مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سقوط دوباره ارزش لیر ترکیه

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به‌گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ، بانک مرکزی ترکیه در روز جمعه یک باردیگر در بازار ارز خارجی دخالت کرد و دلار فروخت. این سومین بار طی 10 روز گذشته‌است که بانک مرکزی علی‌رغم خالی شدن ذخایر مداخله می‌کند. این اقدام ارزش لیر را در برابر دلار به 14 رساند.

ارزش لیر ترکیه 38 درصد از اواخر ماه سپتامبر کاهش یافته‌است، یعنی از زمانی‌که بانک مرکزی این کشور طبق دستور اردوغان هزینه وام‌گیری را پایین‌تر آورد. اردوغان عقیده دارد نرخ بالای بهره تورم را بالا می‌برد. دراین‌بین، تورم در ترکیه در ماه نوامبر به بیش‌از 21 درصد رسید، یعنی بالاترین رقم طی 3 سال گذشته.



بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را در سال جاری میلادی تا 15 درصد پایین آورده‌است و سیاست‌گذاران انتظار دارند در اجلاس شانزدهم دسامبر، این رقم تا 14 درصد هم پایین بیاید. رئیس‌جمهور ترکیه بر مخالفت خود با نرخ بالای بهره تاکید دارد و بازار را مقصر ناآرامی‌های بوجودآمده می‌داند.

درحالی‌که اردوغان اطمینان داده ضعیف شدن لیر رقابت‌پذیری ترکیه را تقویت می‌کند، اقدامات بانک مرکزی این کشور نشان می‌دهد مقامات خواهان توقف روند کاهش ارزش لیر هستند تا تاثیر آن را بر تورم و تقاضای مصرف‌کننده به حداقل برسانند.

ارزش لیر در ساعت 4:32 بعدازظهر بوقت استانبول 1٫1 درصد دیگر کاهش یافت و به 13٫9436 در برابر دلار رسید. بازار سهام ترکیه هم سقوط کرده و شاخص سهام بانک بورسای استانبول 2٫8 درصد پایین آمده‌است.

اولین نفری باشید که نظر ارسال می کنید


بیشتر بخوانید  25 لباس مجلسی مشکی و طلایی | با این لباس‌ها در هر مهمانی می‌درخشید
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *