سهامداران در بورس از ترس مرگ خودکشی می‌کنند


به گزارش سایت طلا،بورس روزگار خوبی را سپری نمی‌کند و بسیاری از سهامداران از هر فرصتی برای خروج از بازار استفاده می‌کنند.

آمار منتشر شده از معاملات خرد که هر روز کمتر از روز قبل می‌شود و اعداد خروج پول حقیقی از بورس که هر روز بیشتر از گذشته می‌شود، موید این موضوع است.

مهمترین حمایت بورس فرو می‌ریزد؟

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با افت 61 هزار واحدی همراه شد و با 52 هزار واحد افت روز چهارشنبه، عدد شاخص را به 2 میلیون و 6 هزار واحدی رسید.

در صورتی که شاخص حمایت ۲ میلیون واحدی را از دست بدهد، به نظر می‌رسد که تا عدد یک میلیون و ۸۸۰ هزار واحدی افت کند.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند ترس از تنش های بین المللی در بازار منجر به این موضوع شده است که عده‌ای از ترس مرگ خودکشی کنند. یعنی سهامداران بدون توجه به مسایل اصلی موجود در بازار، تنها خواستار خروج از این بازار هستند.

دیگر خریداری در بازار وجود ندارد

حمید گنج خانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: اهالی بازار سرمایه در انتهای سال 1402 سال پیش رو را سالی پر از امید می دانستند. سالی که می‌توانست برای بازار سرمایه یک سال شاد و پر انرژی باشد، اما از همان روزهای ابتدایی سال با سخت ترین چالش‌ها مواجه شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دیگر خریداری در بازار وجود ندارد و همه فروشنده هستند. به این ترتیب معامله‌گران نمی‌توانند معامله‌ای را ثبت کنند. به دلیل عدم خردیدار در بازار معامله‌گران ایستگاه‌های معاملاتی خود را رها کرده‌اند.

بیشتر بخوانید  صفحه جستجوی شما یافت نشد.

بی توجهی سهامداران به گزارش‌های شرکت‌ها

وی افزود: همیشه بازار توجه جدی به صورت‌های مالی و گزارش‌های فصلی شرکت‌ها دارد. در صورتیکه شرکت ها وضعیت خوبی در خصوص گزارش های فصلی منتشر کنند، می توانست بازار را از این بحران به راحتی عبور دهد، اما چنین اتفاقی رخ نداد.

گنج خانی تاکید کرد: از نظر بنیادی کاهش نرخ بهره و افزایش نرخ دلار نیمایی و … می تواند بر توقف وضعیت فعلی موثر باشد. اما چنین وضعیتی منعکس نشد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس

شاخص کل ظرف دو روز اخیر معاملاتی بیش از 100 هزار واحد خود را ازش دست داد.

بازاری که می‌توانست در محدوده های حمایتی میانگین های 55 روزه و 200 روز مورد حمایت قرار بگیرد (از نظر تکنیکالی) در نهایت با از دست دادن این سطوح کار را برای برگشت به اعداد و ارقام بالاتر سخت تر دید و شاخص باید انرژی بسیار مضاعف تری را برای رشد دریافت کند تا بتواند از پس مقاومت‌های ایجاد شده برآید.

به نظر می‌رسد سال 1403 برای بازار سرمایه همچنان شگفتانه‌های بیشتری دارد.


دیدگاهتان را بنویسید