سناریوی استعفای حریری چیست؟


ابوالفضل خداایی: دیروز سعد الحریری رسماً استعفا داد تا از پرونده مبهم و افسونگرای تشکیل کابینه در لبنان حمایت کند. اگرچه وی لیست 24 نفره اعضای کابینه خود را به میشل عون رئیس جمهور لبنان تحویل داد ، اما ریاست جمهوری لبنان در بیانیه ای گفت که کابینه جدید سعد حریری کاملا متفاوت از توافق قبلی است. براساس این گزارش ، میشل آون به حریری گفت که کابینه مکانی برای بحث و مشورت است. در همین حال حریری معتقد است که کابینه پیشنهادی وی مطابق با نقشه فرانسه و با نبیح بری رئیس پارلمان است و می تواند به پیشرفت کشور منجر شود.

ناظران و کارشناسان ، لیست پیشنهادی حریری را آخرین فرصت لبنان برای غلبه بر بن بست سیاسی برای نجات کشور از معضل دانستند. اما استعفای ناگهانی حریری بر مشکلات افزود ، این نشان می دهد که بحران همچنان بیروت را آزار خواهد داد و بی تابعیت ادامه خواهد یافت. حریری پس از یک جلسه 20 دقیقه ای با میشل آون به خبرنگاران گفت: “روشن است که ما نمی توانیم با رئیس جمهور محترم به توافق برسیم.” “به همین دلیل من از دولت کناره گیری می کنم.”

دولت قبلی لبنان پس از بمب گذاری در اوت سال 2020 در بندر بیروت از نخست وزیری حسن دیاب استعفا داد ، اما به عنوان یک دولت موقت بر این کشور حکومت کرد. در این انفجار بیش از 200 نفر کشته و حدود 6000 نفر زخمی شدند و هزاران ساختمان مسکونی و تجاری را تخریب یا به شدت آسیب رساند.سعد حریری دومین نامزد تشکیل دولت لبنان در مدت 12 ماه است. مصطفی ادیب قبلاً برای تشکیل دولت تلاش کرده بود که موفق نشد. رهبران لبنان بارها یکدیگر را مسئول بحران های این کشور طی یک سال گذشته دانسته اند.

به گزارش روزنامه القدس العربی تعدادی از شهروندان لبنانی پس از اعلام استعفا از کابینه دولت جدید ، جاده ها و خیابان های اصلی سعد حریری را مسدود کرده اند. بر اساس این گزارش ، مردم به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند ، آنها سپس از حملات هوایی برای پراکنده کردن جمعیت استفاده کردند.

بیشتر بخوانید  تحلیل قیمت کالاها و خدمات با توجه به منطق بازار و اقتصاد برنامه - اخبار اقتصادی ایران - اخبار اقتصادی تاشنیم

سناریوی استعفای حریری چیست؟

به دنبال این استعفا ، برخی از چهره های سیاسی نیز در این مورد واکنش نشان دادند. به گزارش روزنامه القدس العربی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه ای به استعفای سعد حریری نخست وزیر موقت واکنش نشان داد. وی گفت: “سرنگونی دولت جدید لبنان توسط سعد حریری پس از ماه ها تلاش” تحول ناامیدکننده ای “است و رهبران لبنان باید هرچه زودتر به اختلافات حزبی پایان دهند و دولتی برای خدمت به مردم لبنان تشکیل دهند.

به گزارش فرانس 24وزیر امور خارجه فرانسه ژان ایو لودریان نیز از این موضوع شکایت کرد و از رهبران لبنان خواست که در اسرع وقت فرد جدیدی را برای تشکیل دولت منصوب کنند. وی گفت: “لبنان با وضعیت” خود نابودی “روبرو است و مسئولیت آن با طبقه سیاسی این کشور است. وی ادامه داد: رهبران سیاسی لبنان نمی توانند برای بحرانی که خودشان ایجاد کرده اند ، راه حلی پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان دبیرکل اتحادیه عرب عصر پنجشنبه از استعفای سعد حریری از تشکیل کابینه دولت در لبنان ابراز تأسف کرد. احمد ابو الگیت ، که در جلسه شورای امنیت در لیبی در نیویورک شرکت داشت ، گفت: “عواقب برکناری حریری می تواند برای آینده اوضاع لبنان خطرناک باشد.” وی گفت: “اتحادیه عرب از لبنان در شرایط حساس حمایت می کند.” جامعه جهانی نیز باید در این شرایط به کمک لبنان ادامه دهد. دبیرکل اتحادیه عرب افزود: “همه مسئول عدم دستیابی به توافق سیاسی هستند. اما این عادلانه است که همه سیاستمداران لبنانی را مسئول ساختن لبنان در این وضعیت وحشتناک بدانیم ، که شایسته یک کشور پایدار و مقاوم لبنانی نیست.

استعفای حریری پس از آن صورت گرفت که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله درباره توطئه ها و تحریم های غرب هشدار داد و گفت: هدف آمریکا از تحمیل تحریک مردم لبنان و در میان مقاومت در برابر مقاومت است. وی همچنین واشنگتن را عامل اصلی بحران لبنان و شریک و حامی مفسدان عنوان کرد.

پیش از این پیش بینی شده بود که ایالات متحده با جلوگیری از تشکیل دولت در لبنان ، درصدد افزایش نارضایتی مردم و ادامه بحران های سیاسی و اقتصادی است که می تواند تا انتخابات پارلمانی ادامه یابد. در همین حال ، محاصره کمک به لبنان بیش از پیش باعث فروپاشی بیشتر بیروت می شود.

بیشتر بخوانید  باشگاه نساجی بیانیه باشگاه پدیده را بی پاسخ نگذاشت! - اخبار فوتبال ایران - اخبار ورزشی تسنیم

مصیب نعیمی ، کارشناس خاورمیانه و سردبیر الوفاق ، در مورد دلیل اصلی استعفای حریری خبرآنلاین گفت: احتمال بن بست در تشکیل کابینه حریری پیش بینی شده است. 9 ماه از انتصاب وی به نمایندگی اعضای کابینه می گذرد و در این مدت اختلافات زیادی با جریان های سیاسی داشته است. سعد حریری بسیار به فرانسوی ها نزدیک است و سعی داشت افراد مورد نظر خود را به کابینه بیاورد ، از طرف دیگر سعی کرد شکایاتی را که سعودی ها از وی داشتند کم کند و نظر آنها در این لیست قرار گرفت. . بنابراین کابینه وی توسط رئیس جمهور به تصویب نرسیده است ، اگرچه اگر آقای میشل عون نیز با کابینه موافقت کند ، در پارلمان لبنان با مخالفت روبرو خواهد شد. طبق عرف این کشور ، نخست وزیر باید موارد مهم را کنترل کند. از جمله اشتراک اقوام و مذاهب مختلف. در عین حال ، کسانی که اکثریت پارلمان را دارند باید نمایندگانی داشته باشند که در غیر این صورت نمی توانند آرا necessary لازم را کسب کنند. موضوع مهم بعدی دستور کار است که پارلمان لبنان معمولاً در آن رأی می دهد ، که به نوبه خود به دلیل چالش های سیاسی بین احزاب مختلف بحث برانگیز بوده است. از این رو حریری نه تنها با جناحهای مسیحی بلکه با جناحهای مسلمان اختلافات جدی داشت و سرانجام کار او استعفا داد. با این حال ، رئیس جمهور بازتر است و می تواند افرادی را که از سوی پارلمان لبنان معرفی شده اند انتخاب کند و روند تشکیل کابینه را از سر بگیرد.

این کارشناس در پاسخ به مسیر آینده لبنان گفت: پیش بینی وضعیت لبنان دشوار است. اما افرادی که توسط پارلمان معرفی می شوند از چهره های سنی و برجسته خواهند بود. در بین نخست وزیران سابق نیز اختلاف نظر وجود دارد ، زیرا برخی از آنها به فساد و ناکارآمدی متهم شده اند. در هر صورت رئیس جمهور پس از مشورت با اعضای فراکسیون و مجلس باید شخصی را انتخاب کند که بالاترین مقام را نزد سیاستمداران داشته باشد و شخص مورد نظر باید کابینه خود را مطابق فرمول قبلی تشکیل دهد ، یعنی. سهم مساوی از مسلمانان و مسیحیان بر اساس قبایل. دسته بندی ها نیز باید وجود داشته باشد. این افراد با ارائه لیست به رئیس جمهور در پارلمان نمایندگی می شوند. این بار ، این برای لبنان بسیار مهم است ، زیرا نخست وزیر موقت جدید می تواند هماهنگی و همکاری خوبی با سایر جناح های مربوطه داشته باشد. به ویژه توافق با نمایندگان طیف ها که اکثریت آنها در پارلمان لبنان است.

بیشتر بخوانید  شلیک موشک در فلسطین اشغالی از لبنان

این کارشناس در مورد هشدار حزب الله به سناریوی غربی در برابر مقاومت گفت: مدت هاست که غربی ها سعی کرده اند مردم را به ویژه پس از بمب گذاری در بیروت بر ضد مقاومت سوق دهند. در این حادثه ، غربی ها به جای مسئولیت ، سعی کردند با پیش بینی و تبلیغات کابینه خود را تشکیل دهند. در حال حاضر فرانسوی ها در تلاشند تا کابینه لبنان کمتر از مقاومت حضور داشته باشند ، اما این امکان پذیر نیست زیرا هر کابینه ای که بخواهد تشکیل شود باید از کانال پارلمان لبنان عبور کرده و رای لازم را به دست آورد. بنابراین ، رای گیری در پارلمان لبنان با توجه به ساختار و حضور آن در 8 مارس ، نمی تواند کابینه مورد نظر فرانسه را تشکیل دهد. به همین دلیل فرانسوی ها از طریق فشار و تبلیغات سیاسی به دنبال جاسوسی هستند. در همین حال ، حزب الله خویشتندار و ساکت است و توافق نامه ملی را همراهی می کند ، در حالی که طیف وسیعی از مسیحیان با نفوذ در لبنان با کابینه مورد علاقه فرانسه و سعودی مخالف هستند.

بیشتر بخوانید:

حریری استعفا داد
واکنش اتحادیه عرب به استعفای حریری
اولین واکنش آمریکایی ها به استعفای حریری

310311

دیدگاهتان را بنویسید