مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سهم تسهیلات بانک صادرات ایران به دانش‌بنیان‌ها به 14 درصد رسید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



تولید یکی از بخش های حیاتی در هر جامعه ای است. بدون تولید، چرخ های هیچ اقتصادی هرگز نمی چرخند. شاید برخی از کشورها مانند کشورهای کوچک جنوب شرق آسیا با تاکید بر خدمات تا مدتی به حیات خود ادامه دهند، اما همین کشورها امروز به این نتیجه رسیده اند که بدون تولید، بخشی از اقتصاد در چرخش استراتژیک خود فلج می شود و بر شرکت ها تاکید می شود. شرکت های دانش بنیان سعی کرده اند خود را از سقوط نجات دهند و به تبع آن در سال های اخیر با تکیه بر شرکت های دانش بنیان رشد اقتصادی متناسبی را تجربه کرده اند. بانک صادرات ایران در این زمینه کارنامه موثری داشت به طوری که سهم این بانک در حمایت از شرکت های دانش بنیان از مرز 14 درصد در نظام بانکی گذشت.

بانک ها برای شرکت های دانش بنیان سنگ تمام گذاشته اند

بر اساس همین اهمیت شرکت های دانش بنیان، سال 1401 را «سال تولید، دانش بنیان، اشتغال زایی» نامیده اند، اما این تمام ماجرا نیست زیرا شرکت های دانش بنیان به دلیل پیدایش نیازمند حمایت های مالی قوی هستند. و ماهیت رشد در همین رابطه اخیراً مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفته است که به دلیل مشکلات ناشی از کرونا و کمبود بودجه، بسیاری از شرکت های دانش بنیان از رقابت خارج شدند.

در واقع دلیل این حساسیت بالای شرکت های دانش بنیان را باید در تعریف آن جستجو کرد; زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان مؤسسات یا تعاونی‌های خصوصی هستند که برای هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، دستیابی به اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه‌های عالی تشکیل می‌شوند. – پایان دادن به فناوری‌ها با ارزش افزوده فراوان به‌ویژه در تولید نرم‌افزارهای مرتبط و بر این اساس می‌توان گفت که بدون تأمین مالی این شرکت‌ها نمی‌توانند رقابت کنند یا حتی بقای خود را ادامه دهند.

بیشتر بخوانید  قیمت برنج ایرانی نجومی شد+ جدول

از سوی دیگر بانک‌ها بزرگترین ارائه‌دهنده تسهیلات خرد و کلان در هر اقتصادی هستند. این موضوع در مورد ایران نیز صدق می کند و بانک های ایرانی البته مهم ترین ابزار تامین مالی خرد هستند و در این زمینه بانک های ایرانی تلاش زیادی کرده اند.

اخیرا بانک مرکزی گزارشی از تامین مالی شرکت های دانش بنیان ارائه کرده است که نشان می دهد بانک ها برای شرکت های دانش بنیان سنگ تمام گذاشته اند.

افزایش 127 درصدی مزایای اعطایی بانک ها به دانش بنیان در سال 1400

بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، بانک ها در 10 ماهه سال گذشته بیش از 509 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای 1176 شرکت دانش بنیان تصویب کردند که نسبت به سال 1398 127 درصد افزایش داشت و تنها در آذرماه امسال مبلغ 1400.44 هزار میلیارد ریال برای 460 شرکت دانش بنیان پرداخت شد که نسبت به مدت مشابه سال 1398 رشد 32 درصدی داشت که با هدف دقیق اعطای تسهیلات بانکی برای ارتقای تولید و ایجاد موثر و پایدار مشاغل جدید ادامه یافت. و سود پرداختی بانک ها به بخش های اقتصادی به میزان 55 درصد در یازدهمین ماه سال 1400 به میزان 2543 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

نقش تک تک بانک ها در این زمینه چشمگیرتر بود. به عنوان مثال، بانک صادرات ایران با امضای تفاهم نامه ای با صندوق نوآوری و شکوفایی، 20900 میلیارد ریال برای حمایت از شرکت های دانش بنیان تا پایان شهریور ماه سال گذشته و قبل از ظهور شرکت های دانش بنیان به شکل فعلی و انتخاب شعار سال برای آن بود. این بانک در راستای تامین مالی بیشتر شرکت های مبتنی بر دانش، امسال نیز رفع موانع تولید را در دستور کار قرار داد و اعلام کرد برای ادامه اشتغال و جلوگیری از توقف تولید در کنار واحدهای تولیدی می ایستد و ماموریت دارد به رفع این مشکل کمک کند.

بیشتر بخوانید  موتورسواری نیوشا ضیغمی با موتور 100 میلیونی | نیوضا ضیغمی با کلاه کاسکت +عکس

امسال نیز همین روند تامین مالی ادامه یافت و با توجه به نامگذاری سال و تاکید بیشتر بر شرکت های دانش بنیان، بانک ها تلاش خود را افزایش دادند و اقدامات مفیدی انجام دادند. زیرا همانطور که قبلا تاکید شد یکی از وظایف و ماموریت های اساسی بانک اعطای مزایا به واحدهای تولیدی، مردم و مشتریان است و برای تحقق این مهم، بانک ها باید با طراحی به روند تامین منافع مردم سرعت بخشند. محصولات جدید. و جذب منابع

بانک صادرات

14 درصد سهم بانک صادرات ایران

آنچه شایان ذکر است نقش سه بانک و بورس خصوصی شده صدارت، ملت و تجارت در تامین مالی شرکت های دانش بنیان است. در دوره 10 ماهه سال 1400 که مبلغ 509 هزار میلیارد ریال بابت ساختمان به داناس بنیان پرداخت شد، مشارکت سه بانک مذکور بالغ بر 172 هزار میلیارد ریال بوده که 33 درصد است. یک سوم این تسهیلات در سه بانک بزرگ خصوصی سازی شد و دو سوم مابقی به 27 بانک دولتی و خصوصی دیگر اختصاص یافت و همچنین در رتبه بندی انفرادی بانک های صادرات، ملت و تجارت بالاترین رتبه را از نظر دارند. از میزان تسهیلات پرداختی به شرکت های دانش بنیان و جزو غول های دولتی هستند که رکورد بالاتری را نیز به ثبت رساندند، به عنوان مثال سهم بانک صادرات در این بین با رقم 68 هزار میلیارد ریال نزدیک به 14 درصد بود که این رقم در سال 2018 به ثبت رسید. در بین 30 بانک ایرانی رقم بزرگی است.

یعنی بر اساس آمار بانک مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بانک هایی مانند صادرات، ملت و تجارت تلاش بیشتری برای تقویت شرکت های دانش بنیان داشتند و این موضوع در صحبت های مدیران مورد تاکید قرار گرفت. از این بانک ها مدیرعامل بانک صادرات اخیرا در این خصوص اعلام کرد: تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا امسال با قدرت و شتاب بیشتری نسبت به سال های گذشته، تولید دانش بنیان را تامین مالی و توسعه دهیم و مشارکت این حوزه استراتژیک در تولید ناخالص را افزایش دهیم. ” در سطح ملی و همچنین پرداخت سود به صنایعی که در کشور ایجاد اشتغال می کنند، قدم های اساسی برداریم.» بر اساس آمارهای منتشر شده، می توان دریافت که بانک صادرات اقدامات قابل توجهی را در این راستا انجام داده است.

بیشتر بخوانید  قیمت پرچمدار سامسونگ از ۷۲ میلیون تومان گذشت+ قیمت جدید انواع موبایل

بانک صادرات در یک سال گذشته از ابتدای شهریور و همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم تا کنون 106 میلیارد و 881 میلیون ریال تسهیلات به 353 شرکت دانش بنیان اختصاص داده است که در مقایسه با سایر بانک های ایرانی رقم قابل توجهی است. . برای درک این رقم می توان به رقم تخصیص بودجه شرکت های دانش بنیان در قانون بودجه سال 1401 (بودجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) که 19.873 میلیارد ریال است، اشاره کرد.

بانک صادرات

و در نهایت می توان گفت که با توجه به برنامه های دولت برای رشد شرکت های دانش بنیان و افزایش سهم این شرکت ها از تولید ناخالص داخلی کشور، نقش بانک ها در این حوزه بیش از سایر نهادهای مرتبط قابل توجه و حیاتی است. . و امید است در صورت تداوم این حمایت ها از سوی بانک ها، شرکت های دانش بنیان آینده خوبی را برای اقتصاد کشور رقم بزنند.

ایسنا

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *