سهم یارانه سوخت در ایران چقدر است؟



به گزارش سلام نو، خبرگزاری دولت نوشت: به گفته وزیر نفت ایران سال گذشته 80 میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت کرد در حالی که امسال در مجموع حدود 43 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است. در واقع، ایران دو برابر درآمد نفتی خود را صرف یارانه سوخت کرده است.

ایران را می توان بزرگترین پرداخت کننده یارانه سوخت در جهان دانست. در سال 2020 سهم ایران 16 درصد از یارانه انرژی جهان است.

در حالی که کل یارانه انرژی جهان در سال 2020 کمی بیش از 181 میلیارد دلار بود، ایران در آن سال در مجموع 29.6 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت کرد.

از سوی دیگر، گزارش تفریغ بودجه سال 99 نیز نشان می دهد که ایرانیان بیش از 1600 میلیارد تومان یارانه پنهان دریافت کرده اند که 1.4 هزار میلیارد تومان آن مربوط به بخش های مختلف انرژی از گاز طبیعی گرفته تا فرآورده های نفتی و آب و برق است. .

در واقع حدود 90 درصد یارانه‌های پنهان پرداختی در ایران در سال گذشته مربوط به بخش انرژی است که معادل 980 هزار میلیارد تومان گاز عددی و 400 هزار میلیارد تومان در حوزه فرآورده‌های نفتی بوده است.

1.6 میلیارد تن در واقع 2.5 برابر بیشتر از اثر بودجه عمومی دولت از سال 1999 است. این عدد نیز معادل 46 درصد نقدینگی کشور در آن سال است.

بررسی ها نشان می دهد ایرانی ها در مجموع 6.3 میلیون بشکه در روز نفت مصرف می کنند. عددی که به راحتی می تواند تا 50 درصد پس انداز کند.

علاوه بر این یارانه هنگفتی که در ایران به دلیل شکاف قیمتی نسبت به میانگین جهانی وجود دارد، استفاده نادرست از انرژی نیز نگرانی هایی را برای واردات انرژی ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید  کوروش کمپانی‌های دیگر در کمین اموال مردم!/​تا دیر نشده دست بجنبانید

این موضوع البته مورد تاکید وزیر نفت نیز هست و معتقد است اگر مصرف سوخت را در بخش های مختلف کشور به نصف برسانیم، سالانه 150 میلیارد دلار می توان به دولت تحویل داد.

جواد اوجی می گوید امروز ظرفیت های فرآوری کشور در زمینه بنزین و تولید نفت و گاز به میزان مصرف در کشور نزدیک شده است که یکی از وظایف وزارت نفت بحث نفت، گاز و سایر تولیدات است. فرآورده های نفتی برای تضمین امنیت انرژی

وزیر نفت با اشاره به بی احترامی به مصرف بهینه انرژی در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش داخلی، خاطرنشان کرد: مصرف سوخت‌های مایع در کشور سالانه حدود 10 تا 12 درصد افزایش می‌یابد، بنابراین در عین حال باید به فکر افزایش ظرفیت فرآوری کشور باشیم، از اجرای طرح های بهینه سازی مصرف در کشور به ویژه در بخش خانگی و صنعتی غفلت کنیم.

وی میزان یارانه سوخت در کشور را 80 میلیارد دلار در سال عنوان کرد و گفت: این در شرایطی است که سال گذشته کل درآمد کشور از نفت 43 میلیارد دلار بوده است.

این ارقام نشان می دهد که ایران حدود دو برابر بیشتر برای یارانه نفت هزینه کرده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی، ایران از نظر یارانه انرژی در رتبه اول جهان قرار دارد.

طی دهه‌های گذشته، عرضه انرژی اولیه کشور به طور متوسط ​​سالانه سه درصد رشد داشته است و به دلیل رشد تولید ناخالص داخلی، روند افزایش شدت مصرف انرژی اولیه به وجود آمده است. در حالی که شدت مصرف انرژی جهان در دهه های اخیر رو به کاهش بوده است.

بیشتر بخوانید  واکسیناسیون رانندگان حمل و نقل عمومی کرونا آغاز شده است

شدت تامین انرژی در ایران بیش از سه برابر میانگین جهانی است و ایران از نظر تامین انرژی نزدیک به آلمان است، اما شدت انرژی ایران 6 برابر آلمان است.

ایران در سال 2020 در مجموع 29.6 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت کرده است. طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، جمعیت ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۸۴ میلیون نفر است که سهم هر ایرانی از یارانه انرژی پرداختی ۳۵۱.۵ دلار در سال است.

با توجه به قیمت 27 هزار تومانی در بازار آزاد، هر ایرانی در سال گذشته 9.5 میلیون تومان یارانه در حوزه انرژی دریافت کرد.

بر اساس آخرین ترازنامه انرژی، سرانه مصرف نهایی انرژی در ایران به 1.7 برابر میانگین جهانی رسیده است. در سال 2021 با در نظر گرفتن رشد مصرف انرژی در ایران و روند معکوس مصرف سرانه انرژی در جهان، این نسبت افزایش یافته است.

این در حالی است که آخرین تراز انرژی کشور شدت مصرف گاز در ایران را 6.4 برابر و نفت خام و مشتقات نفتی را 1.4 برابر میانگین مصرف سرانه جهانی اعلام کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید