سهمگین ترین برف ایران | بارش برف جان 4000 ایرانی را گرفت



آنچه دیگران می خوانند:

به گزارش شمانیوز: بارش شدید برف در اواسط بهمن 1350 جان 4000 ایرانی را گرفت که سهمگین ترین و غم انگیزترین طوفان تاریخ بشریت است که در گینس ثبت شده است.

19 بهمن: وضعیت طوفانی که در ایران آغاز شد، بدترین وضعیت را نشان داد و وضعیت در اکثر شهرهای کشور غیرعادی اعلام شد. یک اتوبوس با 30 مسافر در گردنه حیران تصادف کرد. شهردار گفت 30 سال است که برف نباریده و یخبندان شدید تیغه های گریدر را از کار انداخته است.

نیم قرن پیش

آن روز، تقریباً 48 سال بعد، شانزدهمین برف در تهران شروع به باریدن کرد. البته فقط ایران نبود و برف و سرما اوضاع خاورمیانه را بر هم زد. سرمای بی سابقه در کشورهای عربی یمن جنوبی، مسقط، عمان همزمان با ایران آغاز شد. گزارش های خبری در سراسر کشور عجیب بود.

در تبریز عده ای از سرما بیهوش شدند، خلبانان هواپیماهای خارجی در مهرآباد اجازه نشستن نداشتند، صدها اتوبوس، خودرو و کامیون در تپه ها و شهرهای مسیر ماندگار شدند. همدانی ها در خانه های خود حبس شده بودند و اکثر شهرها بسته بودند.

مردگان بایگانی می شوند

در رشت اما اوضاع به حدی وحشتناک بود که مردم جایی برای دفن مردگان خود نداشتند. سالن به قدری شلوغ بود که مردم از ترس شروع به دعا خواندن کردند تا اینکه لحظه بارش برف تمام شد تا عزیزانی که سرما خورده بودند دفن کنند. با توجه به بارش مداوم برف در استان گیلان، اهالی این استان می گویند گیلان مرطوب با بارش برف فراوان و سرمای شدید به دوره دوم زمین شناسی یعنی عصر یخبندان بازگشته است.

بیشتر بخوانید  حاجی پور: فکر نمی کردم فولاد برابر پرسپولیس به تساوی ارزشمندی برسد

2 میلیون گاو در برف احاطه شده است

وضعیت روستاهای آذربایجان مانند رشت بود. همه در محاصره برفی ارتباط زمینی با 4 هزار و 500 روستای استان آذربایجان قطع شد و سرعت طوفان بر اساس اطلاعات اداره کل هواشناسی تبریز به 40 کیلومتر در ساعت رسید. به گفته فرمانده وقت ژاندارمری آذربایجان شرقی، نزدیک به دو میلیون دام در محاصره برف قرار گرفته بود که به دلیل مسدود شدن تمامی راه ها امکان امداد رسانی به آنها وجود نداشت.

40 خانواده زیر برف

«سخت‌ترین زمستان در نیم قرن اخیر در ایران» تیتری بود که در 20 بهمن 1360 در روزنامه اطلاعات منتشر شد. در شهرک های حمزه آباد و پیرانشهر 40 خانوار زیر بهمن مدفون شدند، ارتفاع برف در پیرانشهر به 3 متر رسید و آب و نفت و غذا در این شهر کمیاب بود. 20 هزار نفر از ساکنان 150 روستای کشور برف گرفت.

دویست متری جاده خراز توسط بهمنی که ارتفاع آن بین 20 تا 15 متر بود مدفون شد. خبر غم انگیز آن روز تمام نشده بود، 180 نفر در ارتفاعات گیلان مفقود شدند و همه امکانات به سمت از دست دادن جانشان رفت.

سرمایی که 7 نفر را خشک کرد

راه های تبریز چند روزی به دلیل برف بسته بود و در این چند روز هفت نفر در سرما جان خود را از دست دادند. دو نفر در کولاک کشته شدند که یکی از آنها جان باخت. برخورد اتوبوس و مینی بوس با مسافران در جاده سراب – بستان آباد که از نتیجه آن اطلاعی در دست نیست.

در دامنه کوه عین علی تبریز خانواده سه کولی ساکن چادر از سرما خشک شده اند. جسد فرد ناشناس که بر اثر سرما جان باخته بود در مسیر فرودگاه تبریز پیدا شد. هفت مسافر اروپایی که با قطار از جلفا و از طریق شوروی سابق وارد تبریز شده بودند با هواپیما به تهران اعزام شدند.

بیشتر بخوانید  ببینید | گل شهریار مغانلو نامزد بهترین گل تیمی لیگ قهرمانان آسیا

چهار روز پس از وقوع بدترین طوفان تاریخ، راستان ها همچنان از تونل ها و پله های برفی برای عبور استفاده می کردند. همزمان اعلام شد روستای حوالی رضاجه بر اثر ریزش بهمن ویران شده است. پس از اعلام این خبر، کمیته امداد تشکیل شد. در این روستا که 15 تا 20 خانوار روستایی در آن زندگی می کردند، اجساد 18 قربانی بهمن از زیر برف بیرون کشیده شد.

24 بهمن ماه نخست وزیر وقت اعلام کرد که 60 نفر در زیر بهمن خفه شده اند. 40 نفر از اهالی یکی از روستاهای سردشت بودند که در ریزش بهمن به خواب رفتند. / ایرنا


دیدگاهتان را بنویسید