سود سهام عدالت آری یا نه ؟



آنچه دیگران می خوانند:

عدالت تقسیم می کند سهام شرکت های دولتی که با تصمیم دولت به معلولان واگذار شد. ثبت نام عدالت تقسیم می کند از سال 1385 شروع شد و این روند تا پایان سال 1394 به آخرین ایستگاه رسید. نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می دهند. عدالت تقسیم می کند با انتشار عدالت تقسیم می کند متعلق به افراد است عدالت تقسیم می کند فروش یا مالکیت سهام

دو ماه تا پایان سال 1400 هنوز خبری از پرداخت سرمایه سال گذشته نیست. طی سال 1399، سود سهام عدالت در سال 1398 در دو مرحله پرداخت شد. مرحله اول از اسفند ماه 1396 و مرحله دوم پرداخت سود قانونی به سهامداران از تیرماه سال گذشته آغاز شد.

نظارت نهادها در خصوص پرداخت سود سهام عدالت در سال 1399 هنوز نتیجه مشخصی نداشته و به نظر می رسد در جلسه شورای عالی بورس تصمیم گیری شود.

عشقی حدود یک ماه پیش در حاشیه جلسه کمیته ساماندهی بورس به آخرین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت اشاره کرد و گفت: انجام می شود.

باید بگویم؛ سال گذشته روند واریز سود سهامداران عدالت به صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام شد که به گفته مسئولان سازمان بورس امسال نیز با الهام از همین رویه واریز می شود، البته تصمیم نهایی در شورای عالی بورس است.

از سوی دیگر یکی از عوامل مهم در تعیین پرداخت سود سهام عدالت شفافیت انتخابات هیات مدیره شرکت های سهامی استانی است. در پایان دولت دوازدهم قرار بود انتخابات سراسری این شرکت ها در استان های مختلف برگزار شود که به دلایل مختلف این اتفاق نیفتاد.

بیشتر بخوانید  758 قلم کالای قاچاق از داشبورد یک کامیون کشف شد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

پیش از این عشقی رئیس سازمان بورس درباره عدم برگزاری مجمع استانی شرکت های سهامی قانون گفت: در حال حاضر برای برگزاری مجامع شرکتی با مشکل جدی مواجه هستیم. هیئت مدیره شرکت ها با سرمایه گذاری مستقیم چند میلیون نفر تشکیل می شود، بنابراین در عمل این هیئت ها هرگز نمی توانند به حد نصاب لازم برای تشکیل هیئت مدیره برسند. یعنی هیچ وقت شرکتی با پنج میلیون سهامدار مستقیم نمی تواند با اکثریت آرا مجمع تشکیل دهد و ما همیشه باید با تعداد بسیار کمی مجمع تشکیل دهیم. تجربه تشکیل مجامع شرکت های سهامی استانی دادگستری از این دست بود. سال گذشته و اوایل امسال مجامع این شرکت ها با حضور کمتر از یک دهم درصد تشکیل شد.

به گفته عشقی، یکی از راه حل های جدی که می توانیم برای مشکل پیشنهاد کنیم، استفاده از فناوری هایی است که هم بحث احراز هویت را امکان پذیر می کند و هم امکان مشارکت گسترده طیف وسیعی از مردم را در رویداد.

مدت هاست که برای کسانی که با سهام عدالت سروکار دارند فرقی نمی کند، چه راه مستقیمی را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده باشند و چه غیرمستقیم، در هر صورت هر دو گروه نمی توانند سهام خود را بفروشند.

مستقیما به دلیل شرایط بازار و غیر مستقیم به دلیل توقف نمادهای شرکت. به گفته سخنگوی انجمن صنفی شرکت های سرمایه گذاری استانی، پیش بینی می شود این موضوع تا پایان سال جاری حل شود.

اردیبهشت ماه سال گذشته که روند آزادسازی اقدامات حقوقی آغاز شد، از حدود 49 میلیون نفر مشمول دادگستری، 19 میلیون نفر روش مستقیم مدیریت سهام خود را انتخاب کردند و 39 میلیون نفر نیز روش غیرمستقیم را برای سهامدار شدن انتخاب کردند. شرکت سرمایه گذاری استان . .

بیشتر بخوانید  آتش سوزی گسترده در بازار بزرگ تهران / تصاویر

بر همین اساس در دولت قبل اقداماتی برای برگزاری مجامع این شرکت ها انجام شد که همگی با شکست مواجه شد و پرونده بسته شد. اما سهام غیرمستقیم دادگستری سرنوشت خوشی مانند سهام مستقیم نداشت و نماد شرکت ها یا در صف فروش قفل شد و یا معلق! در واقع سهامداران مدت زیادی است که نمی توانند این نمادها را معامله کنند و زمان بازگشایی این نمادها مشخص نیست.

در همین رابطه علی اکبر حیدری، سخنگوی انجمن صنفی شرکت های سرمایه گذاری استانی یکی از دلایل اصلی بسته شدن نماد شرکت های سرمایه گذاری را نبود بازارساز عنوان کرد. دلایل اصلی تعلیق نمادهای شرکتی بر این اساس در یکی از جلسات اخیر شورای عالی بورس مصوبه ای اتخاذ و مقرر شد کارگروه مشترکی برای تعیین تکلیف موضوعات مهم اقدامات حقوقی تشکیل شود.


دیدگاهتان را بنویسید