سقوط سنگین قیمت خودرو/ قیمت بازار کمتر از قیمت کارخانه می شود؟ + جدول


به گزارش سایت طلا، یک کارشناس صنعت خودرو ضمن تشریح علل ریزش قیمت خودرو در بازار، گفت: در صورتی که واردات خودروهای کارکرده با جدیت دنبال شود، حتی شاید قیمت خودرو در بازار آزاد کمتر از قیمت کارخانه شود.

حدود یک ماهی می‌شود که قیمت خودرو در بازار آزاد روند ریزشی گرفته است؛ به شکلی که در برخی از خودروها شاهد کاهش بیش از ۲۰ درصدی قیمت نیز بوده‌ایم. نکته مهم‌تر آنکه این افت قیمت در خودروهای مونتاژی بیشتر از خودروهای داخلی بوده است.

البته قیمت خودرو همچنان نسبت به زمستان سال ۱۴۰۱ بالاست اما به هر حال افت قیمتی که در بازار شروع شده به نظر می‌رسد همچنان ادامه خواهد داشت.

قیمت روز انواع محصولات ایران خودرو

































نام خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان) تغییر قیمت بازار
وانت آریسان 2 ۳۴۸,۰۰۰,۰۰۰ ۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۵,۰۰۰,۰۰۰‌
سورن پلاس (تیپ 1) ۵۰۶,۰۰۰,۰۰۰ ۳۳۱,۲۸۴,۰۰۰ ‎-۱۲,۰۰۰,۰۰۰‌
سورن پلاس (تیپ 2) ۵۲۲,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۱۱,۰۰۰,۰۰۰‌
سورن پلاس (تیپ 3) ۵۳۸,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۱۰,۰۰۰,۰۰۰‌
سورن پلاس دوگانه‌سوز ۵۶۲,۰۰۰,۰۰۰ ۳۷۲,۴۰۷,۰۰۰ ‎-۱۱,۰۰۰,۰۰۰‌
دنا پلاس (تیپ 1) ۶۱۹,۰۰۰,۰۰۰ ۳۲۴,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۱۳,۰۰۰,۰۰۰‌
دنا پلاس توربو (6 سرعته) ۷۲۶,۰۰۰,۰۰۰ ۴۴۸,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۱۸,۰۰۰,۰۰۰‌
دنا پلاس توربو اتوماتیک ۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ۵۴۴,۰۴۵,۰۰۰ ‎-۹,۰۰۰,۰۰۰‌
پژو پارس ۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰ ۲۵۷,۷۸۹,۰۰۰ ‎-۵,۰۰۰,۰۰۰‌
پژو پارس سفارشی ۴۸۹,۰۰۰,۰۰۰ ۲۸۸,۳۷۳,۰۰۰ ‎-۶,۰۰۰,۰۰۰‌
پژو پارس سفارشی ELX ۵۵۳,۰۰۰,۰۰۰ ۳۲۴,۶۴۶,۰۰۰ ‎-۷,۰۰۰,۰۰۰‌
پژو پارس TU5 ۵۸۷,۰۰۰,۰۰۰ ۲۷۲,۹۶۹,۰۰۰ ‎-۱۶,۰۰۰,۰۰۰‌
پژو 206 تیپ 2 ۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰ ۲۱۴,۸۷۰,۰۰۰ ‎-۱,۰۰۰,۰۰۰‌
پژو 206 تیپ 3 (پانوراما) ۵۲۱,۰۰۰,۰۰۰ ۲۵۹,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۸,۰۰۰,۰۰۰‌
پژو 207 دنده‌ای (هیدرولیک) ۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰ ۳۱۰,۱۴۴,۰۰۰ ‎-۱۴,۰۰۰,۰۰۰‌
پژو 207 دنده‌ای (برقی) ۶۲۳,۰۰۰,۰۰۰ ۳۱۸,۱۴۴,۰۰۰ ‎-۶,۰۰۰,۰۰۰‌
پژو 207 دنده‌ای (پانوراما) ۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ۳۴۳,۴۱۵,۰۰۰ ‎-۱۷,۰۰۰,۰۰۰‌
پژو 207 اتوماتیک ۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰ ۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۶,۰۰۰,۰۰۰‌
پژو 207 اتوماتیک MC ۷۰۸,۰۰۰,۰۰۰ ۴۱۷,۷۶۰,۰۰۰ ‎-۱۲,۰۰۰,۰۰۰‌
رانا پلاس ۴۴۵,۰۰۰,۰۰۰ ۳۲۱,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۱۵,۰۰۰,۰۰۰‌
رانا پلاس (پانوراما) ۵۱۸,۰۰۰,۰۰۰ ۳۴۲,۵۳۱,۰۰۰ ‎-۱۷,۰۰۰,۰۰۰‌
تارا دستی ۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰ ۳۹۳,۱۳۴,۰۰۰ ‎-۱۸,۰۰۰,۰۰۰‌
تارا اتوماتیک ۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ۴۹۰,۵۵۱,۰۰۰ ‎-۲۰,۰۰۰,۰۰۰‌
هایما اس 5 ( S5 ) پلاس ۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۳۰,۰۰۰,۰۰۰‌
هایما اس 7 ( S7 ) پلاس ۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۰۱۰,۵۰۰,۰۰۰ ‎-۵۰,۰۰۰,۰۰۰‌
هایما اس 7 ( S7 ) پلاس سفارشی ۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۵۰,۰۰۰,۰۰۰‌
هایما 8 اس ( 8S ) ۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۵۰,۰۰۰,۰۰۰‌
پیکاپ فوتون . بنزینی (اتوماتیک) ۲,۲۲۵,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۲۵,۰۰۰,۰۰۰‌
پیکاپ فوتون . دیزل ۱,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۵۰,۰۰۰,۰۰۰‌

قیمت روز خودروهای سایپا































نام خودرو قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان) تغییر قیمت بازار
تیبا ۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰ -۵,۰۰۰,۰۰۰
تیبا 2 ۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ۵,۰۰۰,۰۰۰-
ساینا S ۳۲۹,۰۰۰,۰۰۰ ۲۴۱,۰۸۱,۰۰۰ ‎-۶,۰۰۰,۰۰۰‌
ساینا S تیپ DA ۳۳۳,۰۰۰,۰۰۰ ۲۴۸,۶۹۴,۰۰۰ ‎-۴,۰۰۰,۰۰۰‌
ساینا S دوگانه سوز ۳۶۱,۰۰۰,۰۰۰ ۲۷۹,۹۵۱,۰۰۰ ‎-۷,۰۰۰,۰۰۰‌
ساینا S اتوماتیک ۴۰۳,۰۰۰,۰۰۰ ۳۲۱,۸۰۲,۰۰۰ ‎-۱۰,۰۰۰,۰۰۰‌
کوییک ۳۱۴,۰۰۰,۰۰۰ ۱۹۳,۳۱۲,۰۰۰ ‎-۵,۰۰۰,۰۰۰‌
کوییک تیپ DA ۳۱۶,۰۰۰,۰۰۰ ۲۰۱,۱۸۰,۰۰۰ ‎-۵,۰۰۰,۰۰۰‌
کوییک اتوماتیک ۳۸۵,۰۰۰,۰۰۰ ۳۲۷,۰۸۷,۰۰۰ ‎-۴,۰۰۰,۰۰۰‌
کوییک R ۳۱۸,۰۰۰,۰۰۰ ۲۵۱,۲۶۲,۰۰۰ ‎-۶,۰۰۰,۰۰۰‌
کوییک R تیپ DA ۳۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ۲۵۵,۹۹۹,۰۰۰ ‎-۶,۰۰۰,۰۰۰‌
کوییک R اتوماتیک ۳۹۹,۰۰۰,۰۰۰ ۲۸۸,۱۱۴,۰۰۰ ‎-۱,۰۰۰,۰۰۰‌
کوییک R اتوماتیک تیپ DA ۴۰۲,۰۰۰,۰۰۰ ۳۳۸,۴۸۴,۰۰۰ ‎-۳,۰۰۰,۰۰۰‌
کوییک S ۳۲۷,۰۰۰,۰۰۰ ۲۶۸,۱۹۴,۰۰۰ ‎-۱۳,۰۰۰,۰۰۰‌
کوییک S تیپ DA ۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ۲۶۸,۸۰۸,۰۰۰ ‎-۱۳,۰۰۰,۰۰۰‌
شاهین ۵۳۳,۰۰۰,۰۰۰ ۴۲۵,۱۶۶,۰۰۰ ‎-۱۴,۰۰۰,۰۰۰‌
سایپا 151 ۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰ ۲۱۸,۰۲۹,۰۰۰
سایپا 151 (لاینر) ۲۶۴,۰۰۰,۰۰۰ ۲۲۱,۳۸۰,۰۰۰
وانت زامیاد ۵۱۶,۰۰۰,۰۰۰ ۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۴,۰۰۰,۰۰۰‌
وانت زامیاد (هیدرولیک) ۵۲۲,۰۰۰,۰۰۰ ۴۴۶,۵۰۰,۰۰۰ ‎-۹,۰۰۰,۰۰۰‌
وانت زامیاد گازسوز ۵۲۷,۰۰۰,۰۰۰ ۵۴۵,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۱۵,۰۰۰,۰۰۰‌
وانت زامیاد گازسوز (رادیال) ۵۳۱,۰۰۰,۰۰۰ ۴۸۹,۹۸۰,۰۰۰ ‎-۱۷,۰۰۰,۰۰۰‌
وانت زامیاد دیزل ۶۰۸,۰۰۰,۰۰۰ ۶۲۵,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۱۱,۰۰۰,۰۰۰‌
وانت پادرا ۶۱۸,۰۰۰,۰۰۰ ۵۹۹,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۸,۰۰۰,۰۰۰‌
وانت پادرا (دوگانه سوز) ۶۵۲,۰۰۰,۰۰۰ ۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۱۱,۰۰۰,۰۰۰‌
پیکاپ کارون ۷۲۵,۰۰۰,۰۰۰ ۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۱۷,۰۰۰,۰۰۰‌
پیکاپ زاگرس ۱,۵۱۵,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰ ‎-۲۵,۰۰۰,۰۰۰‌

رسیدن قیمت بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه با واردات خودروهای کارکرده

در این رابطه رسول سلیمانی کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد دلایل مختلفی دارد؛ مهم‌ترین دلیل مطرح شدن واردات خودروهای کارکرده است. در صورتی که واردات خودروهای دست دوم عملیاتی شود به احتمال زیاد قیمت‌های بازار حتی شاید به زیر قیمت کارخانه برسند.

وی افزود: بنابراین تداوم ریزش قیمت خودرو در بازار آزاد بستگی به این دارد که واردات خودروهای کارکرده تا چه اندازه با جدیت دنبال شود.

سلیمانی تصریح کرد: واردات خودروهای کارکرده در کنار خودروهای نو تأثیر بسیار مثبتی بر بازار آزاد دارد و به هیچ وجه نمی‌توان منکر اثرات این سیاست بر افت قیمت‌ها شد.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: واردات خودروهای کارکرده به نفع صنعت خودرو هم است زیرا حساسیت‌ها از صنعت خودرو کم می‌شود و می‌توان روی اصلاح قیمت اقداماتی انجام داد و در ادامه نیز در مورد حقوق حاکمیت شرکتی و سهامداری اقدامات مثبتی را شروع و بحث خصوصی سازی را با جدیت عملیاتی کرد.

وی تاکید کرد: همچنین واردات خودروهای کارکرده در تسهیل و سرعت بخشی به اسقاط خودروهای فرسوده نیز کمک می‌کند.

تأثیر اتفاقات سیاسی بر کاهش قیمت خودرو

سلیمانی در ادامه اظهار داشت: دلیل دوم افت قیمت خودرو در بازار آزاد مربوط به شکل گیری انتظارات مثبت نسبت به اتفاقات سیاسی می‌شود که روی نرخ ارز هم تأثیر خود را گذاشته است. در صورت تداوم این سیاست خودرو که تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده بود تقریباً به هویت اصلی خود یعنی کالای مصرفی بازمی گردد.

مسدودسازی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سامانه یکپارچه

این کارشناس صنعت خودرو به سامانه یکپارچه فروش خودرو نیز اشاره کرد و گفت: از سویی دیگر دولت با ثبت نام مردم اقدام به مسدودسازی ۱۰۰ میلیون تومان کرد که با توجه به حجم استقبال مردم، حداقل بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی بلوکه شده است. بنابراین می‌توان گفت که این موضوع نیز در ریزش قیمت‌ها اثر مقطعی داشته است.

وی تصریح کرد: البته با توجه به اینکه قرار است این پول‌ها آزاد شوند، بنابراین بهتر است افرادی که در سامانه ثبت نام کرده‌اند سریعاً تعیین تکلیف شوند و قرارداد نهایی برای تحویل خودرو نیز بین تولیدکننده و مصرف کننده منعقد شده تا از این طریق پیش دریافت‌ها اخذ شود.

سلیمانی گفت: در صورتی که تحویل خودروها به سرعت تعیین تکلیف شود هم یک مدیریت نقدینگی از این محل خواهیم داشت و هم خودروسازان نقدینگی لازم برای تولید را کسب خواهند کرد.

اثر مثبت افزایش عرضه بر کاهش قیمت

همچنین سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: با توجه به اینکه طی هفته‌های گذشته نوسانات ارزی نداشتیم و عرضه خودرو نیز به نسبت خوب بود و مباحث مربوط به واردات خودروی نو و کارکرده هم مطرح شد، موجب شده که بازار خودرو روند کاهشی بگیرد.

وی با بیان اینکه قیمت بازار هنوز نسبت به کارخانه بالاست، تاکید کرد: به طور کلی به دلیل محدودیت عرضه و انحصار، قیمت خودرو در ایران بالاست. اگر واردات انجام و عرضه هم بیشتر شود قطعاً فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار کمتر می‌شود.


بیشتر بخوانید  صفحه نخست روزنامه ها 5 شنبه 24 ژوئیه 1400

دیدگاهتان را بنویسید