سن دقیق کیهان چقدر است؟


سن دقیق کیهان چقدر است؟

سن دقیق کیهان چقدر است؟

یک دانشمند آمریکایی در اقدامی جالب، نسخه شبیه سازی شده خود از صدای انفجار بزرگ را با داده های جدید دقیق از یک کاوشگر فضایی چند میلیون دلاری ترکیب کرده است.

داده‌های تلسکوپ فضایی پلانک آژانس فضایی اروپا تاکنون به بسیاری از فیزیکدانان کمک کرده است تا تخمین‌های خود را از سن کیهان تجدید نظر کنند و اکنون یکی از اساتید دانشگاه واشنگتن از این داده‌ها برای ایجاد یک بازسازی صوتی بهبودیافته و با وضوح بالا از توسعه اولیه استفاده کرده است. از جهان بیش از 13 میلیارد سال پیش.

جان کرامر برای اولین بار 10 سال پیش با استفاده از داده های ابزار ناهمسانگردی مایکروویو ویلکینسون ناسا نسخه صوتی بیگ بنگ را ایجاد کرد. او اکنون از خوانش های با کیفیت بالاتر پلانک برای ساختن بازسازی جدید استفاده کرد.

این فیزیکدان از تجزیه و تحلیل تشعشعات پس‌زمینه کیهانی مأموریت پلانک استفاده کرد که شامل تابش حدود 400000 سال پس از پیدایش جهان است که تغییرات دمایی تابش پس‌زمینه کیهانی را به اجزای فرکانس زاویه‌ای یا چندقطبی تغییر می‌دهد.

به گفته کرامر، فرکانس های واقعی بیگ بنگ برای گوش انسان برای شنیدن بسیار پایین بود، بنابراین او آنها را با یک فاکتور بسیار بالا برای شبیه سازی خود که نشان دهنده 760000 سال اول جهان است، تقویت کرد.

ماه گذشته، آژانس فضایی اروپا تصویری از جهان کوچک را بر اساس داده های 15.5 ماه اول تلسکوپ فضایی پلانک ارائه کرد.

این داده ها همچنین مقدار جدیدی را برای نرخ انبساط امروزی جهان تعیین می کند که نشان می دهد سن دقیق تر جهان 13.82 میلیارد سال است که 80 میلیون سال قدیمی تر از داده های قبلی است.

بیشتر بخوانید  امتحانات ابتدایی‌ها چگونه برگزار می‌شود؟

منبع: ایسنا


دیدگاهتان را بنویسید