سه هدف اصلی طرح تحول نظام سلامت


محمد آقاجانی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر ستاد کل کشوری طرح تحول نظام سلامت و محمد جهانگیری معاون سازمان نظام سلامت امشب در نشست خبری ویژه فاز سوم طرح تحول نظام سلامت را مورد بررسی قرار دادند. (شنبه، 8. نوامبر).

در ابتدای این برنامه محمد آقاجانی معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص کلیات و ضرورت طرح تحول نظام سلامت و همچنین گام های اول و دوم سلامت گفت. طرح تحول سیستم: جامعه احساس کرد که این امر در مرحله مطالعه شش ماهه در 6 می آغاز شد.

** طرح تحول نظام سلامت سه هدف اصلی دارد

وی افزود: طرح تحول نظام سلامت سه محور و هدف اصلی دارد و این سه هدف اصلی بحث حمایت مالی مردم از هزینه های سلامت است که بار سنگینی بر دوش مردم و اقتصاد خانوار می گذارد. چشم انداز.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: همچنین بحث عدالت در دسترسی افراد به خدمات در سراسر کشور و بحث ارتقای کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان ها به ویژه بیمارستان های دولتی سراسر کشور دو محور دیگر بود. اهداف طرح تحول نظام سلامت گفت: این طرح با این سه هدف اصلی و فرعی دوم طراحی شد و فاز اول آن از 15 اردیبهشت ماه سال جاری با 7 برنامه آغاز شد.

** طرح تحول نظام سلامت در گام اول با کاهش فرانشیز همراه بود

آقاجانی با بیان اینکه در مرحله اول طرح تحول نظام سلامت، این طرح به دنبال کاهش فرانشیز بود که در تمامی بیمارستان ها نیز اجرا شد، گفت: در مرحله جدید به 6 و 3 درصد رسیده است.

دبیر ستاد ملی طرح تحول نظام سلامت تصریح کرد: نکته بسیار مهم در برنامه کاهش فرانشیز، تهیه کلیه تجهیزات پزشکی، داروها و تجهیزات بیمارستانی اعم از اقدامات تشخیصی و درمانی، آزمایشگاه ها و تصویربرداری در داخل بیمارستان ها است. . که بیمار از آن پرداخت می کند بیمارستان از جیب خودش پول نمی دهد.

وی در ادامه به مجموعه برنامه های گام اول طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه حمایت از بقای پزشکان در مناطق فقیرنشین، برنامه رزیدنتی پزشکان متخصص اورژانس و بیمارستان ها با بیش از 64 تخت که متأسفانه میزان سزارین در کشور ما در رابطه با زایمان طبیعی حدود 54 درصد است و ما با 5 روش در برنامه ترویج زایمان طبیعی موفق شدیم آن را هدف گذاری کنیم و خدا را شکر به موفقیت های زیادی دست یافت. نتایج خوب.

بیشتر بخوانید  علت بالا و پایین بودن FT3 در آزمایش خون 

** راه اندازی 15 پایگاه آمبولانس هوایی در کشور

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: همچنین بحث بیماری های خاص و صعب العلاج، ارتقای کیفی هتل ها در بیمارستان های دولتی و امداد رسانی آمبولانس های هوایی در 44 نقطه کشور که امسال 15 مورد است را طراحی و مطرح کرده ایم. 15 استان کشور و هم اکنون برنامه های گام اول طرح تحول نظام سلامت همچنان با قوت رصد و اجرا می شود.

آقاجانی یادآور شد: دومین گام در طرح تحول نظام سلامت گفت وگویی در خصوص سلامت، پیشگیری و بهزیستی بود که مقدمات اجرایی آن آماده شده و تا یکی دو هفته آینده جزئیات آن منتشر می شود.

دبیر ستاد ملی طرح تحول نظام سلامت تصریح کرد: بخش هایی از این طرح آغاز شده و قطعات در حال نهایی شدن و پیش بینی است و بزودی توسعه آن آغاز می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر تعرفه ها به رقم واقعی نزدیک است و آیا وزارت بهداشت می تواند ادعا کند که این تعرفه واقعی شده است یا خیر، گفت: در سامانه ارائه خدمات تعرفه ای برای سلامت نظام و کیفیت خدمات بسیار بالاست. مهم.

** تعرفه های غیر واقعی بیماری مزمنی بوده که سال ها گریبانگیر نظام سلامت ما شده است

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: سال هاست که سلامت ما دچار بیماری مزمنی است که هم مردم را درگیر کرده و هم نظام سلامت را درگیر کرده است و این موضوع تعرفه های غیرواقعی بود. کاغذ به گونه ای که در عمل امکان پذیر نبود، در بیمارستان های خصوصی مسیر متفاوتی بود و در بیمارستان های دولتی به دلیل تعرفه های غیرواقعی، کیفیت خدمات و مشوق ها با کمبود شدید بودجه مواجه بود که این امر بر پزشکان و متخصصان ما تأثیر گذاشت و در نتیجه آن را تحت تأثیر قرار داد. مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرد.

پس این اصلاحات باید اتفاق می افتاد اما نباید به گردن مردم انداخته می شد و خوشبختانه دولت محترم با همکاری شورای عالی قضایی این موضوع را اندیشید تا تا واقعی شدن تعرفه ها باری نباشد. این بار بر دوش دولت و بیمه ها و وزارت بهداشت است و دولت بیشتر در هزینه های سلامت مشارکت می کند.

بیشتر بخوانید  معرفی داروی کو فلوآمپی‌سیل

آقاجانی در ادامه با بیان اینکه قیمت ها چقدر واقعی بوده است، ادامه داد: تعرفه های واقعی ممکن است معنای کامل کلمه را نداشته باشد، تعرفه ها در واقع بر اساس منابع تعریف می شوند، در هر نظام سلامت منابعی برای ارائه خدمات سلامت تعریف می شود و تعرفه ها بر اساس این منابع تعریف شده است.

سه هدف اصلی طرح تحول نظام سلامت

بنابراین هر چه بودجه برای نظام سلامت بیشتر شود، قیمت ها مناسب تر و هزینه ها نزدیکتر می شود و خوشبختانه گام بزرگی توسط شورای عالی بیمه سلامت با همکاری وزارت بهداشت و وزارت بهداشت برداشته شد. رفاه. البته ادعا نمی شود که در سیستم تعرفه مشکلی وجود نداشته باشد، حتما باید در سال های آینده اصلاح شود، اما گامی رو به جلو و بسیار کارآمد است و تعرفه ها بر اساس منابع موجود قابل قبول است و دولت نیز منابع خوبی برای این منظور تخصیص داده شده و بر اساس این تعرفه می توان بیمارستان های دولتی و خصوصی را به خوبی مدیریت کرد و رضایت مردم و پزشکان را جلب کرد.

در ادامه برنامه محمد جهانگیری معاون بهداشتی کشور در پاسخ به این سوال که آیا اقداماتی برای اطلاع رسانی شکایات مردم به جامعه پزشکی انجام شده است، ابتدا به تشریح تخلفات می پردازد: وی گفت: برویم. کمی عقب تر، سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی تحصیلکرده مورد تقاضا بودند، به نظر من باید بیشتر در مورد قیمت واقعی صحبت کنیم و در واقع تعرفه واقعی ممکن است پاسخ دولت به درخواست ما باشد.

وی ادامه داد: حدود 30 سال است که ارزش نسبی در ایران رواج دارد. البته قرار بود هر سال این موضوع بررسی شود که متاسفانه انجام نشد.»

معاون سازمان نظام سلامت در کشور تصریح کرد: 10 سال است که جامعه پزشکی خواستار مطالبه مستمر عدالت بین رشته ای و بین خدماتی است که محقق نشده است. همچنین جامعه پزشکی 20 سال است که خواستار اجرای قانون هستند اما محقق نشده است.

بیشتر بخوانید  با مشخصات یک مسواک مناسب آشنا شوید

جهانگیری یادآور شد: قانون بیمه همگانی در سال 94 تصویب و در سال 74 اجرا شد، اما قیمت واقعی آن محاسبه نشد و تا امروز بحمدالله با اقدامات دولت و حمایت شخص رئیس جمهور درخواست کرده ایم. . و وزارت بهداشت و درمان و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در این خصوص پاسخ دادند.

وی گفت: جامعه پزشکی ما جامعه ای فرهیخته و قدرشناس است. اما در دولت های گذشته چنین نشد، بنابراین یکی از موارد این است که نظام سلامت و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه های دولت باید در اولویت سلامت و امید مردم ما باشد.

معاون سازمان نظام سلامت کشور تصریح کرد: در فاز اول طرح تحول نظام سلامت مردم و در مرحله سوم علاوه بر مردم، جامعه پزشکی نیز مشارکت دارد. با تعهد

جهانگیری گفت: به سقف طرح مصوب پایبند هستیم البته همچنان معتقدیم که مشکلات همچنان وجود دارد اما پذیرفته ایم این سقف را در حضور دولت و مردم قبول کنیم.

وی افزود: نحوه پرداخت باید شفاف باشد یعنی پرداخت خارج از بیمارستان در هر صورت تخلف محسوب می شود، برای هر پرداختی باید فاکتور رسمی به بیمار ارائه شود، البته همه باید این فاکتور را پرداخت کنند و باید انجام شود. اگر انجام شود و انجام نشود، تخلف است.

قائم مقام سازمان بهداشت و درمان کشور گفت: با اقداماتی که با همکاری وزارت بهداشت انجام داده ایم مراکزی را در سراسر کشور ایجاد کرده ایم که به صورت تلفنی و آنلاین به درخواست های مردم رسیدگی می کنند. تلفن 1690 از سراسر کشور در مرکز تهران در دسترس همه مردم است.

آقاجانی با بیان اینکه اگر قیمت هر خدمتی در کشور اصلاح نشود، مشکل بازارهای غیررسمی شکل می گیرد، تصریح کرد: حرکت باید منطقی باشد و زیرساخت ها به درستی مشخص و اعلام شود.

در گذشته کنترل قیمت داروها به این نتیجه نرسیده بود که دلیل اصلی آن کمبود زیرساخت است.28 انجمن تخصصی و فوق تخصصی 6 ماه است که با این کتاب کار می کنند و همه اجزای نظام سلامت در تهیه این کتاب نقش داشته اند. کتاب بخشی از جامعه پزشکی است.


دیدگاهتان را بنویسید