سریال جوکر احسان علیخانی رکورد زد



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوز: سریال جوکر جدیدترین محصول فیلیمو به تهیه کنندگی احسان علیخانی و تیم ایده پرداز است. یک مسابقه جالب در مورد خنده که توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. بنابراین قسمت دوم جوکر هم رکورد شد. یک بازی سریال جوکر فیلیمو بار دیگر ثابت کرد که جهان در حال تغییر الگوی استفاده از ظرفیت های شخصیت های مطرح دنیا است و می توان از فضای جدید برای جذب بهترین مخاطب استفاده کرد. دلیل این موفقیت اینجاست. مسابقه جوکر محصول استودیو نیو ایج آخرین محصول فیلیمو است. احسان علیخانی چهره پرکار و موفق تلویزیون است. علیخانی از چهره های محبوب تلویزیونی است که تجربیات بسیار موفقی در کارنامه کاری خود دارد.

شاید بتوان سابقه ساخت برنامه های ترکیبی را به ساخت تاکوشوهایی که از اواسط دهه 80 در تلویزیون ایران تولید می شد، جستجو کرد. این رویداد به لطف استقبال مخاطبان با نمونه های موفقی چون شب شیشه ای و گذر شیشه ای ادامه یافت و چندین سال یکی از برندگان برنامه سازان تلویزیون بود. اما به تدریج ساختار تکراری این برنامه ها و نبود یک اعتماد مغزی منسجم، ظرفیت تولید چنین برنامه هایی را از دست داد و علیه آن ها روی آورد.

شبکه نمایش خانگی ظرفیت خوبی برای ساخت برنامه های ترکیبی و مسابقات مختلف دارد. ظرفیتی که البته نتوانست آثاری چون همفیک و پیشگو را تولید کند. علت تمام شدن نمایشگاه های تاک در ایران را می توان به عوامل مختلفی تعمیم داد که حتی در نمونه های موفق خارجی نیز قابل اعمال است. اما عدم تمایل مخاطبان به برنامه گفتگو با حضور چهره های مطرح عرصه های مختلف هنری و ورزشی تنها به یک عامل بستگی دارد و آن تله تکرار است که گریبان چنین برنامه هایی را گرفته است.

بیشتر بخوانید  موقعیت های پیاپی خطرناک برای تیم ملی ایران | سانتر رامین رضاییان توسط دروازه‌بان قطر مهار شد +ویدئو

تلاش تاک شوهایی مانند «ترانه شو» ثابت کرده است که در فضای امروزی مخاطب به دنبال راه دیگری برای تکمیل معمای کنجکاو ذهن است و گوش نکردن به بهانه های مکرر هنرمند.

به این ترتیب استفاده از ترفندهایی برای ایجاد مسابقات و درگیر شدن افراد مشهور منجر به برنامه های بیشتر می شود. اتفاقی که برای سعید ابوطالب با ساخت برنامه های رئالیتی مانند شام ایرانی و شب های مافیایی افتاد که باعث شد مخاطبان بیشتر وارد مسابقات شوند و اسرار و رازهای بیشتری از هنرمندان مورد علاقه خود کشف کنند.

حس کشف و شهود و جست و جو در میان واکنش ها و رفتارهای شخصیت های برجسته امری غریزی است که طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد. تغییر رفتار نمایش های معروفی مانند الن شو نشان می دهد که درگیر شدن افراد مشهور با بازی های مهیج تاثیر برنامه را در بین مخاطبان افزایش می دهد.

اساسا ایده ساخت برنامه ای مانند جوکر که در دنیا و در چندین کشور کار می کند بر اساس همین ایده است. چقدر مخاطب می تواند به درونیات یک فرد برجسته نزدیک باشد و چقدر در چهره های دیگری که طی سال ها در ذهن مخاطب مورد توجه قرار گرفته اند، تغییر می کند. جوکر بازی تناقضات است. اساس طنز نیز از تضادها ناشی می شود. دیدن ترفندهای بازیگران در مدت شش ساعت که باعث خنده آنها می شود می تواند موقعیت خاصی را ایجاد کند.

جوکر به مخاطب یادآوری می‌کند که می‌توان از غریزه مهمی مانند خنده اجتناب کرد تا زمانی که او علیه خود قرار نگیرد. به همین دلیل واکنش بازیگران در لحظات بازی با عصبانیت همراه است. زیرا برای رد یک احساس، ذهن باید به حواس دیگر منتقل شود. در ابتدای برنامه با انفجار بیژن بنفشه خواه سایر شرکت کنندگان به جای خندیدن عصبی واکنش نشان دادند. اتفاقی که در دیگر لحظات جوکر تکرار می شود.

بیشتر بخوانید  بندپی: شهر تهران در شرایط سخت مالی مدیریت شد

در جایی از برنامه حتی امیرمهدی ژوله هم به خواب رفت تا ذهنش را از فضای درون برنامه جدا کند. اگر هر مخاطبی بتواند روی ذهن خود تمرکز کند و کاری را که در حال حاضر به نفعش است انجام دهد، تمرین خوبی به نظر می رسد. این مجموعه تناقضات در رفتار شرکت کنندگان است که آنها را به تجربه رفتارهایی سوق می دهد که گاه ناخودآگاه آنها برای آنها ایجاد می کند. واکنش غلامرز نیکخا در قسمت «آغوش» بازی از همین جا نشات می گیرد. بله، ذهن، جایی که از خنده باز می‌ماند، دستور می‌دهد که کلمات را پشت سر بگذارد و موقعیت خنده‌داری ایجاد کند.

اخیرا ضبطی از گوینده ای در فضای مجازی پخش شده که در آن گوینده به دلیل استرس زیاد حتی از روی متن نوشته شده نیز نمی تواند درست بخواند. تا جایی که حتی الفاظ عجیبی هم به زبان می آورد. این نشان می دهد که برنامه جوکر اگرچه ساده است اما به تازگی به نقطه حساسی در رفتار انسان رسیده است. بله، در حین تمرکز روی علائم برای فرار از خنده، دچار سندروم های مختلفی می شوید که حتی فکرش را هم نمی کنید.

قسمت دوم مسابقه «جوکر» موفق شد در 16 ساعت ابتدایی رکوردی بی سابقه را به نام خود ثبت کند.

این رئالیتی شو که در هفته گذشته رکورد پربیننده ترین دقیقه را نیز داشت، در قسمت دوم با 18 میلیون و 410 هزار و 491 دقیقه تماشا در 16 ساعت رکورد خود را شکست و رکورد تماشای سریال را به نام خود ثبت کرد. جوکر یک برنامه بین المللی است که شرکت کنندگان در آن سعی می کنند با حضور در مسابقه و قبول قوانین مسابقه، دیگران را بخندانند نه اینکه بخندند. در اولین دوره این مسابقات امین حیایی، سام درخشانی، هومن حاجو عبداللهی، بیژن بنفشه خواه، امیرمهدی ژوله، امیر کاظمی، سهیل مستجابیان و رضا نیکخواه حضور دارند.

بیشتر بخوانید  فدراسیون فوتبال ایران تهدید شد!

مسابقه جوکر با اجرای سیامک انصاری و کارگردانی احسان علیخانی در استودیو قرن نو به صورت اختصاصی برای فیلیمو تولید شده است. علیخانی سابقه اجرا و تهیه برنامه های موفقی چون ماه عسل، عصر جدید و ویژه برنامه های شبکه های مختلف سیما را دارد. جوکر به کارگردانی سید حامد میرفتاحی و تهیه کنندگی امیرحسین بزرگزادگان و محسن نجفی سولاری ساخته شده است.

رئالیتی شو «جوکر» از ساعت 20 به صورت اختصاصی از پلتفرم فیلیمو پخش می شود.


دیدگاهتان را بنویسید