مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سقوط شدید لیر در بازار تهران

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سایت طلا به نقل از خبرآنلاین ،لیر ترکیه پس از کاهش قیمت ۴۰ تومانی از ابتدای امروز تاکنون در حال حاضر در بازار تهران هزار و ۹۹۰ تومان قیمت خورده است؛ در یک هفته گذشته لیر ترکیه ۲۱۰ تومان ارزان شده است و در یک ماه گذشته نیز این ارز کاهش قیمت ۲۵۰ تومانی را تجربه کرده است.

در یک سال گذشته لیر ترکیه در بازار تهران هزار و ۳۶۰ تومان ارزان شده است و در سه سال گذشته اما این ارز ۶ تومان در بازار تهران گران شده است.

نمودار روند قیمت لیر از ابتدای روز تاکنون:

پیش‌بینی قیمت لیر در روزهای آینده

تجارت نیوز نوشت:رجب طیب اردوغان روسای بانک مرکزی را در هفته پایانی سال میلادی گذشته برای عملی کردن سیاست‌های خود تغییر داد.

گفتنی است بانک مرکزی ترکیه طی هفته‌های گذشته بیش از چهار بار در بازار تبادل ارزهای خارجی ورود و مداخله کرده، به فروش دلار پرداخته است.

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی که پنج درصد تورم را هدف قرار می‌دهد، این فشار تورمی را موقتی ارزیابی می‌کند و بر لزوم گسترش رشد اقتصادی و توازن و تعادل حساب جاری تاکید می‌کند.

کارشناسان اقتصادی با اشاره به اینکه بدلیل کاهش ارزش دلار ترکیه و فشار برای کاهش نرخ بهره و اینکه تاکنون دو رئیس بانک مرکزی از سوی اردوغان برکنار شده‌اند می‌گویند که با در نظرگرفتن وضعیت فعلی اقتصادی و روند نه چندان مطلوب وضعیت اقتصادی ترکیه برکناری وزرا هرچند در کوتاه مدت شاید به عنوان راه‌حلی خودنمایی کند.

با این وجود نبود تغییرات اساسی در زیرساخت‌ها و نیز احترام به استقلال نهادهای مختلف از جمله بانک مرکزی موجب تداوم وضعیت اقتصادی نابسامان این کشور خواهد بود.

بیشتر بخوانید  کتک زدن یک جوان برای کوتاه کردن مو توسط مامور طالبانی / فیلم

اردوغان، مخالف نرخ بهره بالا، به بانک مرکزی دستور داد تا در چهار ماه آخر سال ۲۰۲۱، نرخ بهره خود را ۵ واحد درصد کاهش دهد و به ۱۴ درصد برساند.

با در نظر گرفتن تورمی که در ماه دسامبر روی نرخ رسمی ۳۶ درصد قرار داشت، کاهش نرخ‌ها، نرخ بهره واقعی کشور را به منفی ۲۲ درصد رساند. این امر سرمایه گذاران را از پس انداز لیر منصرف کرده و فشار زیادی را بر این ارز وارد کرده است که سال گذشته حدود ۴۵ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

طرح‌های جدید پس‌اندازی که توسط دولت رونمایی شد، تلاشی برای معکوس کردن روندی بود که منجر به هجوم پس‌اندازهای ترکیه‌ای به سمت ارز خارجی شد تا از پس‌اندازهای خود در برابر نوسانات ارز و تورم محافظت کنند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *