مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سه نفر در کشور تب کریمه کنگو دارند/ منشا ویروس CCHF چیست؟ + علائم

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی کشور از ابتدای امسال تاکنون 3 بیمار مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شناسایی شدند که هر سه مورد درمان و بهبودی قرار گرفتند.

اگرچه شیوع تاج در دو سال اخیر توانسته است آمار مرگ و میر و سایر بیماری ها را تحت الشعاع قرار دهد، اما نباید از بیماری های ویروسی کشنده ای مانند تب کریمه کنگو که باعث مرگ و میر تعدادی از هموطنان می شود آگاه باشیم. هر سال. در روستا.بیو.

این یک بیماری حاد خونریزی دهنده تب دار است که عمدتاً توسط کنه ها منتقل می شود.اگرچه این ویروس مختص حیوانات است اما در انسان نیز یک پدیده عود کننده و همه گیر است. نکته مهم این است که این بیماری میزان مرگ و میر بالایی دارد. براساس آمار وزارت بهداشت، سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مورد تب کریمه کنگو در ایران تشخیص داده می‌شود و این بیماری معمولاً در فصل بهار شروع می‌شود.

منشا ویروس CCHF که ویروس تب کریمه کنگو است در طبیعت و در کنه های سخت گونه ای به نام هیالوما یافت می شود. این کنه ها حدود سه سال عمر می کنند و می توانند ویروس را از طریق خونریزی، رابطه جنسی و تخمک گذاری به نسل بعدی منتقل کنند. وقتی این کنه ها حیوانی را نیش می زنند، ویروس را به حیوان منتقل می کنند. حیوان به مدت دو هفته حامل ویروس خواهد بود و ممکن است علائمی از خود نشان ندهد. ویروس بعد از دو هفته حیوان را ترک می کند، اما اگر در این مدت حیوان توسط انسان ذبح شود و افراد در معرض خون و ترشحات حیوان قرار گیرند، در صورت عدم رعایت بهداشت، ویروس آلوده می شود.

بیشتر بخوانید  تک ماکارونی 380 میلیارد تومان جریمه شد

نشانه ها

انسان از راه های مختلفی به ویروس CCHF مبتلا می شود، اول از طریق گزش مستقیم توسط کنه، دوم با تماس با ترشحات، خون و بافت بدن حیوان آلوده، و سوم با له شدن توسط کنه. و آخرین روش تماس افراد با خون و ترشحات بدن افراد آلوده است.
بسیاری از افراد هیچ علامتی ندارند، اما افرادی که علائم را در مراحل اولیه دارند، دچار تب ناگهانی، لرز، سردرد، دردهای عضلانی، درد شکم و کمر، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ و پرخونی مخاطی می‌شوند. بیماری حاد، فرد مبتلا به خونریزی زیر جلدی، کبودی خونریزی ملتحمه، خونریزی غشاهای مخاطی، خونریزی از مجاری بدن و احتمالاً درگیری چندین عضو بدن مانند دستگاه گوارش، ادرار و تنفس.در مرحله حاد بیماری بین 10 تا 40 درصد بیماران مبتلا به این بیماری هستند. احتمال مرگ

مراقب باش!  این تب به مرگ راضی است

جلوگیری

به منظور پیشگیری از این بیماری علاوه بر تاکید بر استفاده از روش های حفاظت فردی در تماس با ترشحات و خون حیوانات (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک) و سمپاشی بدن و موقعیت حیوان و مبارزه با کنه ها. به دامداران توصیه می شود از فشار دادن کنه ها با دست یا بدن حیوان، تماس با فضولات و خون حیوانات و ذبح حیوانات در مکان های غیر مجاز خودداری کنند.

گوشت ذبح شده باید حداقل 24 ساعت در دمای 4 درجه سانتیگراد نگهداری شود تا کیسه صفرا یخ بزند. گلیکولیز همچنین اسیدیته و PH گوشت را افزایش می دهد که در صورت وجود ویروس در گوشت، ویروس را از بین می برد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *