خبرگزاری مهر، گروه استان ها – مریم ساحلی: حفظ و ارتقا سلامت جسمی و روانی وظیفه ای است که هر یک از ما نسبت به جسم و روح خود داریم و البته دولت ها باید متعهد به حفظ سلامت تک تک افراد جامعه باشند.
مدتهاست که افراد سعی در کسب دانش و آگاهی لازم برای حفظ سلامتی خود دارند و این بار نیز ادامه دارد. “سواد جسمانی” یکی از مفاهیم جدیدی است که می توان گفت در زمینه سلامت انسان اخیراً مطرح شده است.
با ارتقا. تناسب اندام ، عزت نفس افراد را افزایش دهید
سعید ولادی ، مدرس دانشگاه و دانشجوی دکترای تربیت بدنی با گرایش به رفتار حرکتی ، در مورد معنی کلمه “سواد بدنی” در گفتگو با گزارشگر بیشتر وی گفت: سواد بدنی مانند كودك كوچكی است كه تصمیم گرفته روی تخته پرشی بنشیند و جهشی طولانی به سمت تربیت بدنی داشته باشد و البته می توان گفت كه او تا امروز از این راه موفقیت کسب كرده است.
وی با اشاره به تعاریف مختلف سواد بدنی ، افزود: به گفته مارگارت سر سفیدسواد بدنی به عنوان هدیه ای مناسب برای هر فرد تعریف می شود که به عنوان انگیزه ، اعتماد به نفس ، تربیت بدنی ، دانش و درک برای ارزیابی و مسئولیت شرکت در فعالیت های بدنی برای یک زندگی سالم تعریف می شود.
ولادی گفت: سواد بدنی اساس یادگیری مهارتهای رفتاری و حرکتی ، آموزش بدنی ، آگاهی ، دانش و درک زندگی سالم و افزایش فرصتهای آرامش جسمی است. فردی باسواد جسمی است که از اخلاق و انگیزه لازم برای فعالیت بدنی برخوردار است فردی باسواد جسمی است که روحیه و انگیزه لازم را برای انجام فعالیت های بدنی دارد و وقتی وارد فعالیت های بدنی می شود ، این فعالیت به طور خودکار باعث افزایش مهارت های بدنی و حرکتی وی می شود ، یعنی تناسب اندام.
وی ادامه داد: “لازم به ذکر است که این ارتقا fitness آمادگی جسمانی باعث افزایش عزت نفس و همچنین افزایش انگیزه برای ادامه این فعالیت بدنی می شود و در نهایت افراد به دلیل احساس اشتیاق که از درون از طریق این سه پارامتر درک می کنند ، داوطلبانه جستجو می کنند. “م componentsلفه های مربوط به سلامتی ورزش و فعالیت بدنی.
این محقق با بیان اینکه این آگاهی می تواند باعث افزایش انگیزه و اعتماد به نفس و مشارکت فعال در این نوع فعالیت ها شود و در نهایت این روند به عنوان راهی برای ادامه زندگی ادامه خواهد یافت ، افزود: سواد بدنی ترکیبی به هم پیوسته از پارامترهای مختلف است عاطفی ، جسمی و شناختی و نباید فقط به عنوان مدیریت بدن م effectiveثر یا مهارتهای حرکتی اساسی دیده شود. به خاطر داشته باشید که اگر همه افراد جامعه از تحصیلات خوبی برخوردار باشند ، این امر تأثیرات مثبتی در تعامل آنها ، چه با دیگران و چه در خانه و چه در خانواده آنها خواهد داشت.
پیشینه استفاده از کلمه سواد بدنی
ولادی با اشاره به سابقه سواد بدنی در جهان و شناسایی آن در دوره 1927 تا 1979 اظهار داشت: در ابتدا فقط یک اصطلاح به عنوان مفهوم استفاده می شد. شایان ذکر است که در همان سال ، حدود هشت پیوند بر روی تناسب اندام و سلامتی و پنج پیوند در مهارتهای بدنی و همچنین پنج پیوند در مورد مزایای توسعه ارتباط از طریق حرکت و ایجاد فرصتهای بازی یا افزایش رشد شخصی متمرکز شده است. .
وی ادامه داد: در قرن بیست و یکم ، به دلیل هشدار کاهش فعالیت بدنی در سراسر جهان و افزایش مداوم بیماری های روحی و جسمی ، این مفهوم یک تعریف جامع ، دقیق و عملی از ارزش فعالیت بدنی و فعالیت سبک زندگی برای همه از بدو تولد تا مرگ زندگی سالم داشته باشند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به معرفی این مفهوم در ایران در سال های 1994-93 توسط وزارت آموزش و پرورش و با عنوان غلط “سواد حرکتی” ، افزود: “دو ترجمه با عنوان” سواد بدنی “وجود داشت که نه دقیق بود و نه توضیحی . ترجمه خوبی ارائه شده است.
وی با بیان اینکه در سال 1997 اولین کتاب توسط بنده ترجمه و منتشر شد و اولین مطالعه درباره این مفهوم یک سال پیش در ژورنالی منتشر شد تا به موضوع سواد بدنی توجه ویژه ای شود ، افزود: در همین راستا معاون وزیر تربیت بدنی و وزارت آموزش و پرورش نیز تلاش های خوبی برای ارتقا litera سواد بدنی در مدارس ایران انجام داده اند.
شاخص های سواد بدنی
والادی گفت: سواد بدنی مجموعه ای متقابل از انگیزه ، اعتماد به نفس ، آمادگی جسمانی ، شامل آموزش بدنی ، مهارت ها و دانش حرکتی اساسی و درک ارزش فعالیت بدنی برای سلامتی است. وی افزود: افرادی كه این چهار معیار را با هم و درجه مورد نظر خود را برآورده كنند از سواد بدنی خوبی برخوردار خواهند بود و اگر یكی از این معیارها ضعیف باشد یا به درستی مورد توجه قرار نگیرد ، بر سایر معیارها و در نتیجه ضعف قابل مشاهده در سواد بدنی تأثیر خواهد گذاشت.
وی با اشاره به کاربردها و تأثیرات آن بر زندگی فردی و اجتماعی افراد گفت: امروزه زندگی سالم در بسیاری از کشورها به یک سنت تبدیل شده و پرورش نسل جدید یکی از مهمترین اصولی است که توسعه کشورها به آن بستگی دارد. “سرمایه گذاری در زمینه تحرک و ورزش و به دنبال آن ارتقا values ارزش ها و وضعیت فعالیت بدنی برای بهبود زندگی مردم در یک جامعه ، در واقع تمدن آن جامعه را نشان می دهد ؛ زیرا پیشرفت جنبه های مختلف آن جامعه را تضمین می کند.
این محقق ورزشی گفت: یکی از این سرمایه گذاری ها تشویق مردم به شرکت در فعالیت های بدنی و داشتن سبک زندگی فعال یا سواد بدنی است. یکی از این سرمایه گذاری ها تشویق مردم به شرکت در فعالیت های بدنی و داشتن سبک زندگی فعال یا سواد بدنی است.، ادامه داد: سواد بدنی مفهومی خارج از تربیت بدنی در مدارس است و به نوعی این دو مفهوم از هم جدا و مجزا هستند که هیچ رقابتی بین آنها وجود ندارد.
وی تأکید کرد: سواد بدنی باعث تقویت نگرش مثبت نسبت به مشارکت در فعالیتهای بدنی در طول زندگی می شود و افراد را قادر می سازد تا به اهداف ، توسعه دانش ، ظرفیت و مشارکت کامل در جامعه ، جامعه و تعاملات خوب با دیگران دست یابند.
جایگاه “سواد بدنی” در ایران و گیلان
این محقق با اشاره به جایگاه “سواد بدنی” در ایران ، به ویژه در گیلان ، گفت: سواد بدنی در ایران هنوز مانند یک کودک کوچک است که من کوشد تا جایگاه واقعی خود را در جامعه و بین مردم پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه اهمیت این مفهوم تقریباً در جامعه دانشگاهی نهفته است ، افزود: اولین کاری که در ایران در زمینه سواد بدنی انجام شد با تمرکز بر کودکان در سنین مدرسه بود و شواهد نشان داد که سطح سواد بدنی در این قشر از جامعه در آنجا وجود دارد تعریفی ندارد یا به نوعی ضعیف است.
ولادی ادامه داد: متأسفانه این کودکان از سبک زندگی فعال و سالم به دور هستند و اگر این مشکل را جدی نگیرند ممکن است در آینده سلامتی آنها با خطرات مختلف جسمی ، روحی و حرکتی روبرو شود.
وی همچنین یادآور شد: گیلان استانی است که ساکنان آن به فعالیت های ورزشی علاقه مند هستند. از طرف دیگر ، با در نظر گرفتن شرایط محیطی در این استان ، با در نظر گرفتن یک برنامه جامع و هدفمند متناسب با اهداف سواد بدنی ، می توان این علاقه و فعالیتها را در این راستا مدیریت کرد. به این ترتیب می توان گیلان را به عنوان یکی از استان های نمونه کشور در زمینه سواد بدنی شناخت.
این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت تبیین مفهوم سواد جسمانی و نقش آن در حفظ سلامت عمومی و کاهش مشکلات در این زمینه در نسل های آینده ، گفت: البته این اتفاق نمی افتد مگر اینکه متخصصان ابتدا معنی دقیق آن را درک کنند. سواد و سپس مراقبت واقعی از سلامت جامعه و انجام اقدامات لازم ، نه فقط مقابله با این مشکلات در کلاس های مربیگری بدون داشتن یک برنامه مدون و درک درست از آن و پرداخت چنین هزینه هایی برای علاقمندان.