سلامت زنان در دوران قاعدگی


خانم ها

12 نکته برای سلامت قاعدگی

هر دختری که وارد سن بلوغ می شود، سیکل قاعدگی خود را آغاز می کند. اگرچه این قاعدگی با درد و مشکلات متعددی همراه است، اما ظاهر چرخه قاعدگی نشان دهنده عملکرد طبیعی و سلامت دستگاه تناسلی زنان است.

قاعدگی نشان می دهد که رحم زن برای باردار شدن آماده است و اگر بارداری اتفاق نیفتد، مخاط رحم از طریق خون قاعدگی شروع به خارج شدن از بدن می کند تا پوشش جدیدی در دیواره داخلی رحم (اندومتر) ایجاد شود. .
اگرچه زنان در دوران قاعدگی انرژی زیادی از دست می دهند و نشاط و شادابی کمتری دارند، اما دوره جدیدی از زندگی پس از قاعدگی آغاز می شود.

بانوی عزیز می توانید با رعایت موارد زیر نشاط و شادابی خود را در دوران قاعدگی حفظ کنید:

1-6 تا 8 لیوان آب در روز بنوشید. نوشیدن آب کافی، آب از دست رفته بدن را در هنگام خونریزی قاعدگی جبران کرده و به جریان خون بدن رطوبت می دهد. همچنین، نوشیدن مایعات و آب فراوان به پاکسازی سریعتر و آسان واژن کمک می کند.

۲- رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کنید که در این دوران دچار یبوست نشوید.
3. در دوران قاعدگی نوار بهداشتی را به محض کثیف شدن عوض کنید. اگر نوار بهداشتی را برای مدت طولانی تعویض نکنید، اکسیژن رسانی کاهش یافته و شرایط برای رشد باکتری در ناحیه تناسلی فراهم می شود. این باکتری های بیماری زا وارد واژن شده و مشکلات عفونی برای شما ایجاد می کنند.

4- ناحیه تناسلی و خارج از واژن را حداقل یک یا دو بار در روز بشویید تا بوی نامطبوع خونریزی قاعدگی کاهش یابد.
شستن قسمت بیرونی ناحیه تناسلی با آب و صابون های بهداشتی به جلوگیری از عفونت کمک می کند. البته لازم به ذکر است که این کار باید به آرامی انجام شود و پس از شستشو، ناحیه تناسلی با یک حوله بهداشتی خشک شود. حفظ هر گونه رطوبت در ناحیه تناسلی، مبنای رشد باکتری ها و عفونت های بیماری زا است.

بیشتر بخوانید  علت سرگیجه چیست؟

6- در صورتی که استفاده از نوارهای بهداشتی معطر منجر به تحریک ناحیه تناسلی می شود از استفاده از آنها خودداری کنید زیرا این موارد بهداشتی علاوه بر سوزش می تواند منجر به عفونت و ایجاد بوی نامطبوع در آن ناحیه شود.

7- در دوران قاعدگی به خانم ها و دختران عزیز توصیه می شود از لباس زیر نخی و نخی استفاده کنند زیرا لباس زیر نخی کمتر بوی نامطبوع می دهد و هوا به راحتی از آن عبور می کند و دمای بدن تنظیم می شود و شرایط مطلوبی را برای فعالیت بدنی در این دوران فراهم می کند.لباس زیر نخی را بشویید. در اسرع وقت.

8- بعد از قاعدگی، بیرون واژن را با صابون های بهداشتی بشویید تا آلودگی های ناشی از خونریزی از بین برود و احتمال هرگونه عفونت کاهش یابد.
9- خانم ها توجه داشته باشند که شستشو و خشک کردن ناحیه واژن باید از جلو به عقب باشد. معکوس این حرکت منجر به انتقال عفونت از مقعد به واژن می شود.

10- استفاده از آب گرم یا ولرم در حین شستشو در این مدت نه تنها می تواند فرد را آرام کند، بلکه به کاهش درد زیر شکم نیز کمک می کند.
11- با توجه به باز بودن دهانه رحم در دوران قاعدگی، رعایت بهداشت فردی در این دوران بسیار مهم است و عدم رعایت بهداشت می تواند باعث عفونت و عوارضی مانند ناباروری در آینده شود.

اگر در دوران قاعدگی دچار ترشحات غیرعادی یا بوی تند شدید، حتماً به متخصص زنان مراجعه کنید تا مشخص شود که آیا به بیماری های عفونی، قارچی یا باکتریایی واژن مبتلا هستید یا خیر.

بیشتر بخوانید  آشنایی با مولتی ویتامین های زنانه

12- فعالیت بدنی و ورزش های سبک در این دوران نه تنها مانع ایجاد می شود، بلکه باعث شل شدن عضلات و کاهش مشکلات جسمی و روحی قبل از قاعدگی می شود. باید بدانید که بدترین چیز این است که روی تخت دراز بکشید و برای مدت طولانی آرام بمانید.

علل بوی نامطبوع در دوران قاعدگی

– اگر فردی هستید که به دلیل قاعدگی بوی بسیار تند و تند دارید، ابتدا باید نحوه تعویض به موقع نوار بهداشتی را بدانید. اگر نوار بهداشتی را به موقع تعویض نکنید باعث ایجاد بوی نامطبوع می شود.

– اگر در دوران قاعدگی دچار ترشح غیرمعمول یا بوی تند شدید، حتماً به متخصص زنان مراجعه کنید تا مشخص شود که آیا به بیماری های عفونی، قارچی و باکتریایی واژن مبتلا هستید یا خیر.

بیماری های مقاربتی نیز می توانند چنین علائمی داشته باشند که باید توسط متخصص بررسی شود.

– مورد دیگری که منجر به بوی تند آن ناحیه می شود سرطان دستگاه تناسلی است که باز هم باید توسط پزشک معاینه شود.

زنان مبتلا به دیابت نیز می توانند این علائم را در دوران قاعدگی داشته باشند.

زنانی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند نیز ممکن است بوی تندی در ناحیه تناسلی داشته باشند.

منبع: tebian.net


دیدگاهتان را بنویسید