سنگ‌افراشته‌های قلعه احمدآباد مشگین‌شهر به نمایش درمی‌آید



به گزارش ایرنا، روح‌الله محمدی روز دوشنبه با اشاره سنگ‌افراشته‌های کشف‌شده در اطراف قلعه احمدآباد و کنده‌کاری‌های روی سنگ‌ها اظهار کرد: این سنگ‌افراشته‌ها به طول سه تا پنج متر از جمله بزرگ‌ترین سنگ‌افراشته‌هایی هستند که تاکنون کشف شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون چهار سنگ‌افراشته از زیر خاک خارج شده‌ و قرار است در همان مکان در قالب موزه سنگ به نمایش گذاشته شود، افزود: قدمت این سنگ‌افراشته‌ها که به عصر آهن بازمی‌گردد و بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارند، قرار است بررسی شود.

سرپرست معاونت میراث ‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل در مورد کنده‌کاری‌های روی سنگ‌افراشته‌ها بیان کرد: این کنده‌کاری‌ها شامل چشم‌ها و بینی انسان هستند اما شمایل کاملی از انسان را ندارند؛ موها نیز کنده‌کاری شده که در ادامه تبدیل به دست‌ها می‌شوند، کمربند دارند که شمشیر یا خنجر متصل به آن روی این سنگ‌ها حکاکی شده، چشمان این سنگ‌افراشته‌ها باز بوده و به صورت مردمک نشان داده شده است.

وی با اشاره به اینکه نمونه‌هایی از سنگ‌افراشته‌های شبیه انسان از جاهای مختلف از آسیاب مرکزی گرفته تا شرق اروپا کشف شده‌اند، یادآور شد: تعداد این سنگ‌افراشته‌ها در قفقاز بیشتر است اما از اوکراین تا آذربایجان شاهد کشف تعداد زیادی از این سنگ‌افراشته‌ها هستیم که شبیه انسان هستند و حتی در شهریئری بیش از ۵۰۰ سنگ‌افراشته کشف شد که قابل توجه بود.

محمدی ادامه داد: سنگ‌افراشته‌های به دست آمده در احمدآباد نیز شبیه به سایر سنگ‌افراشته‌ها است و تنها در برخی جزئیات تفاوت دارد؛ تمام این سنگ‌افراشته‌ها به یک سنت فرهنگی بازمی‌گردند و ارتفاع آنها متفاوت است.

بیشتر بخوانید  صعود دوباره شاخص بورس در معاملات امروز

به گفته وی، از آنجا که بیشتر این سنگ‌افراشته‌ها در کنار قبر افراد مهم برافراشته می‌شدند این احتمال را می‌رود که تفاوت ارتفاع آنها به دلیل جایگاه و منزلت شخص بوده باشد.

سرپرست معاونت میراث ‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل اضافه کرد: روی این تئوری تحقیق انجام می‌شود و این احتمال می‌رود که سنگ‌افراشته‌ها از جای دیگری به این مکان منتقل شده باشند، هرچند این امر احتمال است و نیاز به مطالعات تطبیقی بیشتری وجود دارد.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از تخریب سنگ‌افراشته‌ها، این سنگ‌ها در محوطه قلعه داخل روستا نگهداری خواهد شد و پس از ساماندهی تبدیل به موزه سنگ خواهد شد.

شهرستان مشگین‌شهر با جمعیت ۱۵۵ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۹۰ کیلومتری شمال غربی اردبیل دارای آثار تاریخی متعدد از جمله قلعه قهقهه، کاروانسرای قانلی بولاغ، مقبره سیدسلیمان فخرآباد، کهنه قلعه و چند حمام قدیمی است.

همچنین ده‌ها اثر باستانی و نیز سایت تاریخی شهریئری با ده‌ها پیکره سنگی با حدود هشت هزار سال قدمت در این شهرستان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید