتر بخوانید  راهکارهایی ساده برای درمان درد رگ گردن 

توجه: سونوگرافی داپلر ابزار مهمی برای تشخیص گرفتگی عروق خونی یا کند کردن جریان خون در رگ ها است.

همانطور که می دانید، کند شدن جریان خون و گرفتگی رگ های خونی می تواند منجر به سکته یا لخته شدن خون در وریدهای پا (ترومبوز ورید عمقی) شود یا گرفتگی رگ های خونی در ریه ها می تواند باعث ایجاد مشکلی به نام آمبولی ریه شود.

توجه: سونوگرافی داپلر نیز می تواند برای بررسی جریان خون جنین انجام شود. به همین دلیل این سونوگرافی توسط خانم های باردار نیز انجام می شود.

سونوگرافی داپلر به چه معناست؟

انواع مختلفی از سونوگرافی داپلر وجود دارد که عبارتند از:

1- داپلر موجی پیوسته یا کناری

این نوع سونوگرافی داپلر یکی از ویژگی های امواج صوتی را تغییر می دهد تا اطلاعات مناسب از جریان خون به رگ ها به پردازنده منتقل شود. رادیولوژیست که سونوگرافی داپلر را انجام می دهد به صدای تولید شده گوش می دهد تا ببیند آیا خون به خوبی در ناحیه جریان دارد یا شریان مسدود شده است. این نوع سونوگرافی داپلر در کنار تخت بیمارستان انجام می شود و کافی است دستگاه قابل حمل را در کنار تخت بیمار قرار دهید تا پزشک از میزان آسیب به رگ های خونی بیمار مطلع شود.

2- داپلر دوبلکس

این نوع سونوگرافی داپلر از روش سونوگرافی استاندارد برای تولید تصویری از رگ های خونی و بافت های اطراف استفاده می کند. رایانه همچنین صداهای داپلر را به تصویر تبدیل می کند و اطلاعات مربوطه را در مورد سرعت و جهت جریان خون در شریان ها در اختیار پزشک قرار می دهد.

بیشتر بخوانید  کمک های اولیه برای صرع

3- داپلر رنگی

در این نوع سونوگرافی داپلر از روش سونوگرافی استاندارد برای ثبت عروق خونی استفاده می شود. رایانه همچنین صداهای داپلر را به رنگ تبدیل می کند و سرعت و جهت جریان خون را در شریان ها به پزشک می دهد.

4- قدرت داپلر

این نوع سونوگرافی داپلر نوع خاصی از سونوگرافی داپلر رنگی است. آنها تصاویری را دریافت می کنند که بدست آوردن آنها با داپلر رنگی استاندارد دشوار یا حتی غیرممکن است. این نوع سونوگرافی اغلب برای ارزیابی جریان خون در شریان های اندام های بافت متراکم استفاده می شود.

سونوگرافی داپلر به چه معناست؟

چگونه برای سونوگرافی داپلر آماده شویم؟

برای گرفتن نتایج قابل قبول سونوگرافی داپلر توصیه می شود تا دو ساعت قبل از انجام هر گونه مواد نیکوتین دار (سیگار، قلیان و …) از مصرف خودداری شود، زیرا نیکوتین باعث تنگ شدن رگ های خونی می شود و نتایج نادرست نشان می دهد.

توجه: رادیولوژیست باید در گرفتن آزمایش سونوگرافی داپلر برای مدت محدود از بیمار بسیار ماهر باشد و نتایج را به بهترین شکل تفسیر کند.

توجه: اگر قرار است سونوگرافی بر روی کودک یا نوزاد انجام شود زیرا نیاز به آرامش وجود دارد، باید بلافاصله قبل از سونوگرافی داپلر به کودک داروی بیهوشی یا مسکن داده شود تا بتواند بدن را قادر سازد. در حین انجام آزمایش باید آرام باشد تا حرکات اضافی بدن او در انجام آزمایش اختلال ایجاد نکند.

یکی از مزایای اصلی سونوگرافی داپلر غیر تهاجمی بودن و سریعتر و ارزان بودن آن نسبت به آزمایشاتی مانند ونوگرافی و آنژیوگرافی است. هر دو آزمایش نیاز به تزریق ماده حاجب دارند که آنها را تهاجمی می کند. اگر نتایج سونوگرافی داپلر نتیجه خوبی نداشته باشد، پزشک ونوگرافی و آنژیوگرافی را تجویز می کند.سونوگرافی داپلر را می توان با خیال راحت در دوران بارداری انجام داد، زیرا تاکنون مطالعات مختلف آسیبی به جنین نشان نداده است، وارد نشوید.

بیشتر بخوانید  نحوه مصرف و عوارض داروی سیمتیکون

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید سونوگرافی داپلر

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *