مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سندروم روده چکه کن (Leaky gut syndrome) یا نفوذپذی روده

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



سندروم روده چکه کن


سندروم روده چکه کن : روده به طور طبیعی متخلخل است؛ یعنی مولکول‌های بسیار ریز می‌توانند به داخل آن نفوذ کنند و روده از این طریق مواد مغذی حیاتی را جذب می‌کند.


در حقیقت، تنظیم میزان نفوذ پذیری روده، یکی از عملکردهای اصلی سلول‌هایی است که دیواره‌‌ی روده را می‌پوشانند.


در افراد حساس، گلوتن می‌تواند باعث شود که سلول‌های روده زونالین آزاد کنند؛ پروتئینی که می‌تواند اتصالات سفت در پوشش روده را ازهم جدا کند.


عوامل دیگر مانند عفونت‌ها، سموم، استرس و افزایش سن نیز می‌توانند باعث جدا شدن این اتصالات سفت شوند.


هنگامی که این اتصالات سفت از هم جدا شوند، شما به روده‌‌ی چکه‌کن مبتلا می‌شوید.


در چنین وضعیتی، چیزهایی مانند سموم، میکروب‌ها، ذرات غذای هضم‌نشده و … می‌توانند از روده‌ی شما خارج شده و از طریق جریان خون به سایر قسمت‌های بدن‌تان بروند.


سیستم ایمنی بدن شما، این مهاجمان خارجی را به عنوان پاتوژن‌ها درنظر می‌گیرد و به آنها حمله می‌کند. پاسخ ایمنی به این مهاجمان می‌تواند به شکل هر یک از علائم زیر ظاهر شود.


سندروم روده چکه‌کن Leaky gut syndrome


سندروم روده چکه‌کن Leaky gut syndrome شرایطی است که معمولا تشخیص داده نمی‌شود اما می‌تواند سلامت بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار دهد.


روده چکه‌کن یا همان نفوذپذیری روده، شرایطی است که در آن پوشش داخلی روده کوچک آسیب می‌بیند و باعث می‌شود ذرات غذایی غیر قابل هضم، مواد زاید سمی و باکتری‌ها از روده نشت یابد و وارد جریان خون شود.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف داروی ایزوکام (لودوپا)


مواد خارجی وارد شده به خون می‌تواند باعث ایجاد واکنش‌های خودایمنی از جمله واکنش‌های التهابی و آلرژیک مانند میگرن، روده تحریک‌‌پذیر، اگزما، خستگی مزمن، آلرژی‌های غذایی، روماتیسم مفاصل و … شود.


در سندروم روده چکه‌کن، سلول‌های آسیب‌دیده روده، آنزیم‌های مورد نیاز برای هضم مناسب را تولید نمی‌کند. درنتیجه، بدن نمی‌تواند مواد مغذی ضروری را جذب کند. این شرایط، می‌تواند به نامتعادلی هورمون‌ها و ضعف سیستم ایمنی منجر شود.


چه عواملی باعث بروز روده نفوذپذیر می‌شود ؟


در بسیاری از موارد، نفوذپذیری روده تحت تاثیر رژیم غذایی ایجاد می‌شود. برخی غذاهای خاص که به طور روزمره از آن ها استفاده می‌شود، از جمله گلوتن، سویا و لبنیات، توسط بدن به عنوان مهاجمان خارجی که باید با آن ها مقابله شود، تلقی می شود.


آشنایی کامل با سندروم روده چکه کن یا نفوذ پذیری روده


علائم روده چکه‌کن


  • مشکل گوارشی

  • اسهال مزمن، یبوست، گاز یا نفخ

  • کمبودهای تغذیه‌ای

  • سیستم ایمنی ضعیف

  • سردرد، آشفتگی ذهنی، از دست دادن حافظه

  • خستگی بیش از حد

  • بثورات پوستی و مشکلاتی مانند آکنه، اگزما یا روزاسه

  • هوس خوردن قند یا کربوهیدرات

  • آرتروز یا درد مفاصل

  • افسردگی، اضطراب، اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی

  • بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس، بیماری سلیاک یا کرون


سندروم روده چکه کن


روده چکه‌کن چگونه درمان می‌شود ؟


اولین قدم، پیروی از رژیم حذفی جامع Myers Way است که غذاهای التهابی و سمی را بمدت مشخصی از رژیم غذایی حذف می‌کند و پس از آن از یک برنامه‌ی ۴ – R برای درمان روده استفاده می‌کند. برنامه‌ی ۴ – R از این قرار است:


  • حذف : بدها را حذف کنید. هدف، خلاص شدن از شر چیزهایی است که بطور منفی بر محیط دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارند مانند غذاهای التهابی و سمی و عفونت‌های روده‌ای.

  • جایگزین : خوب‌ها را جایگزین کنید. عناصر ضروری برای هضم و جذب مناسب را اضافه کنید، مانند آنزیم‌های گوارشی، اسید هیدروکلریک و اسیدهای صفراوی.

  • بازگرداندن : بازگرداندن باکتری‌های مفید برای ایجاد یک تعادل سالم از باکتری‌های خوب روده، بسیار مهم است.

  • ترمیم : فراهم کردن مواد مغذی ضروری برای کمک به ترمیم روده، بسیار مهم است. یکی از مکمل‌های مفید در این زمینه، ال گلوتامین است، آمینواسیدی که به بهبود پوشش دیواره‌ی روده کمک می‌کند.


بیشر بخوانید :


راه های مناسب برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ


راه های درمان سرطان روده چیست؟ سرطان روده ی بزرگ/درمان سرطان روده


سندرم نشت روده : علل، پیشگیری و درمان نشت روده


علائم و نشانه های سرطان روده را بشناسید


۳۰ نسخه گیاهی و خانگی برای پاکسازی روده از سموم بدن


اگر پس از پیروی از توصیه‌های بالا همچنان علائم دارید، توصیه می‌کنم یک پزشک طب کاربردی در محل زندگی‌تان پیدا کنید تا با شما کار کند و یک آزمایش کامل مدفوع برای شما بنویسد.


قطع مصرف غذاهای حاوی گلوتن یا محرک‌های معمول گوارش نیز ممکن است کمک‌کننده باشد. داشتن رژیم غذایی شامل سبزیجات حاوی فیبر، میوه‌ها، مواد غذایی تخمیر شده، لبنیات پرورده، چربی‌های سالم و گوشت‌های بدون چربی که باعث تقویت سلامت دستگاه گوارش می‌شود از راه‌های بهبود این مشکل است.


بیشتر بخوانید  فواید بی نظیر و معجزه آسای دمنوش پونه
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *