مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سه دعای آخر حضرت سیدالشهدا در روز عاشورا

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


فرهنگ و هنر: امام حسین (ع) در هیچ شرایطی عبادت خدا را فراموش نکرد، حتی در روز عاشورا و در قتل عام کربلا، دعایی را خواند که در ایام محرم برای آموختن آن ثواب زیادی دارد.

من حسین را دارم (ع) سومین امام شیعیان ما است که در روز عاشورا همراه با یارانش در سرزمین کربلا در جنگ با سپاه کوفه به فرماندهی عمر بن سعد از دنیا رفت.

امام حسین (ع) تا آخرین لحظات عمر پربار خود دست از دعا برنداشت و در روز عاشورا و حتی در محل اعدامشان به این رفتار ادامه داد.

آخرین دعای امام حسین

آخرین دعای امام حسین (ع) در روز عاشورا

در خطوط کلی مفاتیح الجنان این دعا به عنوان آخرین دعای امام حسین علیه السلام در روز عاشورا ذکر شده و خواندن آن در روز دهم محرم مستحب است.

خدایا تو بزرگ و بزرگ و توانا و توانا و توانگر و بلند مرتبه

ای خدای بلند مرتبه با جلال و قدرت توانا، بدون نیاز به ایجاد ملتی که امپراتوری آن وسیع است.

قادر به انجام هر کاری که می خواهید

و قدرتت همه را فرا می گیرد و رحمتت به همه نزدیک است، وعده حق و فضلت فراوان، امتحانت نیکو است.

نزدیک است اگر بر نماز احاطه شود که توبه توبه آفریده ای.

هر که تو را بخواند به او نزدیک می شوی و هر که به سوی تو توبه کند قبول می کنی

شما قادر به انجام آنچه خواسته اید هستید و آنچه را که خواسته اید می دانید و اگر سپاسگزار باشید سپاسگزار هستید و اگر به یاد آورید سپاسگزار خواهید بود.

هر چه می خواهی انجام دهی، هر چه یافتی به شاکران پاداش می دهی و هر که تو را به یاد آورد او را به یاد می آورد.

در مصیبت برای شما دعا می کنم و برای شما فقیران آرزو می کنم و از ترس بر شما می گریم و در مصیبت بر شما می گریم.

بیشتر بخوانید  فال روزانه واقعی شنبه ۱۴ بهمن | فال روزانه متولدین هر ماه | طالعت بسیار روشن است

خدایا تو را با فقر و تنگدستی می خوانم و از سکوت با شادی به درگاهت می آیم و از ترس و وحشت به درگاهت می گریم و از رنج و درد دنیا می گریم.

و من به سختی به شما کمک می کنم و به اندازه کافی به شما اعتماد دارم

و از تو در برابر مستضعفان و ناتوانان یاری می طلبم و برای کفایت کارم بر تو تکیه می کنم.

بین ما و قوم ما (به حق) داوری کن، زیرا آنها به ما افتخار می کنند، ما را فریب می دهند، ما را تحقیر می کنند، به ما خیانت می کنند و ما را می کشند.

پس خدایا بین ما و قوم ما به حق داوری کن، زیرا این قوم به ما توهین و فریب دادند، ما را رها کردند، یاری نکردند و با نیرنگ و فریب ما را کشتند.

و حضرت محمد بن عبد الله عزیز را به دنیا آوردیم که به او مأموریت داد و جانش را به تو سپرد.

در صورتی که ما از اولاد پیامبرت و فرزندان حبیب تو محمد بن عبدالله باشیم که او را به پیامبری برگزیدی و به وحی خود ایمان آوردی.

پس ما را از فرمان ما رها کن و با رحمت خود بیرون آی ای مهربان.

خدایا به حق رحمت بیکران ما را در کارها آرامش و آسایش عطا کن ای مهربان ترین عالم.

ابن عياش گفت: از حسين بن علي بن سفيان بزوفري شنيدم كه حضرت صادق عليه السلام اين دعا را در اين روز خواند و فرمود اين دعا از دعاهاي روز سوم شعبان است. و اینکه روز ولادت حسین علیه السلام. (مفاتیح الجنان/ حاج شیخ عباس قمی رحمه الله/ باب دوم باب دوم در اعمال روز سوم ماه شعبان)

بیشتر بخوانید  بافت سنتی یک مشکل همیشگی در افغانستان است

دعای امام حسین در کربلا

آخرین دعایی که امام حسین(ع) به امام سجاد(ع) داد؟

وَ عَنْ زَیْنِ الْعَابِدِینَ ع قَالَ‏ ضَمَّنِی وَالِدِی ع إِلَی صَدْرِهِ یَوْمَ قُتِلَ وَ الدِّمَاءُ تَغْلِی وَ هُوَ یَقُولُ یَا بُنَیَّ احْفَظْ عَنِّی دُعَاءً عَلَّمَتْنِیهِ فَاطِمَةُ ع وَ عَلَّمَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص وَ عَلَّمَهُ جَبْرَئِیلُ ع فِی الْحَاجَةِ وَ الْهَمِّ وَ الْغَمِّ وَ النَّازِلَةِ إِذَا نَزَلَتْ وَ الْأَمْرِ الْعَظِیمِ الفدیح گفت:

بِحَقِ‏ یس‏ وَ الْقُرْآنِ‏ الْحَکِیمِ‏ وَ بِحَقِ‏ طه‏ وَ الْقُرْآنِ الْعَظِیمِ یَا مَنْ یَقْدِرُ عَلَی حَوَائِجِ السَّائِلِینَ یَا مَنْ یَعْلَمُ مَا فِی الضَّمِیرِ یَا مُنَفِّسُ عَنِ الْمَکْرُوبِینَ یَا مُفَرِّجُ عَنِ الْمَغْمُومِینَ یَا رَاحِمَ الشَّیْخِ الْکَبِیرِ یَا رَازِق‏ یَا رَازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِیرِ یَا مَنْ نیازی به تفسیر نیست صلی الله علیه و آله و سلم و او چنین و چنان کرد.

از امام علی بن الحسین علیه السلام روایت شده است. گفت: پدرم در روز عاشورا نزد من آمد و در حالی که خون از رگهایش جاری بود مرا در آغوش گرفت و گفت: فرزندم نمازی را که مادرم فاطمه علیهاالسلام خواند، به من آموخت که آنچه را که مادرم می‌گوید به یاد بیاورم. از رسول خدا و رسول خدا از جبرئیل: هنگامی که حاجت بسیار مهمی به شما می رسد، غم و اندوهی بزرگ و کاری دشوار است. ، گفتن:

به راستی یاسین و قرآن حکیم، به حق طه و قرآن بزرگ، ای خدای توانا و توانا در برآوردن نیازهای نیازمندان، ای دانای اسرار همگان، ای حل کننده. از گرفتاری های گرفتاران، ای حلال کننده غم و اندوه داغدیدگان، رحم کننده به سالمندان، اطعام کودکان، صلوات فرستاده بر محمد و آل محمد. . بدون نیاز به تفسیر سپس آرزوی خود را بخواهید. قطب راوندی این روایت را در کتاب «دعوات» یا مناجات آورده است. (دماء السجوم/ علامه میرزا ابوالحسن شعرانی رحمه الله/ ص 271 و 272)

بیشتر بخوانید  تشکل گرایی ، رویکرد جدید شورای سیاسی ائمه جمعه از آذربایجان غربی

دعای امام حسین (ع)

دعای اباعبدالله در ساعات صبح عاشورا

شیخ مفید در کتاب «الارشاد» از امام سجاد زین العابدین (علیه السلام) نقل می کند:

هنگامی که صبح روز عاشورا لشکر دشمن با حسین علیه السلام روبرو شد، دستان خود را به سوی آسمان بلند کرد و گفت:

خدایا تو امانت من در همه مصائب و امید من در تمام جدیت و تو امانت من در هر چیزی که با توکل و ایمان فرستاده شده ای.

خدایا تو در هر غم و اندوهی تکیه گاه منی و در هر مصیبتی امید من هستی و برای هر مشکلی که پیش آید امانت و آمادگی من هستی.

کَمْ مِنْ هَمٍّ یَضْعُفُ فِیهِ الْفُؤَادُ وَ تَقِلُّ فِیهِ الْحِیلَةُ وَ یَخْذُلُ فِیهِ الصَّدِیقُ وَ یَشْمَتُ فِیهِ الْعَدُوُّ أَنْزَلْتُهُ بِکَ وَ شَکَوْتُهُ إِلَیْکَ رَغْبَةً مِنِّی إِلَیْکَ عَمَّنْ سِوَاکَ فَفَرَّجْتَهُ وَ کَشَفْتَهُ وَ أَنْتَ وَلِیُّ کُلِّ نِعْمَةٍ وَ صَاحِبُ کُلِّ حَسَنَةٍ وَ مُنْتَهَی کُلِّ رَغْبَة

شاید اندوهی است که در آن دلها سست می شود و تدبیر در آن اندک می شود، دوست در آن خاشع می شود و دشمن از آن شادی می کند که آن را به درگاهت آوردم و پیش تو تسبیح دادم چون آن را از چشمان خود بستم. تو و تو آن غم را از من زدودی، آن را باز کردی. پس تو صاحب هر نعمت و صاحب هر خیر و غایت هر آرزو و امیدی.

پس از آن امام حسین علیه السلام به سوی لشکر دشمن حرکت کرد و خطبه ای ایراد کرد و در آن نسب خود را معرفی کرد و عهدشکنی را به کوفیان یادآور شد و سپس نخستین قدم های ایمان ایجاد شد. در قلب حر بن یزید ریاحی.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *