سفری مجازی به گنبد غفاریه مراغه



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، گنبد غفاریه در شمال غربی شهر مراغه و در کنار رودخانه صوفی چای قرار دارد. این گنبد بنایی مکعبی شکل است که در زمان سلطنت ایلخانیان و توسط سلطان ابوسعید بهادرخان ساخته شده است. در ضلع جنوبی، شرقی و غربی بنا از تابلو چوگان استفاده شده است که در هیچ بنای دیگری در ایران دیده نشده است که نشان دهنده هویت بنای غفاریه است.

این بنا در تاریخ 7 مرداد 1331 به شماره 137 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بر اساس متون تاریخی، نام بنا چنین است: عارفی به نام «نظام الدین احمدبن حسین الغفاری» در زمان «سلطان یعقوب بن حسن بیگ آقکویونلو» هنگام بازگشت از سفر حج، در نزدیکی این بنا ویلایی ساخت. و از ملک و باغ برای استفاده خود استفاده کرد. ظاهر شد. به همین دلیل این ویلا و بناهای آن و نیز برج مذکور به نام «غفاریه» برای وی شناخته شد.

این گنبد یکی دیگر از مقبره های پنج گانه ماراگا است. این بنا در شمال غربی مراغه و در کنار رود صفی چای قرار دارد و تاریخ ساخت آن بین سال های ۷۲۵ تا ۷۲۸ هجری قمری بوده است. است. گنبد غفاریه بنای آجری مربعی شکل است که بر روی سکوی سنگی و سردابی عمیق بنا شده است.

در چهار گوشه آن ستون هایی با نقوش لوزی یخی ساخته شده بود. قسمت جلویی کاروانسرا بزرگش رو به شمال است و عرض طاق پایین به سمت شرق است. هر طرف و پشت دارای دو قوس و یک لبه نوشته شده است.

بیشتر بخوانید  صفحه جستجوی شما یافت نشد.

در این گنبد تمام خطوط ریحانی است. کاشی های این بنا مخلوطی از آبی تیره و آبی آسمانی است. رنگ کتیبه سیاه است و بر روی متن سفید دیوار با برگ های فیروزه ای قرار گرفته اند. بالای طاق مرکزی ایوان بزرگ کتیبه ای سه خطی دیده می شود.

این گنبد دارای دو طبقه بالا و پایین است. این پایه 2 متر ارتفاع دارد و از سنگ مرمر حکاکی شده سفید ساخته شده است که اندازه برخی از آنها 150 برابر 70 سانتی متر است. ورودی گنبد در ضلع شمالی است و در گوشه و کنار بنا ستون های آجری با نقوش لوزی و در هر طرف دو طاق و لبه کتیبه قرار دارد. این بنا در ابتدا دارای گنبدی دو گنبدی بوده که به تازگی توسط سازمان میراث فرهنگی تخریب و تعمیر شده است.

زیرزمین رو به شرق است، اما ورودی اتاق بالا با طاق نما به سمت شمال است. بالای در، کتیبه ای در دو ردیف و بالای طاق کتیبه دیگری دیده می شود. حروف کتیبه اینجا ریحان است. متن کتیبه سه سطری بالای طاق با وجود آسیب بسیار قابل خواندن است:

تعداد زیادی از دو کتیبه دو خطی بالای در باقی نمانده است، اما از این خلاصه می توان دریافت که این کتیبه حاوی عناوین و احتمالاً نام شخصیتی است که مقبره برای او ساخته شده است.

گنبد غفاریه با الهام از گنبد سرخ مراج و به شکل مربع آجری بر روی سکو و بالای سرداب است و چهار گوشه آن با ستون هایی تزئین شده که دارای تزئینات آجری است.

بیشتر بخوانید  اگر سلامتی بدنتان برایتان مهم است بخوانید

ورودی در شمال بنا قرار دارد و دارای طاق نما بزرگ و دو طاق باریک و بلند در طرفین است.

نمای مرکزی با تزیینات زیبای موکلی مرکب از آجر و کاشی سیاه و سفید و فیروزه ای و دو کتیبه ریحانی تزئین شده است.

لوگوی چوگان:

گنبد غفاریه مربوط به دوره ایلخانان است و دارای تزئینات بسیار زیبایی به ویژه انواع هنر کاشی کاری سنتی در این دوره است. برخی از عناصر معماری گنبد غفاریه ایرانی نبوده و همچنین در ضلع جنوبی، شرقی و غربی بنا از تابلو چوگان استفاده شده است که در هیچ بنای دیگری در ایران دیده نمی شود که نشان دهنده هویت غفاریه است. ساختمان. .

با توجه به سه علامت خانوادگی در بالای پنجره که به صورت دو چوب در پشت قرار دارند، در می یابیم که نماد خانواده «بازیکن چوگان» هستند. این نشان همچنین بر روی ساختمانی در اورشلیم، مدرسه امیرالممالک معروف به مدرسه مالکی و بر روی یک لوستر میناکاری شده متعلق به موزه قسطنطنیه همراه با نام قبیله چوغاندا قرار دارد.

در مورد تزیینات و حتی معماری بناهای ایلخانی، به ویژه گنبد گافاریا در ماراگا، صحبت چندانی نشده است. برخی از تزئینات ساختمان مانند کاشی معرق و تکنیک جدید کاشی لعابدار در این دوره شکل گرفت و از این دوره استفاده از کتیبه های معرق رواج یافت. با بررسی تزیینات گنبد غفاریه و نمونه های مشابه به ویژه در دوره ایلخانی می توان به طبقه بندی جامعی از تزیینات این دوره دست یافت. داده های این تحقیق توصیفی، تطبیقی ​​و تحلیلی بوده و راه دستیابی به آنها کتابخانه ای و میدانی و تقریباً هفده بنا از دوره های مختلف از جمله گنبد سرخ، گنبد سلطانیه، مسجد جامع اشترجان و … می باشد. . نتیجه این پژوهش شناخت تزیینات گنبد غفاریه، برج‌های آرامگاهی سابق و ساختمان‌های گنبدی مدرن است. در این گنبد از تزیینات مختلفی استفاده شده است که منشاء آن در این دوره یکی از نمونه های اولیه این زیور آلات است.

بیشتر بخوانید  20 تا از بدترین رمزهای عبور سال ۲۰۲۳ که در عرض یک ثانیه هک می‌شود!

در این بنا رنگی – که در گنبد سرخ به ندرت به کار رفته و به آبی فیروزه ای محدود می شود – کاربردهای وسیعی از سیاه، سفید و سرمه ای تا آبی روشن دارد. حروف کتیبه مشکی بر زمینه سفید است و با فیروزه فیروزه ای اسلیمی تزئین شده است. نمای جانبی و نمای عقب به جای بسته بودن و بدون وزن مانند نمای گنبد سرخ دارای دو پنجره در داخل طاق می باشد. قسمت بالای هر پنجره که در یک قاب مستطیل شکل قرار دارد با نقوش زیبایی از آجر و کاشی های میناکاری تزئین شده است. در بالای این تزیینات نواری با سه نماد خانوادگی صاحب آرامگاه مزین شده است. شبستان اصلی با گچ سفید پوشیده شده و دارای طاق های مسطح پهن با مقرنس است.

دیدگاهتان را بنویسید