مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سفری کوتاه به شهرستان کوهدشت دیار رویایی لرستان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



شهر کوهدشت کجاست ؟


شهر کوهدشت در شمال غربی استان لرستان قرار دارد و آب‌ و‌ هوای آن کوهستانی و معتدل است اما تابستان‌هایی گرم دارد. شغل بیشتر مردم این شهر کشاورزی و دامداری است و به زبان لری و لکی صحبت می‌کنند.


بنابر تحقیق‌های انجام شده و بررسی نقش‌ و‌ نگارهای درون غارها تاریخ آغاز زندگی در این منطقه دوازده‌ هزار سال قبل پیش‌ بینی شده است. تا قبل از سال ۱۳۱۲ هجری‌ شمسی زندگی در این منطقه به‌صورت عشایری بود اما با گذشت زمان به زندگی شهری تغییر یافت.


سفر به شهرستان کوهدشت و آشنایی با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌اش سفری جذاب با کسب تجربه‌هایی جدید است.


دیدنی های کوهدشت


جاذبه های دیدنی شهر کوهدشت


جاذبه های گردشگری شهرستان کوهدشت


تنگه شیرز شهر کوهدشت


سرزمین وسیع لرستان به داشتن طبیعت حیرت انگیز و چشم نواز شهره است. اگر عازم کوهدشت شده باشید و از شهر فاصله بگیرید جایی در محل تلاقی لرستان با ایلام و کرمانشاه زیبایی سر به فلک می کشد و هر بیننده ای را دلباخته خود می کند.


دره شیرز یکی از شاهکارهای طبیعت در سرزمین باستانی لرستان است اما در این دره جایی قرار دارد که در بین اهالی به تنگه شیرز شهره است. تنگه ای با صخره های بلند و گاه ترسناک که تا 200 متر ارتفاع دارند. قدم که در محیط تنگه بگذارید رودخانه ای زیبا درست از وسط تنگه و از پیچ و خم صخره ها به آرامی عبور کرده و خود را به سیمره می رساند.

بیشتر بخوانید  اماکن دیدنی اصفهان و شهرستان های تابعه آن (کاشان )-قمصر کاشان


دیوارهای صخره ها به مرور زمان و بر اثر فرسایش شکل و شمایل خاصی پیدا کرده اند و گاه به حالت پله پله در آمده اند لابه لای این صخره های هزاررنگ درختانی زیبا همانند بلوط، چنار، انجیر وحشی و گلابی کوهی بر لب رودخانه روییده اند و سرسبزی از سر و روی صخره ها بالا می رود.


در مسیر حرکت تان در تنگه گاهی چشمتان به چشمه های آب و آبشارهای کوچک و بزرگی می افتد که بر شکوه تنگه افزوده اند. تنگه چیزی در حدود 5 کیلومتر طول دارد و هرچه به انتهای آن نزدیکتر می شوید صخره ها پرشیب تر می شوند.


طبیعت شهر کوهدشت


مناطق طبیعی شهر کوهدشت


آبشار شیرز کوهدشت


بلندترین و چشم نوازترین آبشار تنگه به آبشار شیرز شهره است و با غرور و طراوت از بلندای صخره خود را به زمین می کوبد. در مسیر گذر از تنگه چشمتان به تخته سنگ هایی می افتد که درست وسط مسیر حرکت جا خوش و مسیر آب را سد کرده اند اما رودخانه بالاخره راهی برای خروج می یابد و مسیرش را ادامه می دهد.


شگفتی های تنگه تمامی ندارد در طول حرکت در مسیر تنگه چشمتان به یک غار زیبا و پرآب نیز خواهد افتاد که پر از چکیده ها و چکنده های زیبای چند هزار ساله است و البته رودخانه ای پرآب نیز از میان آن عبور می کند.


عکس شهر کوهدشت


مکان های تفریحی شهر کوهدشت


تنگه مناره سنگی کوهدشت


دیگر شگفتی شهر کوهدشت تنگه مناره سنگی آن است. مناره ای سنگی با ارتفاعی چند ده متری که حاصل دست طبیعت است و بر شگفتی و زیبایی تنگه افزوده است.

بیشتر بخوانید  بودجه‌ریزی در ایران باستان


صدای آواز پرندگان، غوغای رودخانه، شیطنت سنگ های کف رودخانه، بلندای بلوط ها، جنب و جوش بزهای کوهی و هوایی که لطافت را در تنگه شیرز به رخ می کشد از این تنگه یک ایستگاه طبیعی حیرت انگیز ساخته است که الحق و الانصاف یکی از گنجینه های لرستان و ایران است.


در کوهدشت کجا بریم


دیدنی های کوهدشت لرستان


مناطق گردشگری کوهدشت: پل سی پله


وجود سیمره خروشان و چند رودخانه دیگر در پهنه استان لرستان سبب شده تا پل های فراوانی در طول تاریخ در لرستان ساخته شوند. یکی از این پل ها که در محدود شهر کوهدشت و در حوالی روستای سرطرهان، جایی که ایلام و لرستان سیمره را به اشتراک می گذارند ساخته شده، پل سی پله است.


پل سی پله بر روی رودخانه سیمره ساخته شده و بر طبق یافته های باستان شناسی متعلق به دوران ساسانی است. به سان تمامی پل های ساخته شده این پل نیز در تنگ ترین قسمت سیمره ساخته شده است و چیزی در حدود 17 متر طول دارد.


پل تقریبا تا نیمه تخریب شده است. تنها دو طاق جناغی در پایه های پل باقی مانده است و دو طاق دیگر به کلی تخریب شده است. پل از جنس سنگ و ملات گچ است و بر روی سنگ های سازنده پل علامت هایی حک شده است.


پل در روزگار باستان محل ارتباط بین تمدن ها بوده است. در کنار سیمره زیبا و طبیعت خیره کننده مناظر اطراف بازدید از این پل تاریخی را نیز از یاد نبرید.

بیشتر بخوانید  پارک کاکادو استرالیا


مکان های تاریخی کوهدشت


جاذبه های تاریخی کوهدشت


غار میرملاس کوهدشت


سراسر سرزمین لرستان به داشتن قدمتی بالا و تاریخی بسیار غنی و فرهنگی اصیل شهره است اما در این میان شهر کوهدشت یکی از شهرهایی است که آثار این قدمت و دیرینگی به وفور در آن یافت می شود.


یکی از همین نشانه ها در 17 کیلومتری کوهدشت واقع شده است. غار میرمالاس که در نزدیکی شهر کوهدشت واقع شده است به دلیل داشتن نقاشی هایی از هزاران سال پیش بر روی دیوارهای خود شهره است.


اگر خوب دقت کنید نقاشی هایی به رنگ های سیاه و گاهی قرمز رنگ از حیوانات و انسان هایی خواهید دید که مشغول شکارند. بنا بر یافته های باستان شناسی این نگاره های زیبا حداقل چیزی در حدود 5 تا 6 هزار سال قدمت دارند. اگر چه در این منطقه آثاری از اقامت انسان تا چندین هزار سال قبل تر نیز یافته شده است.


در این نقاشی تعدادی از حیوانات به چشم می خورند که از نیم رخ نقاشی شده اند. این نقاشی ها نشانگر رویاها و روال زندگی انسان ها در چندین هزار سال پیش است.


آثار باستانی کوهدشت


جاذبه های توریستی کوهدشت


امیدواریم که از مطالب ما بهره کافی را برده باشید و از سفر به شهر کوهدشت لذت ببرید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *